ارتودنسی متحرک چیست؟ انواع، مزایا، معایب، کاربردها + هزینه

ارتودنسی متحرک چیست

دستگاه‌های ارتودنسی متحرک (Removable Orthodontic Appliances) راهکاری ساده، اما همچنان موثر، برای اصلاح ناهماهنگی‌های دندانی و مشکلات بایت هستند.

برخلاف بریس‌های ثابت که روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند، قالب‌های متحرک را می‌توان برای غذا خوردن، تمیز کردن و موارد خاص از دهان بیرون آورد. این انعطاف‌‎پذیری ارتودنسی متحرک را به انتخابی محبوب، هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان تبدیل کرده است.

در ادامه انواع گوناگون این دستگاه‌ها را معرفی می‌کنیم، و توضیح می‌دهیم که ارتودنسی متحرک برای چه دندان هایی است. مزایا، معایب، روش استفاده و سایر نکات مربوط به آن را نیز مرور می‌کنیم.

ارتودنسی متحرک چیست؟

ارتودنسی متحرک چیست؟ دقیقا همان چیزی که به نظر می‌رسد: این دستگاه‌ها را می‌توان از دهان خارج کرد. قالب‌های متحرک در رایج‌ترین شکل‌شان یک سیم روکش‌دار هستند که روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. آنها براکت ندارند، اما چون طبق قالب دهان بیمار ساخته می‌شوند، روی دندان‌ها ثابت می‌شوند.

قالب متحرک ارتودنسی تقریبا به همان روش بریس‌های معمولی به دندان‌ها نیرو وارد می‌کند، با این تفاوت که نیازی به سفت کردن آنها نیست (البته به مدل آن بستگی دارد). آنها از فولاد ضد زنگ گالوانیزه ساخته می‌شوند، و تمیز کردن و استفاده از آنها بسیار آسان است.

بیمار فقط باید آنها را برای مدت زمان تعیین‌شده در دهان قرار دهد، و هرزمان که لازم شد آنها را بیرون بیاورد و تمیز کنید.

 

 

همان‌طور که در عکس پلاک متحرک دندان یا همین فیلم کوتاه می‌بینید، پلاک متحرک از یک صفحه­ پلاستیکی آکریلیک و سیم‌­های محکمی تشکیل شده است که از کناره­‌های آن بیرون آمده‌اند. این سیم‌ها به دندان‌ها می­‌چسبد تا دستگاه را در جای خود محکم نگه دارند.

حالا که می‌دانید ارتودنسی متحرک چیست، خوب است این نکته را هم در ذهن داشته باشید که این دستگاه‌ها معمولا در دو گروه طبقه‌بندی می‌شوند:

  • دستگاه‌های مناسب برای حرکت­های ساده دندانی
  • دستگاه­‌های مناسب برای حرکت دادن فک بالا و پایین

 

ارتودنسی متحرک برای چه دندان هایی است؟

اصولا درمان‌های ارتودنسی با بریس‌های ثابت شناخته می‌شوند؛ در این صورت، ارتودنسی متحرک برای چه دندان هایی است؟ این دستگاه‌ها برای درمان بسیاری از مشکلات دندانی و مال‌اکلوژن در کودکان و بزرگسالان استفاده می‌شوند، از جمله:

  • اوربایت
  • فاصله‌های بین دندانی
  • شلوغی دندان‌ها به دلیل کمبود فضا
  • اکلوژن باز
  • اورجت
  • مال‌اکلوژن عمیق
  • کراس‌بایت خلفی

علاوه بر مواردی مانند اوربایت و فواصل بین دندانی، دستگاه‌های ارتودنسی متحرک فک پایین و بالا می‌توانند بسیاری از آسیب‌شناسی‌ها و مشکلات دیگر را هم درمان کنند. وقتی به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید، به شما اعلام می‌شود که آیا می‌توان ناهنجاریِ شما را با دستگاه‌های متحرک درمان کرد یا خیر.

