کاربرد و نحوه استفاده از موم ارتودنسی چیست؟

موم ارتودنسی و نحوه استفاده

موم ارتودنسی که به طور معمول به عنوان موم دندان یا تسکین دهنده شناخته می‌شود، می‌تواند با چسباندن روی بریس های ارتودنسی یک مزیت برای افراد باشد.

برای فردی که تازه بریس نصب کرده است اغلب مقداری ناراحتی در قسمت داخلی گونه و زبان به واسطه‌ی براکت‌ها به وجود می‌آید. گاهی اوقات سیم‌ها شل می‌شوند یا ممکن است قلاب‌ها به داخل و یا خارج از دهان آسیب برسانند و باعث بریدن شوند. این امر می‌تواند به علت سایش منجر به ایجاد نقاط قرمز یا تاول شود و زمانی که یک زخم ایجاد می‌شود بیشتر از ۱ هفته طول می‌کشد تا بهبود یابد، موم ارتودنسی راه حل این زخم‌های جزئی اما بسیار دردناک است.

در این مقاله می خواهیم به شما توضیح دهیم که موم ارتودنسی چیست و کاربرد و ویژگی‌های آن و همچنین نحوه استفاده از موم ارتودنسی را برای شما شرح دهیم.

 

موم ارتودنسی چیست و از چه موادی تهیه می‌شود؟

موم یا وکس ارتودنسی در حقیقت نوعی موم طبیعی است که برای محافظت از بافت لثه و دهان در مقابل بریس استفاده می شود. این موم همانند یک لایه محافظ روی بریس در ارتودنسی ثابت عمل می کند و از ساییده شدن آن به بافت داخل دهان جلوگیری می‌کند.

این موم ترکیبی از مواد طبیعی و مصنوعی است، موم طبیعی از گیاهان مثل کارنائوبا یا حیوانات مثل زنبور عسل یا منابع معدنی مورد استفاده در پارافین و موم‌های میکروکریستالین ساخته می‌شود. وجود این مواد ارگانیک و طبیعی در موم ارتودنسی دلیل اصلی بی خطر بودن این ماده است اما باید بگوییم موم ارتودنسی به صورت خالص از این مواد تهیه نمی‌شود بلکه معمولا این مواد طبیعی را در ترکیب با رزین‌ها یا مواد دیگری که ویژگی‌های فیزیکی مطلوبی دارند در ساخت موم ارتودنسی به کار می‌برند.

 

کاربردهای موم ارتودنسی

 

کاربرد موم ارتودنسی چیست؟

موم ارتودنسی با ایجاد یک مانع بین براکت فلزی یا سیم و بافت نرم دهان کار می‌کند که باعث خوب شدن زخم‌ها و بریدگی‌ها شده و از ایجاد زخم‌های جدید جلوگیری می‌کند. با گذشت زمان، پوست درونی دهان سفت شده و با بریس‌ها سازگار می‌شود و شما دیگر نیازی به استفاده از موم ندارید یا ممکن است خیلی کم به استفاده از آن نیاز داشته باشید.

 

این موم با چسبیدن به براکت‌ها، سیم ارتودنسی دندان، قلابها و لیگاتورها از ایجاد ناراحتی در دهان بیمار هنگام استفاده از ارتودنسی جلوگیری می‌کند. دندانپزشکان استفاده از این موم را برای جلوگیری از زخم شدن بافت ظریف دهانی در اثر سایش با وسایل ارتودنسی توصیه می‌کنند. این موم معمولا در بسته بندی‌های کوچک و جیبی تهیه می‌شود تا همیشه و همه جا همراه بیمار بوده و برای تسکین درد یا جلوگیری از سایش بافت درون دهان و لثه ها به ویژه در روزهای اول انجام ارتودنسی و در مواقع صرف غذا از آن استفاده شود.

نحوه استفاده از موم ارتودنسی

در اکثر مواقع، سوالی که بیماران دارند این است که، چگونه از موم ارتودنسی استفاده کنیم؟ نکات مهم هنگام استفاده از موم ارتودنسی چیست؟

در ادامه نحوه استفاده از موم ارتودنسی و نکات پیرامون آن را به صورت مرحله به مرحله برایتان شرح داده ایم، قطعا اگر مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید، به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید:

  1. ابتدا دستهایتان را به خوبی با آب و صابون بشویید، لازم است که حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه دستها را به خوبی بشویید تا از ورود باکتری به دهان جلوگیری کنید.
  2. دندانهایتان را مسواک بزنید تا از وجود هر گونه باکتری پاک شوند.
  3. سپس با یک دستمال خشک و تمیز، براکت های دندان را خشک کنید، زیرا هر چه براکت ها خشک تر باشند، موم ارتودنسی بهتر و مدت زمان بیشتری روی دندان قرار می گیرد.
  4. سپس یک مقدار بسیار کم (اندازه یک نخود) از موم بردارید، باید ابتدا کمی با موم در دستتانتان بازی کنید. گرمای دست موم را نرم و آماده انجام کار می‌کند اما توجه داشته باشید که مقدار زیاد موم باعث می‌شود که مواد اضافه از بریس جدا شود.
  5. بعد از گرم کردن موم نواحی دردناک داخل دهان را شناسایی کنید و سیم‌های تیز و براکت‌ها را با آن بپوشانید. با لمس کردن گونه‌ها و ناحیه اطراف لب نقاط دردناک و تحریک شده را پیدا کنید.
  6. وقتی  نقاط دردناک را مشخص کردید موم را روی براکت یا سیمی که باعث تحریک ان ناحیه شده است فشار دهید. می‌توانید با کمک انگشت سبابه یا زبان برجستگی موم را تا حد مطلوب کاهش دهید.

