ملاحظات ارتودنسی در بیماران مبتلا به سرطان خون (لوسمی)

لوسمی22

لوسمی نوعی از سرطان خون است که طی آن افزایش غیر طبیعی گلبول‌های سفید نابالغ یا اولیه مشاهده می‌شود. سلول‌های سفید خون، با تولید آنتی بادی بر علیه عفونت در بدن مبارزه می‌کنند. بیماران لوسمی بیشتر در معرض عفونت‌های مختلف هستند چرا که سلول‌های سفید خون آنها نمی توانند آنتی بادی تولید کنند. مدیریت درمان ارتودنسی در شرایطی که بیمار، مشکلات پزشکی خاصی دارد که سلامت عمومی او را تحت تاثیر قرار می دهد یا نیازمند درمان‌هایی است که ممکن است با درمان ارتودنسی سازگار نباشد، نیازمند توجه ویژه‌ای است.

مشکلات دندانی در بیماران لوسمی

برخی مشکلات دندانی در بیماران لوسمی عبارتند از:

• خونریزی دهانی
  • وجود خون (لکه‌های قرمز رنگ) در خلط
  • تورم لثه در 20 تا 30 درصد بیماران دیده می‌شود.
  • زخم‌هایی که معمولاً در مخاط یا لثه دیده می‌شود.
  • کاندیدیاز یا برفک دهانی
  • عفونت‌های دهانی معمولاً شایع است.

ارتودنسی برای بیماران مبتلا به لوسمی

بیمارانی که لوسمی آنها درمان شده است در دسته کم خطر در نظر گرفته می‌شوند و می توانند درمان‌های دندانی طبیعی را دریافت کنند. گفته می‌شود کشیدن چند دندان (بدون کانون عفونت)، جراحی فلپ (ژینژیوکتومی)، کشیدن یک یا چند دندان به هم فشرده و جراحی فک، به عنوان درمان‌های انتخابی قبل از تشخیص یا درمان لوسمی در نظر گرفته می‌شوند و نباید قبل از آن که بیمار درمان آنتی نئوپلاستیک خود را با موفقیت به اتمام برساند و حفظ کند، انجام شوند. پس از اتمام درمان سرطان و تنها بعد از دو سال رهایی از بیماری، درمان ارتودنسی و لوسمی که در آن اختلال ایجاد شده بود، می تواند از سر گرفته شود. تجهیزات ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک برای بیمارانی با بهداشت دهانی ضعیف توصیه نمی‌شوند. اگر بیمار بهداشت دهانی مناسبی ندارد و یا پروتکل درمان آنتی نئوپلاستیک خطر ابتلا به موکوزیت دهانی خفیف یا شدید را پیشبینی می‌‌کند، تجهیزات ارتودنسی باید برداشته شوند؛ ابزارهای ساده که بافت های نرم را تحریک نمی‌کنند، تجهیزات متحرک یا نگهدارنده که به خوبی کار گذاشته شده باشد، در صورتی که بیمار سلامت دهانی خوبی داشته باشد، می‌توانند در دهان باقی بمانند. ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین انتخاب بسیار مناسبی برای درمان برخی مال اکلوژن‌های بیماران مبتلا به سزطان خون است.

مدیریت دندانی در بیماران لوسمی

مدیریت دندانی بیماران لوسمی می‌تواند به دلیل نقص دفاع بیماران در برابر عفونت پیچیده شود. دندانپزشک باید:

• در صورت لزوم درمان ارتودنسی و لوسمی، با پزشک مشورت کند. یک تاریخچه کامل قبل از درمان دندانی لازم است. (اطلاعاتی در مورد بیماری‌های زمینه‌ای، زمان تشخیص، روش‌های درمان و مواردی مرتبط...).
  • اطلاعات هماتولوژیکی قبل از هر گونه اقدام تهاجمی (مانند کشیدن دندان در حین ارتودنسی) لازم است، زیرا بیماران مبتلا به لوسمی تمایل زیادی به خونریزی دارند و در معرض عفونت هستند.
  • در بیماران لوسمی مراقبت‌های دهانی پیشگیری‌کننده بسیار حائز اهمیت است. مداخله و درمان زود هنگام برای کاهش پیچیدگی و سختی درمان، حائز اهمیت است.
  • به کار بردن فلوراید موضعی به صورت مکرر
  • انجام فیشور سیلنت بر روی دندان‌های آسیا برای کاهش پوسیدگی دندان قبل از درمان ارتودنسی
  • توصیه‌های غذایی برای بیماران
  • آموزش دستورات مسواک زدن به صورت صحیح
  • قبل از هر گونه جراحی برای جلوگیری از عفونت‌های پس از جراحی، تجویز آنتی بیوتیک ضروری است.
  • باید از بی‌حسی موضعی موضعی پرهیز شود تا از هر گونه احتمال خونریزی جلوگیری به عمل آید.
  • درمان ریشه (عصب کشی) بر کشیدن دندان ترجیح داده می‌شود تا احتمال به وجود آمدن عوارض دهانی و سیستمیک کاهش یابد.
  • درمان دندانی باید تا حد ممکن با احتیاط انجام شود تا از هر گونه آسیب به بافت نرم پیشگیری به عمل آید.
  • دندان‌های شیری باید تا زمانی که به صورت طبیعی بیفتند در جای خود باقی بمانند و بیمار نباید با زبان خود با آنها بازی کند تا باکتریایی کاهش یابد.
  • اقدامات موضعی مانند بخیه زدن، قرار دادن اسفنج ژلاتینی برای متوقف کردن خونریزی در جراحی های کوچک یا بزرگ ضروری است.

بیماران لوسمی باید بهداشت دهان خود را به وسیله اقدامات زیر حفظ کنند:

• با استفاده از مسواکی با موهای نرم، دو بار در روز دندان های خود را مسواک کنند تا خطر خونریزی قابل ملاحظه و عفونت لثه کاهش یابد.
  • به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت دهانی شما بررسی شود.
  • پلاک باکتریایی را به صورت موثر و دقیق از بین ببرید تا از پوسیدگی دندان جلوگیری شود.
  • دهان خود را پس از هر وعده غذایی بشویید تا تجمع مواد غذایی و پلاک رخ ندهد.