/ / دانستنی های دندانپزشکی

کم خونی در لثه زمانی اتفاق می‌افتد که بدن نمی‌تواند گلبول قرمز کافی تولید کند. گلبول‌های قرمز مسئول رساندن اکسیژن از طریق جریان خون به اندام‌های بدن هستند و در صورتی که گلبول قرمز کافی وجود نداشته باشد، بخش‌های مختلف بدن نمی‌توانند اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کنند. این وضعیت می‌تواند به انواع علائم از جمله کم‌رنگ شدن لثه، ایجاد زخم‌هایی در زبان و مشکلات دیگری که بر سلامت دهان تأثیر می‌گذارد منجر شود.

تأثیر کم خونی بر سلامت دهان

از آنجایی که کم خونی باعث کاهش گلبول‌های قرمز خون می‌شود، یکی از علایم شایع آن رنگ ‌پریدگی و کم‌رنگ شدن لثه است. لثه‌ ها به جای این که رنگ صورتی داشته باشند، کم‌رنگ شده و حتی ممکن است رنگ آنها مایل به سفید شود. این رنگ ‌پریدگی ممکن است در زبان و غشای مخاطی داخل دهان و همچنین کف دست و لایه پوشاننده سطح چشم نیز اتفاق بیفتد. این علائم برای شناسایی کم خونی توسط بیمار، حائز اهمیت بوده و همه باید به محض مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنند.

از جمله تأثیرات دیگر کم خونی بر سلامت دهان عبارت است از:

درد زبان
قرمزی زبان
ورم یا تورم زبان

کم خونی چه مشکلاتی برای سلامت دهان ایجاد می‌کند؟

دندانپزشک تمامی تغییرات ایجاد شده در زبان، لثه و بافت‌های اطراف را بررسی می‌کند. این تغییرات ممکن است نشان ‌دهنده مشکلات سیستمیک و یا بیماری‌های جدی باشد. بیماری‌هایی که بر مغز استخوان تأثیر می‌گذارد ( برای مثال مانند لوکمی) می‌تواند چنین علائمی ایجاد نمایند.

در صورتی که کم خونی طولانی‌ مدت دارید حتماً به اطلاع دندانپزشک برسانید. ممکن است دندانپزشک برایتان دهان‌شویه ضد میکروبی مخصوصی تجویز نماید تا از بیماری لثه جلوگیری شود یا داروهای آنتی ‌بیوتیک تجویز نماید تا احتمال عفونت کاهش یابد. در صورتی که درمان دندانپزشکی یا جراحی دهان دارید، ممکن است برای پیشگیری از خونریزی زیاد نیاز به درمان خاصی داشته باشید. این به معنی تغییر نوع درمان و ابزارهای مورد استفاده در حین درمان است. بیمارانی که دچار کم خونی شدید هستند ممکن است در حین درمان دندانپزشکی نیاز به اکسیژن داشته باشند تا کمبود اکسیژن ‌رسانی در بدن آنها جبران شود.

درمان کم خونی

کم خونی انواع گوناگونی دارد اما نتیجه همه آنها کمبود گلبول قرمز و کاهش اکسیژن ‌رسانی به بافت‌های بدن است. به خاطر داشته باشید درمان بسته به نوع کم خونی مورد بحث متفاوت است. برای مثال کم ‌خونی پرنیشیوز (pernicious) در اثر کمبود ویتامین ب 12 ایجاد میشود بنابراین درمان آن شامل مصرف مکملها و مواد مغذی حاوی این ویتامین مهم است.

شایع‌ترین نوع کم خونی، آنمی ناشی از کمبود آهن است . علت این است که بدن آهن کافی دریافت یا جذب نمی‌کند. تمام این نوع کم خونی شامل مصرف مکمل‌های آهن و تغییر رژیم غذایی به غذاهای غنی از آهن مانند سبزیجات برگی و گوشت قرمز است. کم خونی فانکونی (Fanconi) نوعی بیماری ژنتیکی است که خطر سرطان دهان را افزایش می‌دهد. بیماران مبتلا به این کم خونی برای غربالگری سرطان دهان و مراقبت‌های دندانی باید مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنند.

پیشگیری از کم‌ خونی

کم خونی اغلب وضعیتی است که توسط خود بیمار ایجاد می‌شود بنابراین با رژیم غذایی سالم و مغذی می‌توان جلوی آن را گرفت. آهن موجود در تخم‌ مرغ، برخی میوه ‌ها و سبزیجات مانند کلم و اسفناج و همچنین گوشت قرمز برای جلوگیری از کم خونی ناشی از کمبود آهن مفید است. هرگز قرص آهن را بدون مشورت با پزشک استفاده نکنید. در صورتی که احساس می‌کنید نیاز به مکمل آهن دارید، ابتدا با پزشک مشورت کنید و ترجیحاً انواع آهسته رهش را مصرف کنید که معده را آشفته نمی‌کند. ویتامین ب 12 نیز در مواد غذای متعددی یافت می‌شود و همچنین به صورت مولتی ویتامین ارائه می‌گردد.