ارتودنسی متحرک برای چه دندان هایی است

درک ظرفیت ارتودنسی متحرک در برابر ارتودنسی ثابت

زمانی که توضیح دادیم ارتودنسی متحرک برای چه دندان هایی است، احتمالا به این فکر کردید که این روش چه تفاوتی با روش‌های ثابت دارد؟ آیا نمی‌توان برای تمام مشکلات از دستگاه‌های متحرک استفاده کرد؟ متأسفانه خیر؛ تمام ناهنجاری‌های فک و دهان را نمی‌توان با این دستگاه‌ها حل کرد.

دستگاه‌های متحرک می‌توانند دندان‌ها را در موقعیت فعلی‌شان نگه دارند تا در جای خود تثبیت شوند. در واقع این بیشترین دلیل استفاده از این دستگاه‌هاست.

قالب ارتودنسی متحرک تنها می‌تواند موقعیت دندان‌هایی را تثبیت کند، که از طریق حرکت Tipping (ساده‌ترین حرکت دندانی) مجددا تراز شوند. بنابراین، بیشتر آنها فقط می‌توانند روی شیب دندان و زاویه قرارگیری آن تأثیر بگذارند.

این دستگاه‌ها نمی‌توانند دندان‌ها را بچرخانند یا به ریشه‌ها نیرو (گشتاور) وارد کنند. آنها دندان‌ها در موقعیت صحیح‌شان محکم می‎کنند، اما (برخلاف دستگاه‌های ثابت) نمی‌توانند حرکات پیچیده چنددندانی را در چندجهت ارائه دهند. این دستگاه‌ها برای درمان اوربایت هم عالی‌اند، اما در درمان آندربایت بی‌تاثیر هستند.

قالب متحرک ارتودنسی همچنین کمتری ایجاد می‌کند، به راحتی تمیز می‌شود و بسیار ارزان‌تر از یک دستگاه ارتودنسی ثابت معمولی است. بنابراین اگر به فکر درمان هستید، از ارتودنتیست‌تان بپرسید که آیا دستگاه‌های متحرک برای شما مناسب هستند یا خیر.


 

ارتودنسی متحرک برای کودکان و بزرگسالان

قالب ارتودنسی متحرک گزینه‌ای عالی برای رفع اوربایت و سایر مشکلات دندانیِ کودکان هستند. تنها چیزی که باید در نظر بگیرید این است که به آنها آموزش دهید تا جای ممکن به درستی از دستگاه استفاده کنند، و فقط هنگام غذا خوردن و مسواک زدن آن را در بیاورند.

بزرگسالان هم انواع ارتودنسی متحرک را به سایر درمان‌ها ترجیح می‌دهند، چون به آنها آزادی بیشتری می‌دهد و ظاهرشان را چندان تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

انواع ارتودنسی متحرک

انواع ارتودنسی متحرک فک بالا و پایین

بسته به شدت ناهنجاری، سن بیمار، سبک زندگی و حتی بودجه، ارتودنتیست می‌تواند دستگاه‌های مختلفی را برای بیمار تجویز کند. انواع ارتودنسی متحرک عبارت‌اند از:

 

ریتینرها یا نگهدارنده‌ها

وقتی گفته می‌شود ریتینر، منظور ریتینرهای هاولی (Hawley Retainers) هستند. این نگهدارنده‌ها از رایج‌ترین انواع ارتودنسی متحرک هستند.

آنها معمولا از اکریلیک و فلز ساخته می‌شوند و به گونه ای طراحی شده‌اند که پس از برداشتن بریس‌ها، دندان‌ها را در موقعیت‌های اصلاح‌شده‌شان نگه دارند. بنابراین، قالب ارتودنسی متحرک هاولی اکثرا مکمل درمان با بریس‌هاست؛ اما می‌توان از آن برای ایجاد تنظیمات جزئی روی دندان‌ها هم استفاده کرد.

 

ترازکننده‌های شفاف

ترازکننده‌ها یا الاینرهای شفاف (Clear Aligners) از جدیدترین انواع ارتودنسی متحرک هستند که از مواد پلاستیکی شفاف ساخته شده‌اند. آنها عملا نامرئی هستند و بیشتر برای اصلاح ناهنجاری‌های خفیف تا متوسط کاربرد دارند.

