بهترین پستانک (پستونک) ارتودنسی برای نوزاد

پستانک ارتودنسی

پستانک ارتودنسی به منظور جلوگیری از عدم تطابق و به هم ریختگی دندان‌ها و مشکلات مربوط به فک در آینده، طراحی شده است. پستانک ارتودنسی مشابه نوک سینه‌های مادر است که در پایین پهن و در بالا گرد است. این پستانک‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با شکل فک و سقف دهان در حال رشد دهان کودک، تطابق پیدا کنند.

پستانک ارتودنسی در حین مکیدن، همانند سینه مادر در دهان کودک پهن می‌شوند و تا بتوانند طبیعی‌ترین حالت مکیدن ممکن را تداعی کنند و فشار وارده بر روی لثه‌ها و دندان‌های در حال رشد را کاهش دهند. مطالعات نشان داده‌اند که پستانک‌های ارتودنسی می‌توانند نسبت به پستانک‌های معمولی کم‌تر باعث ایجاد مشکلات اپن بایت یا اوربایت شوند.

پستونک ارتودنسی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

از زمان گذشته تا به امروز، مادران برای آرام کردن کودکشان از پستانک معمولی استفاده می‌کرده‌اند. حتما شما هم پستانک‌های معمولی و قدیمی را به یاد دارید. استفاده از آن‌ها منجر به بروز مشکلات دندانی و فک در کودکان می‌شد.

پستانک ارتودنسی از لحاظ ساختاری شبیه به نوک سینه مادر است.

پستانک ارتودنسی علاوه بر اینکه می‌تواند کودک شما را آرام کند، کمک می‌کند تا او در آینده به ارتودنسی نیاز پیدا نکند. در واقع یک اقدام پیشگیرانه است که مشکلات و ناهنجاری‌های مربوط به دندان و فک را کاهش می‌دهد.

طبق تحقیقاتی که در دنیا انجام شده است، کودکانی که از پستونک ارتودنسی استفاده کرده‌اند، کمتر از کودکان دیگر به مشکلات مال اکلوژنی مثل اپن‌بایت و اوربایت دچار شده‌اند.

پستونک ارتودنسی

مزایای استفاده از پستانک ارتودنسی

عموماً دندانپزشکان پستانک را به انگشت شست ترجیح می‌دهند. زیرا برطرف کردن عادت به پستانک راحت‌تر است. به علاوه آنها توصیه می‌کنند که استفاده از پستانک در هنگام چرت زدن نوزاد یا خواب شبانه در سال اول زندگی می‌تواند به جلوگیری از وقوع سندروم مرگ ناگهانی نوزادان کمک کند. هرچند استفاده از پستانک و مکیدن انگشت بیش از دو تا چهار سالگی می‌تواند تاثیر منفی بر روی شکل دهان و مسیر رویش دندان‌ها داشته باشد.

اگر کودک شما مکیدن پستانک، انگشت یا انگشت شست را پیش از رشد دندان‌های دائمی جلویی متوقف کند، این احتمال وجود دارد که وضعیت بایت کودک به خودی خود اصلاح شود.

نکته مثبت آن است که بیشتر کودکان عادت مکیدن را به دلیل فشار همتا (فشار ناشی از رفتارهای همسالان) رها می‌کنند. حتی در سه سالگی، کودکان تحت تاثیر فشار همتا قرار می‌گیرند. کودک شما ممکن است هنوز در خلوت خود از مکیدن به عنوان راهی برای به خواب رفتن یا آرام شدن استفاده کند اما سرانجام خود او این عادت را متوقف خواهد کرد.

معایب استفاده از پستانک ارتودنسی

حتی اگر در سن مناسبی نوزاد از پستونک ارتودنسی استفاده کند، مشکلاتی برای مادر پیش خواهد آمد. از لحاظ غریزی، نوزاد باید مدت زمان مشخصی از سینه مادر تغذیه کند.

  • دردناک شدن نوک سینه مادر
  • عجله کردن نوزاد در خوردن شیر
  • احتمالا انسداد مجاری شیری
  • ایجاد اختلال احتمالی در چرخه تامین شیر مادر در سینه
  • کاهش ابتلا به عفونت در هر دو گوش
  • گرفتن زود هنگام نوزاد از شیر مادر
  • به هم خوردن ساعات و عادات شیردهی نوزاد
  • ایجاد وابستگی بیش از حد به پستونک توسط کودکان

پستانک ارتودنسی

مناسب‌ترین سن برای شروع استفاده از پستونک ارتودنسی

رفتار درست و عاقلانه آن است که از آشنا کردن کودک خود با پستانک در چند هفته ابتدایی پس از تولد، بپرهیزید، زیرا در این زمان کودک در حال خو گرفتن به مکیدن شیر مادر است.

مکیدن پستانک، یا شیشه شیر عملی است که با مکیدن سینه مادر بسیار متفاوت است و مستلزم عملکرد چندین ماهیچه در صورت کودک است. برای این که احتمال گیج شدن نوزاد کاهش یابد، متخصصان اطفال توصیه می‌کنند تا زمانی که کودک به تغذیه با شیر مادر کاملاً عادت نکرده است، در حدود سه یا چهار ماهگی از آشنا کردن کودک با پستانک شیشه شیر بپرهیزید.  هرچند که بهترین راه دفاعی در برابر آسیب‌های دندانی، محدود کردن استفاده از پستانک و عدم استفاده از آن پس از سال اول زندگی نوزاد است؛ حتی اگر آن پستانک؛ پستانک ارتودنسی باشد.

متوقف کردن عادت مکیدن پستانک یا انگشت

نکاتی که به کودک شما کمک می‌کند تا عدات مکیدن انگشت یا پستانک را رها کند:

  • برای عدم مکیدن به او جایزه دهید.
  • مطمئن شوید که کودک شما احساس امنیت و راحتی دارد و در نتیجه به عدات‌های قدیمی خود بازنمی‌گردد.
  • یک معاینه دندانپزشکی داشته باشید تا بدانید که اگر مکیدن متوقف نشود، چه اتفاقی برای دندان‌ها ممکن است رخ دهد، از جمله احتمال استفاده از بریس.
۲.۷/۵ - (۳ امتیاز)
ارتودنسی کودکان
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها