جلو آمدن فک پایین و درمان آن

جودنو آمدن فک پایین

 

جلو بودن فک پایین زمانی رخ میدهد که دندان های فک بالا و پایین در یک تراز و به صورت اصولی روی یکدیگر قرار نگیرند. در چنین مواقعی لازم است که تحت نظر یک متخصص ارتودنسی اقدام به درمان جلو بودن فک پایین کنید. اگر مشکل شما مادرزادی باشد، دلیل بر آن نیست که این مشکلات غیرقابل درمان هستند.

امروزه متخصصان ارتودنسی قادر هستند روش های مختلفی را جهت درمان جلو آمدن فک پایین در پیش بگیرند تا این مشکل برای همیشه از بین برود. در ادامه با ما همراه باشید تا تمامی نکات لازم جهت درمان و علت جلو آمدن فک پایین را بررسی کنیم.

جلو بودن فک پایین چیست؟

جلو بودن فک پایین و بزرگی آن، که از نظر پزشکی پروگناتیسم (prognathism) نامیده می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌های بالا روی دندان‌های پایینی می‌افتند. شدت آن می‌تواند از حالت خفیف که دو ردیف دندان‌ها تقریباً بر روی هم قرار می‌گیرند تا وضعیتی که دندان‌ها به علت زیاد بودن بیش از حد فاصله، به هیچ وجه بر روی هم نمی‌آیند، متغیر باشد. این حالت می‌تواند نشان دهنده‌ی احساسی باشد که در واقع قصد بروز آن را ندارید، و بنابراین یک مشکل اجتماعی شایع است که بسیاری از افراد می‌خواهند آن را برای همیشه رفع کنند.

 

جلو آمدن فک پایین

 

درمان خانگی جلو بودن فک پایین امکانپذیر است؟

خیر، این یک باور غلط است که افراد فکر می‌کنند برای درمان جلو بودن فک پایین در بزرگسالان و کودکان، روش های خانگی وجود دارد. برای رفع چنین مشکلی لازم است که استخوان فک پایین حدود یک تا دو سانت جابه جا شود و این تغییر چیزی نیست که با روش خانگی برطرف شود. در چنین شرایطی لازم است که به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا بعد از بررسی و تشخیص علت جلو بودن فک پایین، بهترین درمان را برای شما با توجه به شدت مشکل شروع کند.

مشکلات مربوط به جلو بودن فک پایین

مشکلات مربوط به جلوآمدگی فک پایین بستگی به شدت آن دارد و می‌تواند بر اساس میزان و شدت ناهنجاری فرد به فرد متفاوت باشدف اما به طور کلی جلو آمدن فک پایین می‌تواند باعث بروز مشکلات زیر شود:

  • مشکل در خوردن غذا
  • مشکل در صحبت کردن
  • درد مزمن فک یا مفصل گیجگاهی – فکی و نیز سردرد و گوش درد
  • پوسیدگی دندان ناشی از سایش مینای دندان
  • مشکل مزمن تنفس از دهان، بوی بد دهان و عفونت‌های باکتریایی
  • وقفه‌ی تنفسی در خواب یا آپنه خواب، خروپف و سایر مشکلات تنفسی در شب

متاسفانه کودکان همیشه مهربان نیستند و زمانی که یک کودک دچار جلوآمدگی فک باشد، ممکن است توسط هم‌کلاسی‌های خود مورد تمسخر قرار بگیرد. تا جایی که می‌توانید درباره‌ی این وضعیت تسلی دهنده باشید و در هنگام رشد فک وی از جستجو برای راه حل دریغ نکنید.

علت جلو آمدن فک پایین چیست؟

موارد مختلفی می‌تواند دلیل و علت جلو بودن فک پایین باشد. برای پیشگیری و همچنین برای انتخاب درمان مناسب لازم است که با انواع دلایل جلو آمدن دندان و فک پایین آشنا شوید:

  • وراثت : وراثت نقش مهمی را در جلو آمدن دندان‌ها و فک پایین دارد. آیا شما یا یکی از والدینتان دچار جلوآمدگی فک پایین بوده‌اید؟ در این صورت، احتمال اینکه فرزند شما نیز دچار آن شود بیشتر است. علت اصلی این وضعیت ناهم‌ترازی فک پایینی است که معمولاً در بدو تولد قابل مشاهده است.
  • مکیدن بیش از حد انگشتان شست.
  • فشار دادن مداوم زبان به دندان‌ها.
  • استفاده‌ی طولانی مدت از پستانک یا بطری شیر.
  • وجود تومور در ناحیه فک پایینی.
  • جلو امدن فک پایین بر اثر ضربه و یا تصادف.