این ترازکننده‌ها با اعمال فشار ملایم به دندان‌ها، به تدریج آنها را به سمت موقعیت مناسب می‌برند. البته هردو هفته یکبار باید از پلاک‌های جدید استفاده کرد تا این روند ادامه‌دار باشد. این قالب ارتودنسی متحرک تحت عنوان «ارتودنسی نامرئی» هم شناخته می‌شود، و «اینویزیلاین» محبوب‌ترین برند آن در دنیاست.

 

پلاک فانکشنال

از پلاک‌ها یا دستگاه‌های فانکشنال (Functional Appliances) برای اصلاح ناهماهنگی‌های فک استفاده می‌شود. آنها با اعمال نیروهای ملایم به فک‌ها و هدایت‌شان به موقعیت مناسب عمل می‌کنند. این دستگاه‌ها معمولا از اکریلیک و فلز ساخته می‌شوند، و روزانه باید چندین ساعت از آنها استفاده شود.

به طور دقیق‌تر، اگر فک پایین بیمار عقب باشد و یا فک بالا جلو باشد، برای عقب کشیدن فک بالا و جلو آوردن فک پایین می‌توان از پلاک فانکشنال استفاده کرد؛ مادامی که مشکل خفیف، و شدت جلو بودن فک پایین یا بالا کم باشد.

 

پلاک متحرک با فنر زد (Z)

اگر یکی یا چند دندان از دندان‌های قدامی عقب باشد، برای ارتودنسی متحرک فک بالا یا پایین می‌توان از این پلاک استفاده کرد. این پلاک دندان‌ها را به سمت جلو حرکت می‌دهد، تا با دندان‌های دیگر در یک ردیف قرار بگیرد.

 

سایر قالب‌های ارتودنسی متحرک

چهار دستگاهی که معرفی کردیم، رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع ارتودنسی متحرک هستند؛ اما قالب‌های دیگری هم هستند که ممکن است برای بیمار تجویز شوند:

  • وسیع‌کننده کام (Palatal Expander)؛ از این وسیله برای گسترش دادن فک بالا استفاده می‌شود. این دستگاه برای ارتودنسی متحرک فک بالای کودکان استفاده می‌شود؛ چراکه بارک بودن فک بالا می‌تواند باعث شلوغی دندان‌ها شود. وسیع‌کننده‌های کام از اکریلیک و فلز ساخته شده‌اند، و یک مکانیزم پیچی دارند که به تدریج فک را بزرگ می‌کند.
  • ضربه‌گیر لب (Lip Bumper)؛ از این دستگاه برای جلوگیری از فشار دادن لب‌ها به دندان‌ها استفاده می‌شود. آنها معمولا از جنس اکریلیک یا سیلیکون هستند، و در قسمت داخلی لب بالا قرار می‌گیرند. لیپ بامپر معمولا همراه با یک قالب متحرک ارتودنسیِ دیگر استفاده می‌شود.
  • فضا نگهدارنده (Space Maintainer)؛ از این وسیله برای حفظ فضای خالی (ناشی از افتادن یک دندان) استفاده می‌شود. آنها معمولا فلزی‌اند، و به دندان‌های کناری متصل می‌شوند. فضا نگهدارنده فضای رشد دندان را حفظ می‌کند، و اجازه نمی‌دهد تا دندان‌های مجاور جابه‌جا شوند.
  • هدگیر (Headgear)؛ هدگیر در واقع یک دستگاه ارتوپدی متحرک است که به اصلاح ناهماهنگی‌های رشد (و گاهی اوربایت) کمک می‌کند. هدگیر به فک بالا فشار وارد می‌کند، دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارد یا به حرکت آن‌ها به موقعیت‌های بهتر کمک می‌کند. موفقیت ارتودنسی متحرک فک پایین و بالا با هدگیر، به شدت به استفاده درست از آن بستگی دارد.

