آیا اینویزیلاین باعث آلرژی یا حساسیت می شود؟

alrrjiinvisilagn

متاسفانه احتمال تجربه حساسیت به اینویزیلاین برای برخی از بیماران که به منظور مرتب کردن دندان‌های شلوغ خود از اینویزیلاین استفاده می‌کنند، وجود دارد. تا به امروز، موارد گزارش شده از ابتلا به این حساسیت کم و نادر بوده است و اکثریت بیماران هیچ گونه واکنش آلرژیک را تجربه نکرده بودند. احتمال وقوع آلرژی نسبت به ارتودنسی نامرئی برای اکثر افراد، احتمالی بعید و دور از ذهن به نظر می‌رسد، با این حال، این آلرژی اتفاق می‌افتد. برای اینکه بدانید آیا علائم شما به آلرژی نسبت به اینویزیلاین ارتباط دارد یا خیر، می‌توانید پس از مشورت با پزشک، به مدت چند روز تجهیزات را از دهان خود خارج کنید. متاسفانه انجام این کار روند پیشرفت مرتب شدن دندان‌های شما را با اختلال روبرو می‌کند.

چه چیزی باعث آلرژی نسبت به اینویزیلاین می‌شود؟

بیشتر موارد گزارش شده از آلرژی نسبت به ارتودنسی نامرئی، در حقیقت به دلیل واکنش نسبت به پلاستیک‌های به کار رفته در ساخت تجهیزات اینویزیلاین ایجاد می‌شوند. به بیان بهتر، حضور پلاستیک در دهان بر تولید بزاق اثر می‌گذارد که باعث افزایش حساسیت بافت‌های نرم دهان (لثه‌ها، زبان و بخش داخلی گونه‌ها) می‌شود. کاهش بزاق، فرایند طبیعی تمیز شدن دهان را دچار اختلال می‌کند و باعث تحریک و حساسیت می‌شود.

آیا علائم خاصی وجود دارد که نشان دهنده آلرژی باشد؟

همانند اغلب آلرژی ها، علائم اندکی رخ خواهد داد. خفیف‌ترین علائم شامل احساس خارش در لثه‌ها و دیگر بافت‌های نرم دهان از جمله سقف دهان، زبان و بخش داخلی گونه‌ها می‌باشد. عموماً احساس خارش، به صورت مداوم احساس می‌شود. گاهی اوقات، این علائم به صورت موقت هنگام غذا خوردن یا بلافاصله پس از مسواک زدن از بین می‌روند. در مواردی که به نظر می‌رسد آلرژی بیمار نسبت به اینویزیلاین شدید است، زبان و لثه‌ها ممکن است متورم شوند یا بیمار احساس سوزش ناخوشایندی در دهان خود داشته باشند.

آیا حساسیت به اینویزیلاین می‌تواند به گونه‌ای باعث بیماری شود که لازم باشد به بیمارستان مراجعه کرد؟

احتمال اینکه در اثر حساسیت به اینویزیلاین به حدی بیمار شوید که نیاز باشد در بیمارستان بستری شود، بسیار کم است. البته افرادی که علائم بسیار شدیدی را تجربه می‌کنند بهتر است سریعاً با دندانپزشک خود تماس بگیرند تا بدانند آیا این علائم، سلامتی آنها را به خطر می‌اندازد یا خیر. معمولاً این میزان از شدت علائم تنها در افرادی اتفاق می‌افتد که نسبت به مواد به کار رفته در تجهیزات پلاستیکی بسیار حساس باشند. چنین علائمی می‌تواند مشکلات تنفسی را نیز دربر بگیرد، مانند سختی در نفس کشیدن یا درد در قفسه سینه. اگر هر یک از این علائم را دارید و حدس می‌زنید دچار آلرژی نسبت به ارتودنسی نامرئی هستید، باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید.

برای به حداقل رساندن علائم چه باید کرد؟

نوشیدن آب با تمیز کردن دهان، می‌تواند به بیمارانی که این آلرژی را تجربه می‌کنند، کمک کند. به علاوه این کار به کاهش تحریک و حساسیت ناشی از استفاده از تجهیزات ارتودنسی نیز کمک می‌کند. برخی از متخصصان دندانپزشکان توصیه می‌کنند بیمارانی که فکر می‌کنند دچار آلرژی به ارتودنسی نامرئی هستند، باید هر سه ماه یکبار به صورت تخصصی دندان‌های خود را تمیز کنند تا حساسیت کاهش پیدا کند.