ارتودنسی با لیزر

laser

لیزرها پرتوهای دقیق از تشعشعات انرژی بالا هستند که معمولا در حوزه‌های مختلف پزشکی از جمله دندانپزشکی و ارتودنسی استفاده می‌شوند. برخی از لیزرها طوری طراحی شدند که در بافت‌های سخت مانند استخوان و دندان‌ها کاربرد دارند و برخی دیگر برای از بین بردن سلول‌های تومور بافت نرم، کاهش درد و التهاب و بهبود زخم‌ها استفاده می‌شوند.

متخصصین ارتودنسی معمولا برای افزایش کارآیی درمان از لیزر بافت نرم در لثه‌ها استفاده می‌کنند. بسیاری از بیماران اغلب از مزایای لیزر در درمان ارتودنسی بسیار متعجب می‌شوند. لیزرها روند درمان را تسریع کرده و به بهبود بیماری کمک می‌کنند. نتایج حاصل از لیزرها در مقایسه با سایر درمان‌های ارتودنسی بهتر بوده و مهمتر از همه این‌که راحت‌تر و بدون درد هستند.

همه متخصصین ارتودنسی از لیزر در درمان ارتودنسی استفاده نمی‌کنند اما ما بنا به دلایل مطمئن، تاکید می‌کنیم به سراغ متخصصی بروید که از لیزر برای تسریع روند درمان استفاده می‌کند. متخصصین ما در کلینیک ارتودنسی دکتر قریشی با در نظر گرفتن شرایط بیماران و برای کسب نتیجه بهتر خدمات ارتودنسی با لیزر را به بیماران ارائه می‌دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با شماره‌های 02122073785 و 02122068646 تماس حاصل فرمایید.

مزایا

به دلیل استرس و فشاری که بسیاری از درمان‌های ارتودنسی بر دندان‌ها وارد می‌کنند تا در جای مناسب خود قرار گرفته و مرتب شوند، مراقبت و بهداشت لثه در این دوره اهمیت بیشتری پیدا می‌کند تا هم عملکرد لثه و هم زیبایی آن آسیبی نبیند. درمان‌های ارتودنسی با لیزر در مقایسه با ارتودنسی‌های معمولی مزایای بیشتری دارد. برخی از مزایای ارتودنسی با لیزر عبارتند از:

• درمان تقریبا بدون درد
  • کاهش خونریزی
  • دوره بهبود کوتاه
  • کاهش خطر ابتلا به عفونت
  • درمان فوق‌العاده دقیق

کدام مشکلات دندانی با لیزر قابل اصلاح هستند؟

بسیاری از درمان‌های ما توسط ابزار لیزر صورت می‌گیرند. مشکلات دندانی که با کمک لیزر به ‌سرعت اصلاح می‌شوند عبارتند از:

• دندان‌های شلوغ
  • فاصله دندانی
  • اوربایت
  • آندربایت
  • کراس‌ بایت
  • اپن‌ بایت
  • بیرون‌زدگی دندان‌ها
  • انحراف میدلاین

انواع لیزر

لیزر اربیوم

لیزر اربیوم در روش‌های مختلف درمان پریودنتال، هم‌ترازی لثه‌ها، فرنکتومی‌ها، بازسازی صورت و یا نمونه برداری استفاده می‌شود.

لیزر CO2

این لیزر در قطع خونریزی بسیار خوب عمل می‌کند اما تنها در بافت نرم استفاده می‌شود. لیزر CO2 با کاهش سوختگی، در بافت‌های نرم برش ایجاد می‌کند و اغلب در نمونه برداری استفاده می‌شود. از آن‌جایی‌که هموستاز یا قطع خونریزی در این روش بسیار خوب است بنابراین نیازی به بخیه نخواهد بود.

لیزر دایود

لیزر دایود از گرما به‌عنوان منبع انرژی استفاده کرده و بافت‌ها را برش می‌زند. این نوع لیزر در فرنکتومی‌ها، بیوپسی‌ها، اصلاح دندان کانین، اصلاح لثه و جینجوکتومی بکار می‌رود. هنگام استفاده از لیزر دایود، اطراف محل جراحی معمولا یک سوختگی خفیف مشاهده می‌شود که ظرف 3 تا 5 روز برطرف شده و به حالت نرمال بازمی‌گردد.

کاربرد لیزرها در درمان ارتودنسی

سرعت‌بخشیدن به درمان

گاهی اوقات وقتی دندان با بافت نرم (لثه) پوشیده می‌شود قرار دادن براکت‌ها روی دندان مشکل می‌شود. پیش از این وقتی دندانپزشک‌ها با چنین مشکلی مواجه می‌شدند، ماه‌ها منتظر می‌شدند تا دندان از زیر لثه خارج شود و یا در نهایت بیمار را به یک جراح دهان ارجاع می‌دادند تا با کمک جراحی بافت لثه از روی دندان حذف شود.

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، متخصصین ارتودنسی می‌توانند با کمک لیزر بافت لثه را از روی دندان پاک و سطح دندان را آزاد کنند. به‌محض این‌که بافت لثه از روی دندان پاکسازی شد متخصص ارتودنسی براکت‌ها را روی دندان قرار داده تا فرایند جابجایی دندان‌ها آغاز شده و دندان‌ها در جای مناسب خود قرار بگیرند.