عکس ارتودنسی متحرک

مزایای ارتودنسی متحرک چیست؟

برخی از مهمترین مزایای دستگاه‌های ارتودنسی متحرک را در ادامه می‌بینید:

  • متحرک بودن: امکان خارج کردن دستگاه از دهان در هرزمان، به‌ویژه هنگام غذا خوردن، مسواک زدن، یا در موقعیت‌های اجتماعی مهم، از مهمترین مزایای این دستگاه‌هاست. حتی در صورت بروز درد تحمل‌ناپذیر یا ناراحتی از موقعیت دستگاه، می‌توان به راحتی آن را برای مدتی کوتاه از دهان خارج کرد.
  • تنظیم ساده: تنظیم دستگاه‌های ارتودنسی متحرک فک پایین و بالا (چه سیم‌ها، چه پایه‌های اکریلیک) به راحتی انجام می‌شود، که روند درمان را برای بیمار و متخصص ساده‌تر می‌کند.
  • خطر آسیب کمتر به دندان‌ها: این دستگاه‌ها نسبت به بریس‌های ثابت، که ممکن است به ریشه دندان فشار بیاورند و آسیب‌زا باشند، خطر کمتری دارند.
  • ظاهر نامحسوس: انواع مختلف ارتودنسی متحرک، به ویژه الاینرهای شفاف، نسبت به بریس‌های سنتی کمتر مشهود هستند و ظاهر طبیعی‌تری به کاربر می‌دهند.
  • هزینه اقتصادی: این دستگاه‌ها معمولا گران نیستند، به ویژه در مقایسه با برخی از درمان‌های ارتودنسی ثابت.
  • راحتی و کارایی: افراد می‌توانند به راحتی غذاهای محبوب خود را میل کنند (از خوراک‌های جویدنی و چسبناک گرفته تا غذاهای ترد و سفت) بدون اینکه نگران شکستن پلاک یا تغییر رنگ ارتودنسی متحرک باشند.

 

معایب ارتودنسی متحرک چیست؟

قالب ارتودنسی متحرک با وجود ویژگی‌های مثبت، محدودیت‌های خاص خود را نیز دارد. مهمترین چالش‌ها و ایرادات این دستگاه‌ها عبارت‌اند از:

  • تاثیر بر گفتار: معمولا در اوایل درمان، بیمار یکسری مشکلات گفتاری را تجربه می‌کند. این مشکل پس از چندروز و به محض اینکه فرد به حضور دستگاه در دهان خود عادت کند، برطرف می‌شود.
  • محدودیت در اصلاح ناهنجاری‌ها: ارتودنسی متحرک فک بالا یا پایین برای نامرتبی‌های شدید دندانی مناسب نیست. این ناهنجاری‌ها به نیروی بیشتری برای اصلاح احتیاج دارند، که از توان دستگاه‎های متحرک خارج است.
  • وابستگی به همکاری بیمار: میزان موفقیت درمان با این دستگاه‌ها مستقیما به میزان استفاده و همکاری بیمار بستگی دارد. عدم استفاده منظم از دستگاه می‌تواند به شکست درمان منجر شود.
  • محدودیت در ارتودنسی فک پایین: استفاده از دستگاه‌های متحرک برای فک پایین معمولا دشوارتر است و به ندرت توصیه می‌شود.
  • دشواری در تحمل پلاک: تحمل و استفاده از پلاک متحرک برای برخی افراد، به‌ویژه در فک پایین، می‌تواند دشوار باشد.

بیمار باید بداند که مزایا و معایب ارتودنسی متحرک چیست؛ اما توصیه نمی‌شود که به تنهایی برای استفاده یا عدم استفاده از این دستگاه‌ها تصمیم‌گیری کند. بلکه بهتر است ابتدا درباره نیازها، انتظارات و نگرانی‌ها خود با متخصص صحبت کند.

معایب ارتودنسی متحرک فک بالا و پایین

مدت زمان ارتودنسی متحرک چقدر است؟

دوره درمان با قالب متحرک ارتودنسی معمولا بین ۶ تا ۲۴ ماه است، که طی آن بیمار باید به طور مداوم از پلاک استفاده کند (حدودا ۲۳ ساعت در شبانه‌روز). گاهی هم طول درمان کوتاه‌تر است، به ویژه پس از اتمام درمان با ارتودنسی ثابت برای دستیابی به نتایج دائمی و تثبیت آنها.

از لحاظ میزان استفاده روزانه، مهم است که پلاک به طور مستمر و با دقت بالا (طبق دستورالعمل‌های متخصص) استفاده شود تا اثربخشی درمان تحت تاثیر قرار نگیرد. استفاده منظم، جز هنگام خوردن غذا و بهداشت دهان و دندان، ضروری است.