جدا از ژنتیک، سایر دلایل متداول جلوآمدگی فک در کودکان شامل مکیدن انگشت شست،  و  می‌باشد. از آنجایی که جلو بودن فک پایینی می‌تواند مانع از جویدن شده و موجب فشار بر دندان‌ها و عضلات فک شود، درمان سریع آنها توصیه می‌شود.

روش‌های درمان جلو بودن فک پایین

روش‌های متعددی برای درمان جلو آمدن فک پایین و دندان‌ها وجود دارد که شامل جراحی فک تا انواع روش‌های ارتودنسی می‌باشد. لازمه درمان جلو بودن فک پایین در بزرگسالان و کودکان، استفاده از خدمات یک متخصص ارتودنسی است. دکتر سعید قریشی، یکی از متخصصین ارتودنسی است که در این مسیر می‌تواند به شما کمک کند.

انواع روش‌های درمان به شرح زیر است:

۱. ارتودنسی فک پایین جلو آمده

متداول‌ترین روش برای اصلاح جلو بودن دندان‌ها و فک، استفاده از انواع براکت ها یا سیم‌کشی دندان می‌باشد. گاهی اوقات میزان ناهنجاری خفیف است و به اندازه‌ای است که با یک درمان ارتودنسی قابل رفع است. در صورتی که فرزند شما ظاهر بریس‌های فلزی را نپسندد، می‌تواند از بریس‌های شفاف استفاده کند که در مقایسه با نمونه‌های تمام فلزی کمتر قابل رویت هستند.

۲. استفاده از اکسپندر کام:

اکسپندر یا گسترش‌دهنده‌ی فک بالایی، یک قالب فلزی است که متخصص ارتودنسی در دهان بیمار قرار می‌دهد. هر شب یک کلید مخصوص استفاده می‌شود تا این گسترش‌دهنده را به میزان بسیار کمی گشاد کند. این فرایند به تدریج موجب باز شدن فک بالا می‌شود تا جایی که دندان‌های پایین دیگر جلوتر از دندان‌های بالا بسته نمی‌شوند. بیماران معمولاً از این ابزار به مدت یک سال استفاده کرده و سپس آن را با نگه‌دارنده تعویض می‌کنند.

 

درمان جلو بودن فک پایین

 

۳. استفاده از فیس ماسک

ماسک صورت reverse-pull که از نظر ظاهری مانند هدگیر بریس می‌باشد. این وسیله اطراف سر کودک پیچیده شده و فک بالا را با استفاده از نوارهای فلزی که به دندان‌های عقب در بالا بسته شده‌اند به موقعیت صحیح خود می‌کشد.

۴. کشیدن دندان

گاهی اوقات میزان ناهنجاری به قدری خفیف است که با کشیدن یک یا دو دندان در فک پایین و کاهش شلوغی دندانها حل شود؛ اما به طور کلی، کشیدن دندان در اکثر مواقع برای قرارگیری فک پایین در حالت طبیعی کمک می‌کند. این کار در مراحل اولیه درمان و پیش از شروع ارتودنسی انجام می‌شود.

۵. جراحی جهت رفع جلو بودن فک پایین

گاهی اوقات ممکن است جلو بودن دندان‌ها به حدی باشد که برای اصلاح آنها انجام جراحی لازم باشد. این گزینه باید به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته شود. در این جراحی، یک جراح دهان و دندان و فک، استخوان موجود در بخش عقبی فک را از بخش جلویی جدا کرده و آن را اصلاح می‌نماید. این امر سبب می‌شود که بخشی از فک که دندان‌های پایین بر روی آن قرار گرفته‌اند به طرف عقب جابه‌جا شود.