 

نحوه استفاده از موم ارتودنسی

 

نکات مهم در زمان استفاده از موم ارتودنسی

  • حتما قبل از استفاده از موم مسواک بزنید به ویژه بعد از خوردن غذا بهتر است براکت‌ها را کاملا تمیز کنید.
  • قبل از استعمال موم دندان بهتر است براکت‌ها کاملا خشک باشند، خشکی بیشتر براکت باعث می‌شود که موم مدت زمان بیشتری روی وسایل ارتودنسی بچسبد.
  • توصیه می‌کنیم که موم‌ها را به صورت روزانه تعویض کنید چرا که تعویض نکردن آن ممکن است باعث تجمع باکتری‌ها در دهان شود.
  • بهتر است قبل از غذا خوردن موم‌ها را پاک کنید چرا که ممکن است در اثر تناول غذا مومها جدا شده و درون دهان بریزند اما در صورتی که درد زیادی دارید که مانع از خوردن غذا می‌شود می‌توانید موم را در زمان غذا خوردن نیز استفاده کنید.
  • بعد از غذا خوردن باید موم‌ها را تعویض کنید.
  • قبل از مسواک زدن سعی کنید موم را پاک کنید تا به مسواک نچسبد.
  • در صورتی که وجود موم باعث کاهش درد یا التهاب در ناحیه درون دهان لثه‌ها نشده است یا زخم‌ها التیام نیافته و علائم عفونت را مشاهده می‌کنید بهتر است سریعا به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.
  • معمولا در روزهای ابتدایی ارتودنسی استفاده از موم بیشتر است اما به مرور زمان بافت داخلی دهان خود را با شرایط تطبیق داده و کمی سفت‌تر می‌شود و متناوبا درد و ناراحتی نیز کاهش می‌یابد.

 

وکس ارتودنسی را از کجا تهیه کنیم؟

موم ارتودنسی به طور کلی توسط متخصص ارتودنسی در کیت مراقبت از دندان هنگام نصب بریس‌ها ارائه می‌شود. با این حال زمانی که موم را تمام کردید می‌توانید از داروخانه‌ها به راحتی تهیه کنید. موم‌ها در بسته‌بندی مناسب ارائه می‌شوند و در کیف دستی‌تان جا می‌گیرند که هر زمان خواستید بتوانید جایگزین موم قبلی کنید. موم در دمای اتاق جامد باقی می‌ماند و معمولا شفاف است به طوری که در هنگام استفاده در دهان قابل مشاهده نیست.

 

موم ارتودنسی با هزینه کم قابل تهیه است

 

موم دندان از مواد طبیعی مانند موم پارافین و موم طبیعی، موم زنبور عسل یا موم کارنوبا ساخته می‌شود. همچنین شامل برخی از ژل‌ها یا اصلاح کننده‌ها نیز است. موم قابل خوردن یا بی‌طعم است یا در طعم‌هایی مانند نعناع در دسترس می‌باشد. اغلب بیماران در مورد سلامت خود نگران هستند، به خصوص اگر موم را به طور تصادفی ببلعند. از آنجایی که موم در داخل دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد تولید کنندگان اطمینان حاصل می‌کنند که برای سلامت انسان مضر نیست.

هزینه موم ارتودنسی

موم ارتودنسی یک راه حل ارزان برای مشکل بیرون زدگی بریس‌ها است. دکتر ارتودنسی، هنگام مراجعه شما و نصب براکت ها، مقداری موم ارتودنسی به شما می دهد، بنابر این اینها جزء خدمات مربوط به هزینه ارتودنسی است و پرداخت جداگانه ای برای شما ندارد. در صورت نیاز به موم اضافه نیز می توانید با هزینه کم از داروخانه مقدار مورد نیاز خود را تهیه کنید.

 

سوالات متداول

  • در صورت بلعیدن موم ارتودنسی چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

باید بدانید که این ماده کاملا بی‌خطر، غیر سمی و طبیعی است، پس اگر به صورت تصادفی موم ارتودنسی را بلعیدید هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند.

  • آیا موم ارتودنسی از بیرون قابل رویت است؟

از آنجایی که این موم به صورت شفاف ساخته می‌شود استفاده از آن روی بریس باعث نمی‌شود که دیگران متوجه وجود آن شوند.

  • آیا موم ارتودنسی مواد جایگزین دارد؟

می‌توان از نوارهای باریک سیلیکونی با محافظ پلاستیکی که روی بریس قرار میگیرند به جای موم استفاده کرد.

 

جمع بندی

امیدواریم این محتوا که پیرامون توضیحات لازم در مورد موم ارتودنسی است، به شما کمک کرده باشد و حالا بدانید مزیت و کاربرد موم ارتودنسی چیست. قطعا با خواندن این مقاله و بخش نحوه استفاده از موم ارتودنسی دیگر مشکلی با گذاشتن آن در دهان ندارید.

۴.۲/۵ - (۶۳ امتیاز)
ارتودنسی نامرئی – مراحل، قیمت ارتودنسی نامرئی و انواع آن
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Jennie
Jennie
1 سال قبل

موم باید برداشته بشه
یعنی موقع خواب اگه بزاریم فردا صبح چجوری برش داریم ؟!