درمان درد فک با ارتودنسی

painjaw

اکثر بیماران برای اصلاح کجی یا نامرتبی دندان یا برطرف کردن اختلال‌های بایت و روی هم قرار نگرفتن دندان‌ها یا مال اکلوژن درصدد انجام درمان ارتودنسی برمی‌آیند. اما راه چاره برای افرادی که از صدا دادن فک ناراحت‌ هستند یا از درد مزمن فک رنج می‌برند، چیست؟ آیا با ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین) یا بریس می‌توان به این گروه از بیماران کمک کرد؟

اختلال مفصل فکی ـ گیجگاهی (TMJ ) عارضه دردناک مزمنی است که در این مفصل بروز می‌یابد. مفصل فکی گیجگاهی مانند یک لولای کشویی عمل می‌کند که استخوان فک را به جمجمه متصل می‌کند. تعیین علت دقیق درد TMJ دشوار است، چرا که عامل‌های متعددی، از جمله استرس و آسیب‌های فک باعث شروع درد می‌شود. برخی بیماران می‌توانند با مراقبت از خود درد را برطرف کنند؛ حال آن که درد فک برخی بیماران مداوم و آن‌قدر شدید است که زندگی‌شان را مختل می‌کند.

آشنایی با درد فک: علائم و درمان ارتودنسی

درد فک پیچیده است و به یک شیوه در تمام بیماران بروز نمی‌یابد. اختلال‌های بایت، استرس یا روی هم ساییدن دندان‌ها و دندان قروچه کردن باعث تشدید درد می‌شود.

درد مفصل فکی گیجگاهی معمولاً با علائم زیر همراه است:

• درد یا حساسیت فک
  • درد در یک یا هر دو مفصل TMJ
  • تحمل دردی مداوم و سنگین در صورت
  • درد داخل یا اطراف گوش
  • درد هنگام جویدن
  • صدا دادن فک و احساس از جا درآمدن فک
  • سردرد مزمن

برای درمان درد فک از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. چنانچه علت درد دندان قروچه کردن و روی هم فشار دادن دندان‌ها یا اختلال بایت و روی هم قرار نگرفتن دندان‌ها باشد، ارتودنسی فلزی یا ارتودنسی معمولی برای درمان درد انجام می‌شود. پس از آن که دندان‌ها مرتب شد و در جای مناسب قرار گرفت، مفصل فکی گیجگاهی نیز به عقب برمی‌گردد و با بقیه ساختارها هم‌راستا می‌شود. ردیف شدن و روی هم قرار گرفتن دندان‌ها درد مداوم فک را کاهش می‌دهد یا حتی آن را از بین می‌برد. به علاوه بیماران متوجه می‌شوند که پس از رفع اختلال‌های بایت دیگر شب‌ها دندان قروچه نمی‌کنند یا دندان‌هایشان را روی هم فشار نمی‌دهند. این تغییرات به ظاهر جزئی بهبود قابل توجهی را در زندگی بیمار ایجاد می‌کند.

اگرچه هدف اصلی از انجام درمان‌هایی مانند ارتودنسی نامرئی یا سیم‌کشی دندان‌ها اصلاح مشکلاتی چون فاصله ‌دار بودن دندان‌ها و کجی و نامرتبی دندان‌ها است، با این حال برخی بیماران به کمک این روش‌ها بر درد فک نیز غلبه می‌کنند. در بعضی موارد باید درمان‌های ترکیبی شامل کاهش استرس یا تحریک عضلات به منظور کاهش تنش و فشار روی مفصل انجام شود تا درد فک آرام شود.

همچنین به بیمار توصیه می‌شود که عادت‌های تحمیل کننده فشار و تنش به فک را تعیین کند. آیا وقتی مضطرب می‌شود، شروع به جویدن مداد یا روی هم فشردن فک‌ها می‌کند؟ چنانچه بیمار این عادت‌ها را بشناسد، می‌تواند آنها را کنار بگذارد و به فک استراحت بدهد. تغییر رژیم غذایی نیز مفید خواهد بود. به بیماران توصیه می‌شود که غذاهای نرم‌تر میل کنند، غذا را تکه تکه کنند و بعد در دهان بگذارند و از خوراکی‌های سفت یا چسبناک، مانند آدامس پرهیز کنند. متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک تمرین‌های ملایمی را برای کشش و تقویت عضلات فک به بیمار آموزش می‌دهد. آخرین توصیه این است که برای کاهش درد و از بین بردن فشار، کمپرس گرم را روی فک قرار دهید.

گام بعدی: افزایش آگاهی درباره درد فک و درمان ارتودنسی

تصور کنید که هر روز صبح بدون احساس درد و ناراحتی در فک از خواب بیدار می‌شوید. تصور کنید که تمام شب، بدون دندان قروچه کردن در کمال آرامش می‌خوابید. این تصورات شیرین دور از دسترس نیست. اگر دندان‌های نامرتب دارید، کافی است برای درمان ارتودنسی اقدام کنید تا هم لبخندتان زیباتر شود و هم از درد فک نجات یابید.