استفاده از روش‌های زیبایی

در موارد خفیف، روش جدید دندانپزشکی زیبایی برای تغییر شکل دادن دندان‌های پایین و سپس گذاشتن ونیر بر روی دندان‌های بالایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دندانپزشکی جهت لیفت صورت نشان می‌دهد که این امر امکان بسته شدن دندان‌های پایینی در پشت دندان‌های بالا را فراهم کرده و دیگر نیازی به جراحی یا ارتودنسی نمی‌باشد. تکنولوژی لیفت صورت از لحاظ فیزیکی مشکل را حل نمی‌کند، بلکه آن را کمتر قابل رؤیت کرده و به اندازه‌ی کافی موجب بهبود عملکرد فک می‌شود.

اهمیت بهداشت دهان و دندان

در حین تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین روش اصلاحی برای درمان جلوآمدگی فک پایین، حفظ بهداشت دهان و دندان ضروری است. یک برنامه‌ی منظم شامل دو بار مسواک زدن در روز، استفاده از نخ دندان و شستن دهان با استفاده از محصولی مانند دهان‌شویه‌ی ضد باکتری که موجب کشتن میکروب‌ها تا ۱۲ ساعت می‌شود را رعایت کنید.

ترتیب و هم‌ردیفی دندان‌ها بویژه در سنین پایین به ندرت بی‌نقص می‌باشد، اما درمان‌های زیادی برای ایجاد اصلاحات مورد نیاز جهت بازگرداندن لبخندی که در هنگام تولد داشته‌اید، وجود دارند. از دندانپزشک خود درباره‌ی اینکه در ویزیت بعدی چه روش‌های درمانی قابل انجام است، بپرسید.

بهترین زمان درمان جلو آمدن فک پایین در کودکان

اگر در زمانی که بیمار همچنان خردسال است قدم‌هایی برداشته شود، ارتودنسی صحیح غالباً برای حل این مشکل کافی است. این امر اهمیت انجام زود هنگام ارتودنسی را در کودکان نشان می‌دهد که باید تا سن هفت سالگی معاینات لازم انجام گیرد. پس بهتر است در سنین کودکی، فرزندان خود را نزد متخصص جهت چک آپ ببرید، تا در صورت وجود مشکلاتی از قبیل جلو بودن فک پایین، با درمان زودهنگام، به راحتی حل شود.

 

آیا امکان درمان جلو بودن فک پایین بدون عمل است؟

همانطور که در بالا هم بیان کردیم، پاسخ این سوال به میزان و شدت ناهنجاری هر فرد بستگی دارد. اگر در سنین کم اقدام کنید، احتمال نیاز به عمل جراحی بسیار کم است و با ارتودنسی قابل رفع است؛ اما اگر در بزرگسالی تصمیم به رفع این مشکل دارید و شدت ناهنجاری فک پایین زیاد است، علاوه بر ارتودنسی امکان نیاز به عمل جراحی است.

پس نمی‌توان یک پاسخ دقیق به این سوال داد، شما باید به یک متخصص مراجعه کنید تا او با بررسی دقیق فک و دندان شما، پیشنهاد لازم برای درمان را به شما بدهد.

 

درمان جلو بودن فک پایین در بزرگسالان

یکی از دلایلی که افراد به متخصص ارتودنسی مراجعه می کنند جهت درمان جلو بودن فک پایین در بزرگسالی است. اگر از جلو بودن فک پایین رنج می برید، با متخصصین ارتودنسی ما در کلینیک تخصصی ارتودنسی دکتر قریشی جهت انتخاب بهترین گزینه‌ی درمانی مشورت نمایید.

مشاورین ما در این کلینیک همواره آماده ارائه خدمات مشاوره و اطلاع‌رسانی جهت رزرو نوبت و ساعات کار کلینیک به شما عزیزان از طریق شماره تماس‌های ۲۲۰۶۸۶۴۶-۰۲۱ و ۲۲۰۷۳۷۸۵-۰۲۱ می‌باشند.

۴.۸/۵ - (۴۸ امتیاز)
ارتودنسی چیست؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا
علیرضا
2 سال قبل

با درود آیادرسنین بالای چهل سال وطرف دندان مصنوعی دارد ولی فک پائین جلومیباشد میتواند جراحی فک انجام دهد لطفاجواب سوال بنده رابدهیدممنون میشم