ارتودنسی‌های ثابت با براکت های فلزی: مزایا و هزینه

Smile with braces

در این روش براکت‌های فلزی روی دندان چسبانده می‌شوند و نیرو توسط سیم‌ها درون براکت ها اعمال می‌شود. در این روش سیم درون براکت ها توسط کش هایی به نام اورینگ oring نگه داشته می‌شود که بیمار می‌تواند در هر جلسه رنگ آن‌ها را عوض کند.

در کلینیک تخصصی ارتودنسی دکتر قریشی, انواع روش‌های ارتودنسی ازجمله پرکاربردترین روش یعنی ارتودنسی با بریس های فلزی برای رفع انواع مشکلات موجود در حالات دندان‌ها و دهان انجام می‌گیرد.

برای اطلاع از ساعات کاری مطب و مشاوره جهت روش‌ها و هزینه‌ها با شماره‌های 22068646-021 و 22073785-021 تماس حاصل فرمایید.

این براکت ها به چه شکل روی دندان‌ها نصب می‌شوند؟

براکت ها توسط چسب مخصوص به نام کامپوزیت بر روی دندان‌ها قرار می‌شوند. موقعیت این براکت ها را متخصص ارتودنسی روی دندان‌ها مشخص می‌کند و سپس آن را در محل موردنظر می‌چسباند.

آیا ارتودنسی ثابت درد دارد؟

معمولاً بعد از قرار دادن سیم‌ها درون براکت ها حرکت دندانی شروع می‌شود و همچنین امر باعث ایجاد درد در دندان‌ها می‌گردد. این درد در بین افراد مختلف متفاوت می‌باشد و بسته به آستانه درد افراد دارد. در مواردی درد دندان‌ها فقط چند ساعت می‌باشد و در مواردی این درد 1 هفته طول می‌کشد. توصیه می‌شود در مواردی که درد دارید یا آستانه تحریک پایین دارید بعد از ترک مطب یا حتی قبل از نصب براکت ها از مسکن‌های معمولی مانند استامینوفن یا پروفن استفاده کنید.

آیا نصب براکت ها در مطب درد دارد و نیاز به تزریق بی‌حسی موضعی می‌باشد؟

خیر، نصب براکت‌ها در مطب اصلاً درد ندارد و درد درمان‌های ارتودنسی بدون تزریق بی‌حسی انجام می‌شود.

آیا براکت های فلزی انواع مختلفی دارد؟

براکت‌های فلزی می‌توانند سایزهای مختلفی داشته باشند، باید توجه داشته باشید که امروزه معمولاً از سایز متوسط این براکت‌ها دردهان بیماران استفاده می‌شود. سایزهای براکتی خیلی کوچک هستند. اگرچه دید کمتری دارند و زیباتر هستند ولی نمی‌توانند حرکات لازم دندانی را ایجاد نمایند. سایزهای براکتی بزرگ‌تر و اگرچه کنترل بهتری روی دندان دارند ولی مراحل اولیه درمانی را با مشکل مواجه می‌کنند. علاوه بر این شرکت‌های سازنده این براکت‌ها متفاوت هستند و به جرئت می‌توان گفت که در  ارتودنسی با براکت های فلزی نوع براکت بکار رفته در درمان بیماران، به‌شدت روی نتیجه درمان آن‌ها اثری می‌گذارد.

چه مراقبت‌هایی بعد از نصب براکت‌های ارتودنسی الزامی است؟

2 موردی که بیماران باید در درمان با انواع ارتودنسی ثابت دندان رعایت کنند رعایت بهداشت و پرهیزهای غذایی است. به خاطر اینکه براکت‌های ارتودنسی رعایت بهداشت در طول درمان را مشکل‌تر می‌کنند، استفاده از مسواک‌های مخصوص در درمان واجب است. در مطب‌ها به بیماران بعد از نصب براکت‌ها کیت مخصوص مسواک‌های ارتودنسی داده می‌شود و طرز کار و عملکرد این مسواک‌ها به‌طور کامل به بیماران توضیح داده می‌شود، علاوه بر آن سی دی آموزشی نحوه مسواک زدن وجود دارد. مورد دوم پرهیز از خوردن غذاهای سفت در طول درمان است چون غذاهای سفت باعث آسیب رساندن به دستگاه‌ها می‌شود.

آیا براکت های ارتودنسی باعث پوسیدگی دندان می‌شوند؟

براکت های ارتودنسی باعث پوسیدگی دندان‌ها نمی‌شوند، براکت های ارتودنسی به دلیل گیرکردن مواد غذایی دور آن‌ها امکان مسواک زدن راحت را از بیمار صلب می‌کنند، درنتیجه بیمار باید مدت‌زمان بیشتر را صرف مسواک زدن کند، توصیه می‌شود بیماران ارتودنسی بعد از هر وعده غذایی تا حداقل 3 تا 4 بار در روز با مسواک‌های مخصوص استفاده کنند.

آیا امکان پر کردن دندان‌ها در حین درمان ارتودنسی وجود دارد؟

بله، امکان پر کردن دندان‌ها در طول درمان می‌باشد، در مواردی لازم است که سیم‌ها جهت ترمیم دندان‌ها برداشته شود و در موارد دیگر برداشتن براکت روی دندان برای ترسیم دندان الزامی است.

در چه مواردی در ارتودنسی ثابت نیاز به کشیدن دندان وجود دارد؟

تصمیم‌گیری در خصوص کشیدن یا نکشیدن دندان بعد از آنالیز مدارک و بررسی عکس‌های بیماران امکان‌پذیر است. به‌طورکلی اگر به‌هم‌ریختگی شدید دندانی وجود داشته باشد یا دندان‌های خیلی جلو زده باشد نیاز به کشیدن دندان‌ها وجود دارد.

در جلسات درمانی ارتودنسی چه کاری برای بیماران انجام می‌شود؟

در هر جلسه کش‌های روی براکت ها برداشته‌شده و تعویض می‌شود. این امر باعث تغییر الگوی نیروی وارده به دندان‌ها می‌شود. در بعضی جلسات نیاز به تغییر سایز سیم‌ها وجود دارد و معمولاً در جلساتی که سیم‌ها عوض می‌شود، بیماران به مدت چند روز درد دارند. در جلساتی لازم خواهد بود که خم‌های خاصی روی سیم‌ها داده شود تا سیم‌ها بتوانند حرکت لازمه را در دندان انجام دهند.

طول درمان با روش ارتودنسی ثابت معمولاً چقدر است؟

طول درمان متفاوت بوده و بستگی به‌شدت ناهنجاری و مشکل بیمار دارد ولی صاف کردن دندان با ارتودنسی از 6 تا 5/2 سال می‌تواند متغیر باشد. البته زمان درمان 1 الی 5/1 سال است.

تغییر رنگ دندان‌ها یا لکه‌های سفید و قهوه‌ای دور براکت ها در بیماران برای چیست؟

در این بیماران رعایت بهداشت در طول درمان ارتودنسی بسیار ضعیف بوده است و علی‌رغم توصیه‌های مکرر نتوانسته است بهداشت مناسب در طول درمان داشته باشد.

هزینه ارتودنسی با بریس های فلزی چقدر است؟

اگرچه بریس های فلزی معمول پرکاربردترین و قابل‌توجه‌ترین بریس های ارتودنسی بشمار می‌روند، ولی بااین‌حال هزینه آن‌ها نسبت به روش‌های دیگر پایین‌تر است. هزینه‌ی این نوع ارتودنسی به تعداد دفعات ویزیت و مراقبت‌های آن و نیز پوشش بیمه‌ی شما بستگی خواهد داشت.