به همین خاطر توصیه می‌شود که پلاک نهایتا یکی‌دو ساعت در شبانه‌روز از دهان خارج شود، تا مطمئن شویم که درمان در کوتاه‌ترین زمان و با بیشترین کارایی پیشرفت می‌کند.

 

عوامل موثر بر طول درمان ارتودنسی متحرک

مدت زمان استفاده از ارتودنسی متحرک هم مانند سایر درمان‌ها برای ناهنجاری فک و دندان، یک بازه مشخص دارد. و اگر این بازه به طور کامل (و با کیفیت کامل) طی نشود، نتیجه مطلوب و یا ماندگار نخواهد بود.

گفتیم که دوره درمان بین ۶ تا ۲۴ ماه است، و زمان دقیق توسط ارتودنتیست پس از معاینه ریزبینانه مشخص می‌شود. اما به طور کلی، مدت زمان ارتودنسی متحرک به عوامل زیر بستگی دارد:

  • همکاری بیمار در طول درمان شامل مراجعه در زمان‎های تعیین‌شده، اطمینان به متخصص ارتودنسی، دنبال کردن توصیه‌ها و دستورالعمل‌های اعلام‌شده
  • سن بیمار؛ طول درمان در بیماران جوان کوتاه‌تر از طول درمانِ بیماران بزرگسال است
  • اتفاقات پیش‌بینی‌نشده مانند نیاز به ترمیم دندان در حین ارتودنسی، آسیب به فک یا دندان‌ها و …
  • میزان بهم‌ریختگی دندان‌ها و همچنین الگوی بی‌نظمیِ آنها
  • نیاز به کشیدن دندان‌ها
  • وضعیت سلامت عمومی، به ویژه سلامت استخوان‌های فک و لثه‌های بیمار
  • میزان تجربه ارتودنتیست (از نظر تجویز دستگاه مناسب، سرعت عمل در کار و پیش‌برد مراحل درمان)

 

مراحل ارتودنسی متحرک چیست؟

درمان با این دستگاه‌ها سه مرحله اصلی دارد:

  1. مراجعه به مطب متخصص برای معاینه و بررسی امکان تجویز این درمان؛ قالب‌گیری از دهان برای ساخت پلاک متحرک
  2. مراجعه مجدد به مطب برای تست فیت بودن دستگاه
  3. نصب آن و آشنایی با نحوه استفاده و نگهداری

مراحل درمان قالب ارتودنسی متحرک

طرز استفاده از ارتودنسی متحرک و نگهداری از آن

پس از قرار دادن دستگاه در دهان (برای اولین‌بار در مطب)، طرز استفاده از ارتودنسی متحرک و نکات نگهداری از آن به طور کامل به شما گفته می‌شود. استفاده و مراقبت از این دستگاه‌ها توجه بالایی را می‌طلبد، تا از آسیب و کاهش اثربخشی درمان جلوگیری شود.

نکات کلیدی استفاده و مراقبت از ارتودنسی متحرک را در ادامه می‌بینید:

  • پرهیز از غذاهای سفت و چسبناک: هنگامی که دستگاه در دهان است، از خوردن غذاهای سفت و چسبناک خودداری کنید تا پلاک و سیم‌های آن دچار آسیب نشوند.
  • اجتناب از نوشیدنی‌های آسیب‌رسان: نوشیدنی‌های شیرین، گازدار و دارای رنگ‌های شیمیایی می‌توانند به پلاک آسیب وارد کنند. بهتر است هنگام نوشیدن این نوع نوشیدنی‌ها پلاک را از دهان خارج کنید.
  • شست‌وشوی منظم: دستگاه باید حداقل یکبار در روز با خمیر دندان و مسواک نرم تمیز شود. استفاده هفتگی از یک حلال مخصوص شست‌وشو طبق راهنمایی دندانپزشک هم توصیه می‌شود.
  • مراقبت هنگام خارج کردن: هنگام خارج کردن قالب ارتودنسی متحرک از دهان، آن را در ظرف مخصوص‌اش قرار دهید تا از شکستن یا گم شدن آن جلوگیری شود.
  • اجتناب از قرار دادن در آب جوش: قرار دادن پلاک در آب جوش می‌تواند باعث تغییر شکل پلاستیک و از بین رفتن فیت مناسب آن شود.
  • شکیبایی در برابر چالش‌ها: در صورت بروز مشکلات گفتاری یا احساس ناراحتی در ابتدای استفاده، کمی تمرین و صبر لازم است تا مشکلات طی چندروز برطرف شوند.

