ارتودنسی دندان عصب کشی شده

عصبکشی

آیا می‌توانم پس از عصب کشی دندان از بریس استفاده کنم؟ پاسخ کوتاه به این سؤال این است که: بله، شما می‌توانید. علاوه بر این، شما حتی می‌توانید درمان عصب کشی دندان را با وجود بریس‌های خود انجام دهید.

درمان عصب کشی دندان

عصب کشی دندان در واقع یک نوع پر کردن خاص دندان‌هاست است که ممکن است نسبت به پر کردن‌های معمول کمی بیشتر طول بکشد. هدف از درمان عصب کشی دندان دچار مشکل، تمیز کردن و ضد عفونی کردن ناحیه تحت تأثیر آن و پر کردن فضا با موادی است که تا حدی شبیه لاستیک هستند.

عصب کشی دندان به این دلیل انجام می‌شود که ناحیه اطراف دندان توسط عصب مبتلا دچار عفونت یا التهاب می‌گردد (به همین دلیل احساس درد در ناحیه را خواهید داشت و معمولاً به عنوان یک دندان دارای آبسه تشخیص داده می‌شود) و بافت (پالپ) داخل دندان باید برداشته شود تا مانع از گسترش عفونت و رفع مشکل دندان شود. راه دیگر این است که کل دندان را بکشید، اما بهتر است دندان را نگه دارید. نگه داشتن دندان معمولاً ارزان‌تر از جایگزینی آن با یک بریج یا ایمپلنت است و استخوان را نیز در آن منطقه حفظ می‌کند. علاوه بر این، کشیدن دندان بدون جایگزینی آن، موقعیت دندان‌های مجاور را تغییر می‌دهد و می‌تواند در ظاهر و عملکرد دندان‌ها نیز تغییراتی ایجاد کند.

چه اتفاقی در طول درمان عصب کشی دندان رخ می‌دهد؟

ناحیه اطراف دندان بی حس می‌گردد، بنابراین هیچ دردی را احساس نخواهید کرد. حفره کوچکی روی دندان ایجاد می‌شود تا دندانپزشک بتواند به داخل دندان دسترسی پیدا کند و پالپ عفونی (بافت) را بردارد و کانال‌ها را ضد عفونی کند. سپس هر دو منطقه با مواد مخصوص دندانپزشکی پر می‌شوند. حفره خالی دندان با مواد موقت یا دائمی پر می‌شود.

عصب کشی دندان به طور کلی ناراحتی بیشتر از پر کردن دندان را ایجاد نخواهد کرد، اما دندان شما ممکن است برای چند روز حساس گردد که این مشکل به راحتی با مصرف ایبوپروفن یا بعضی از داروهای ضد درد دیگر که نیازی به نسخه پزشک ندارند، رفع می‌گردد.

چگونه بریس بر عصب کشی دندان تأثیر می‌گذارد؟

اگر شما دارای بریس هستید، هنوز هم می‌توانید به راحتی درمان عصب کشی دندان‌ها را انجام دهید. بریس‌ها برای اصلاح دندان‌هایی که نیاز به حرکت دارند، طراحی شده‌اند و با کارهایی که در داخل دندان انجام می‌شود (منطقه‌ای که تحت درمان عصب کشی قرار می‌گیرد) تداخلی ندارند. همچنین، بسته به نوع بریس‌هایی که استفاده می‌کنید، متخصص ارتودنسی ممکن است پیش از شروع درمان عصب کشی بریس‌ها را خارج کند. بریس را می‌توان روی دندان‌هایی که به تازگی عصب کشی یا روکش شده‌اند، جایگذاری کرد اما ممکن است متخصص ارتودنسی شما از بریس‌های طراحی شده مخصوصی استفاده کند که دندان‌ها را بیشتر در موقعیتشان جا به جا کند. بنابراین، به طور خلاصه، انجام درمان عصب کشی دندان قبل، در حین یا بعد از استفاده از بریس کاملاً انجام پذیر و ایمن است.