عوارض و مشکلات اینویزیلاین و راه حل آنها

modhkelat-invizilain1

در این واقعیت تردیدی وجود ندارد که اینویزیلاین به تنهایی بسیاری از مشکلات مربوط به بریس و فرایندهای ارتودنسی را حل کرده است. اینویزیلاین نه تنها باعث می‌شود افراد مختلف به سلامت دندانی دست پیدا کنند، بلکه می‌تواند بسیاری از مشکلات ناشی از ارتودنسی با براکت‌های فلزی را نیز از بین ببرد. با این حال، این به این معنا نیست که استفاده از اینویزیلاین هیچ‌گونه مشکلی را به همراه نخواهد داشت. مانند هر روش درمانی دیگری، بیماران با استفاده از اینویزیلاین پس از تجویز توسط متخصص ارتودنسی، ممکن است با این الاینرهای نامرئی به مشکل بر بخورند. متخصصان ارتودنسی تمایل دارند تمامی بیماران آنها پیش از تصمیم گیری در مورد استفاده از اینویزیلاین در مورد این مشکلات اطلاعاتی داشته باشند.

چه چیزهایی به عنوان مشکلات دندانی در نظر گرفته می‌شوند؟

در میان بیمارانی که توسط متخصصان ارتودنسی مختلف با اینویزیلاین تحت درمان قرار می‌گیرند، 50 درصد بیماران ناراحتی در دندان‌ها و مشکلات اینویزیلاین را تجربه می‌کنند. در برخی مواقع اتصال و قرار دادن اینویزیلاین باعث فشار، درد و حساسیت در اطراف دندان‌ها و لثه‌ها می‌شود. معمولاً، تعدادی از دندان‌ها فشار و ناراحتی را تجربه می‌کنند اما در برخی بیماران، تمامی دندان‌ها، قدری تحریک می‌شوند. این اتفاق در تمامی اوقات رخ نمی‌دهد. هنگامی که اتصالات توسط بیمار خارج می‌شوند یا زمانی که بیمار مجدداً آنها را در دهان قرار می‌دهد، زمانی است که در آن بیماران بیشتر دچار درد می‌شوند.

برخی نکات و راه حل‌ها برای مشکلات دندانی

علت زمینه‌ای درد و فشار به وجود آمده آن است که اینویزیلاین با حرکت دادن تعدادی دندان در یک زمان، عمل می‌کند. بنابراین بر روی برخی دندان‌ها فشار وارد می‌شود و سایر دندان‌ها به حال خود باقی می‌مانند. این امر اساس عملکرد این نوع درمان است و هیچ راهی برای اجتناب از این عوارض اینویزیلاین وجود ندارد. با این حال بیشتر بیماران می‌گویند زمانی که به استفاده از الاینرهای خود عادت کرده اند، این مشکلات برطرف شده‌اند. بنابراین راه حل مناسب آن است که از الاینرهای خود تا حد ممکن استفاده کنید تا به آنها عادت کنید.

چه چیزهایی را باید در مورد خارج کردن اینویزیلاین در هنگام صرف غذا بدانم؟

هنگامی ‌که غذا میل می‌کنید، لازم است که الاینرها را خارج کنید. این کار برای آن است که جویدن غذا مستلزم وارد آوردن فشار است و الاینرهای اینویزیلاین از مواد قابل انعطاف ساخته شده‌اند. این فشار می‌تواند با خم کردن آنها و خارج کردن آنها از شکل طبیعی خود و یا شکستن و ورقه ورقه شدن، اثر مخربی بر روی آنها داشته باشد. به همین دلیل است که غذا خوردن پس از خارج کردن الاینرها توصیه می‌شود. در ابتدا، این کار ممکن است یک کار سخت و طاقت فرسا به نظر بیاید اما بیماران با گذر زمان به آن عادت می‌کنند و زمانی را به غذا خوردن اختصاص می‌دهند. حتی اگر اینویلاین در مدت غذا خوردن نیز در دهان بماند، فرایند تمیز کردن، کوچکترین تغییر نخواهد کرد.

نکات غذا خوردن در حال استفاده از اینویزیلاین

متخصصان ارتودنسی توصیه می‌کنند با غذاهای نرم شروع کنید تا فشار زیادی بر روی دندان‌ها و لثه‌های حساس وارد نشود. برای عادت کردن به استفاده از اینویزیلاین در تمامی اوقات، بیماران باید در روزهای ابتدایی پس از تجویز اینویزیلاین در هنگام خواب نیز از آنها استفاده کنند. 8 ساعت خواب در حال استفاده از اینویزیلاین، کمک می‌کند تا آشنایی و عادت کردن به این الاینرها در سریع ترین زمان ممکن اتفاق بیفتد. اگر درد تشدید شود، متخصصان ارتودنسی اغلب توصیه می‌کنند از قرص‌های ضد التهاب و مسکن استفاده شود تا مشکلات مربوطه کاهش یابند. به خاطر داشته باشید که خارج کردن الاینرها در هنگام غذا خوردن، همواره به لحاظ زمان و درد گزینه بهتری است.

آیا اینویزیلاین باعث ایجاد مشکل در صحبت کردن می‌شود؟

مشکلات صحبت کردن در تمام بیماران تحت درمان ارتودنسی و اینویزیلاین کاملاً شایع است و متخصصان ارتودنسی می‌گویند در این مورد تفاوتی وجود ندارد. هرچند، اگر بخواهیم منصفانه صحبت کنیم، اینویزیلاین نسبتاً در مقایسه با سایر درمان‌ها قابل تحمل‌تر است و کمتر به صورت دائمی استفاده می‌شود. در ابتدا بسیاری از افراد مشکلاتی را در صحبت کردن به صورت واضح و شفاف تجربه می‌کنند. نوک زبانی صحبت کردن یا به کار بردن واژه‌ها به صورت نامفهوم نیز شایع است. ممکن است تلفظ کردن صحیح واژگان دشوار، سخت باشد. هرچند، بیماران باید بدانند این مشکلات اساساً کوتاه مدت هستند و اگر از دستورات درمانی پیروی کنند، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.