 

قیمت ارتودنسی متحرک چقدر است؟

قیمت ارتودنسی متحرک پیش از هرچیز به نوع آن بستگی دارد. برای مثال، اگر دستگاه‌های رایج و نگهدارنده‌ها برایتان تجویز شود، احتمالا فقط یکبار باید آنها را تهیه کنید و هزینه معقولی را بپردازید.

اما اگر بخواهید سراغ ارتودنسی نامرئی بروید و از الاینرهای شفاف استفاده کنید (که گفتیم باید هر چندهفته یکبار از پلاک‌های جدید استفاده کنید)، هزینه تا چندده میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. اما به طور کلی …

هزینه ارتودنسی متحرک برای هر فک بین ۰۱۵,۰۰۰,۰۰ تا ۲۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان است

قیمت ارتودنسی متحرک به تجربه و مهارت متخصص و حتی شهر شما نیز بستگی دارد. نیاز به استفاده از دستگاه‌های اضافه مانند هدگیر، وسیع‌کننده کام و همچنین ضربه‌گیر لب هم منجر به افزایش هزینه می‌شود. البته اگر امکان انجام ارتودنسی متحرک تک فک باشد، هزینه تمام‌شده حدودا نصف می‌شود.

 

هزینه قالب ارتودنسی متحرک کمتر است یا ثابت؟

درمان با قالب ارتودنسی متحرک معمولا از ارتودنسی ثابت خوش‌هزینه‌تر است، که از چندمورد مهم ناشی می‌شود:

  • ماهیت کلیِ این دستگاه‌ها، و کاربرد آنها در شرایطی که ناهنجاری فک و دهان حاد نیست و به اقدامات پیچیده احتیاج ندارد
  • ساده‌تر بودن ساختار این دستگاه‌ها (همان‌طور که در عکس ارتودنسی متحرک مشاهده می‌کنید) که هزینه تهیه‌شان را پایین می‌آورد
  • عدم نیاز به مراجعه‌های متعدد جهت تنظیم دستگاه در فواصل زمانی کوتاه

 

سوالات متداول

 

  • ارتودنسی متحرک چیست؟

ارتودنسی متحرک نوعی دستگاه دندانپزشکی است که برای تصحیح وضعیت دندان‌ها و فک به کار می‌رود. این دستگاه‌ها معمولا برای ناهنجاری‌های خفیف یا به عنوان بخشی از یک درمان طولانی‌تر استفاده می‌شوند.

 

  • چه کسانی کاندید مناسبی برای ارتودنسی متحرک هستند؟

کاندیدهای مناسب قالب ارتودنسی متحرک معمولا افرادی با مشکلات جزئی دندانی هستند، از جمله ازدحام خفیف دندان‌ها یا نیاز به تصحیح‌های جزئی پس از استفاده از بریس‌های ثابت.

 

  • چگونه باید از ارتودنسی متحرک مراقبت کرد؟

مراقبت از دستگاه‌های متحرک شامل شست‌وشوی منظم آن(ها) با مسواک و خمیر دندان ملایم و خشک نگه داشتن‌شان پس از هربار استفاده است.

 

  • مدت زمان استفاده از ارتودنسی متحرک چقدر است؟

درمان های خیلی ساده ۴-۵ ماهه، و درمان‌های طولانی‌تر حدود ۱۲ تا ۱۵ ماه زمان می‌برند.

 

  • آیا ارتودنسی متحرک درد دارد؟

این دستگاه‌ها می‌توانند در حد چندروز و پیش از عادت کردن ماهیچه‌های دهان و دندان‌ها کمی باعث ناراحتی شوند. در صورت درد زیاد، می‌­توان از مسکن‌های بدون نسخه (با مشورت ارتودنتیست) استفاده کرد؛ چون تا جای ممکن نباید پلاک‌ها را از دهان خارج کرد.