کاهش زخم‌های دهانی

زخم‌های کوچک خصوصا در ناحیه دهان معمولا ناراحت‌کننده بوده و 10 تا 14 روز طول می‌کشند. سابقا بیمارانی که مبتلا به چنین زخم می‌شدند یا صبر می‌کردند درد خودش برطرف شود، یا از ژل‌های دهانی استفاده می‌کردند و یا مجبور به سوزاندن زخم می‌شدند.

امروزه دندانپزشکان قادرند دردهای ناشی از زخم‌های دهانی را با کمک لیزردرمانی برطرف کنند. مزیت این نوع  لیزردرمانی این است که درمان معمولا 4 دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد، درد خیلی سریع بهبود می‌یابد و مهمتر از همه این‌که زخم‌ها دوباره تشکیل نمی‌شوند.

درمان لثه‌های ورم‌ کرده

laser1

سیم‌های دندانی گاهی ‌اوقات موجب تورم لثه می‌شوند. دلیل این امر کاملا واضح است، مسواک زدن و تمیز کردن جرم و باکتری‌های زیر براکت‌ها عملا امکان پذیر نیست. تجمع باکتری‌ها روی لثه منجر به عفونت لثه شده  و در نهایت موجب تورم لثه می‌شود. متخصصین ارتودنسی می‌توانند با کمک لیزرها تورم لثه را برطرف کنند به‌طوری که بیمار می‌تواند دوباره از مسواک و نخ‌دندان استفاده کند.

فرنکتومی

گاهی اوقات پیوستگی‌های بیش از حد بافتی که لب‌ها و گونه‌ها را به لثه متصل می‌کند می‌تواند در فاصله بین دندان‌ها بیرون بزند. این پیوستگی‌های بافتی فرنوم هستند و روش حذف بافت اضافی فرنکتومی نام دارد. قبل از لیزرها، جراحان دهان بافت‌های اضافه لثه را معمولا با چاقوهای جراحی حذف می‌کردند و برای جلوگیری از خونریزی مجبور بودند برش‌ها را بخیه بزنند. این بخیه‌ها در نهایت منجر به بافت اسکار می‌شد و مانع بسته شدن کامل فاصله بین دندان‌ها می‌شد.

از مزیت‌های تکنولوژی لیزر می‌توان به عدم خونریزی، عدم نیاز به بخیه، عدم نیاز به مراقبت‌های ویژه بعد ازعمل، فقدان درد، سرعت زمان بهبود و عدم وجود بافت اسکار اشاره کرد.

یکنواخت‌سازی خط لثه

تصور کنید که قرار است سیم‌های دندانی را از دهان خود خارج کنید. مسلما خیلی هیجان‌زده هستید و دوست دارید ببینید دندان‌هایتان چقدر مرتب و منظم شدند. اما با مشاهده ناهمواری لثه‌هایتان و این‌که برخی دندان‌هایتان کوتاه‌تر از برخی دندان‌های دیگر است قطعا ناراحت می‌شوید. حتی اگر دندان‌هایتان در جای مناسب خود قرار گرفته‌ باشند باز هم دیدن این صحنه برای شما خوشایند نیست. متخصص ارتودنسی شما می‌تواند با کمک لیزر بافت لثه شما را فرم‌دهیکرده تا تقارن مناسب حاصل شده و اندازه دندان‌ها ثابت بماند.

تکنولوژی لیزر راه دیگری را در اختیار دندانپزشکان قرار می‌دهد تا به بیماران کمک کنند از طریق درمان‌های کم‌تهاجمی و با دوره بهبود سریع بتوانند به لبخند زیبای خود برسند. لیزرها در بسیاری از فرایندهای پزشکی از جمله، جراحی‌ چشم، جراحی ‌مغز، جراحی‌ قلب و درمان سرطان پوست بکار می‌روند. کاربرد لیزرها در حوزه‌های مختلف در آینده قطعا موضوع بسیار جالبی خواهد بود.

جینجیوکتومی

خیلی از افراد از مشکل لبخند لثه‌ای رنج می‌برند. لبخند لثه‌ای به حالتی گفته می‌شود که در آن بافت زیاد لثه اطراف دندان‌ها هنگام خندیدن نمایان می‌شود وموجب می‌شود دندان‌ها کوتاه‌تر به‌نظر برسند. جینجیوکتومی نوعی جراحی زیبایی لثه است که در طی آن لثه‌ها با دندان‌ها متوازن و همتراز می‌شوند. در این روش با کمک لیزر پیشرفته، لثه‌ها در امتداد دندان‌ها تغییر شکل یافته و اصلاح می‌شوند. جینجیوکتومی به لیفت لثه نیز معروف است. درمان‌های جینجیوکتومی معمولا بدون درد بوده و دوره بهبود بعد از آن کوتاه بوده و گاهی حتی نیازی به گذراندن دوره بهبود ندارند. با جیجیوکتومی بیمار می‌تواند با اعتماد به ‌نفس لبخند زده و دندان‌های زیبای خود را به‌ خوبی نشان دهد.

دستورالعمل‌های پس از جراحی

• در صورت نیاز بیمار می‌تواند برای تسکین دردهای خفیف داروی ایبوپروفن مصرف کند.
  • چند روز اول بعد از جراحی، استفاده از مایع‌های ضدعفونی‌کننده مانند پروکسیل و یا آب‌نمک چند بار در طول روز به بهبود بیماری کمک می‌کند.
  • شاید به بیمار توصیه شود به‌ مدت چند روز از ژل ویتامین E استفاده کند.
  • در هفته‌های اول بهتر است بیمار از خوردن غذاهای گرم و تند خودداری کند تا محل درمان تحریک نشود.