 

  • تفاوت بین ارتودنسی متحرک و ثابت چیست؟

ارتودنسی ثابت (مانند بریس‌ها) به طور دائمی به دندان‌ها وصل می‌شوند و برای ناهنجاری‌های پیچیده‌تر مناسب‌اند؛ در حالی که دستگاه‌های را می‌توان از دهان خارج کرد (همان‌طور که از عکس پلاک متحرک دندان هم مشخص است) و معمولا برای مشکلات ساده‌تر تجویز می‌شوند.

 

  • هزینه ارتودنسی متحرک چقدر است؟

پلاک‌های متحرک ساده حدودا ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان و پلاک‌های دو فک حدودا ۳۰ میلیون تومان هستند. این هزینه در مقایسه با ارتودنسی‌های ثابت کمتر است، و البته به عواملی از جمله نوع دستگاه، طول درمان و … بستگی دارد.

طرز استفاده از ارتودنسی متحرک هنگام ورزش

  • آیا می‌توان هنگام غذا خوردن یا ورزش کردن ارتودنسی متحرک را در دهان نگه داشت؟

توصیه می‌شود دستگاه را هنگام غذا خوردن یا ورزش‌های شدید از دهان خارج کنید تا از آسیب دیدن یا کثیف شدن آن جلوگیری شود.

 

  • چه زمانی نتایج ارتودنسی متحرک مشهود می‌شوند؟

بسته به شرایط بیمار، دیدن نتایج به وضوح می‌تواند از چندهفته تا چندماه متغیر باشند. تغییرات جزئی معمولا سریع‌تر قابل مشاهده هستند.

 

  • آیا پس از اتمام دوره درمان با ارتودنسی متحرک نیاز به استفاده از نگهدارنده داریم؟

بله، استفاده از نگهدارنده پس از درمان با دستگاه‌های متحرک ضروری است، تا نتایج به دست آمده حفظ شده و از بازگشت دندان‌ها به وضعیت اولیه جلوگیری شود.

 

  • چه عواملی در طول درمان با ارتودنسی متحرک تاثیرگذار هستند؟

عوامل تاثیرگذار شامل میزان همکاری بیمار، دقت استفاده از دستگاه براساس دستورالعمل‌ها، و مراقبت‌های بهداشتی مناسب هستند.

 

  • آیا ارتودنسی متحرک براکت دارد؟

خیر، ارتودنسی متحرک برخلاف ارتودنسی ثابت، از براکت‌ها استفاده نمی‌کند و به جای آن از پلاک‌های قابل تنظیم و برداشتنی استفاده می‌شود.

 

  • آیا باید هنگام خواب از پلاک متحرک استفاده کرد؟

بله، برای گرفتن نتیجه خوب در مدت زمان مورد نظر، شما باید به طور مداوم از پلاک‌های متحرک استفاده کند و فقط می‌توانید آنها را در زمان غذا خوردن، مسواک زدن و در مواقع ضروری از دهان خارج کنید.

 


امیدواریم حالا بهتر بدانید قالب ارتودنسی متحرک چیست و برای چه افرادی مناسب است. این دستگاه‌ها روشی مناسب و موثر برای اصلاح انواع مشکلات دندانی هستند. آنها راحت هستند، توجه کمی را به خود جلب می‌کنند و مراقبت از آنها آسان است.

اگر به درمان ارتودنسی فکر می‌کنید، حتما درباره این گزینه با یک ارتودنتیست واجد شرایط صحبت کنید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا تصمیم بگیرید آیا انتخاب قالب متحرک ارتودنسی برای شما مناسب است یا خیر.

جهت تنظیم جلسه معاینه و مشاوره، از طریق راه‌های ارتباطی درج‌شده با نزدیک‌ترین مطب «دکتر قریشی» در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید از نشانک سبز سمت راست صفحه استفاده کنید.

۴.۸/۵ - (۴۵ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شیرین
شیرین
2 سال قبل

با سلام .من حدود ۶ سال پیش ارتودنسی انجام دادم و بعد از آن شروع به گذاشتن ارتودنسی متحرک کردم.ولی بعد مدتی از متحرک استفاده نکردم .سوالم این هست که ایا در حال حاضر میتونم از متحرک استفاده کنم چون ی مقدار بهم ریختگی پیدا کرده .با سپاس