آیا ارتودنسی درد دارد؟ + روش های کاهش درد ارتودنسی

ایا ارتودنسی درد دارد؟

آیا ارتودنسی درد دارد؟ این سوال اولین چیزیست که هر فرد پس از تجویز درمان ارتودنسی از پزشک خود می‌پرسد. همچنین بیمار در تلاش است که عوامل بیرونی موثر در درد ارتودنسی را کم کند. آیا تنها راه کاهش درد ارتودنسی دندان بی حسی است؟ آیا کندن براکت ارتودنسی پس از درمان هم درد دارد؟

بعضی از والدین نگران مسیر درمان ارتودنسی کودکان خود هستند. که چگونه می‌توانند دردهای ناشی از ارتودنسی دندان را در آن‌ها به حداقل برسانند. آیا کودک تحمل درد فشارهای ناشی از کش‌های ارتودنسی را دارد؟ در این مطلب به طور مفصل به سوال “آیا ارتودنسی درد دارد؟” می‌پردازیم تا ایده بهتری به شما درباره دشواری‌های احتمالی درمان ارتودنسی بدهیم.

قبل از مطالعه این مقاله می‌توانید فیلم زیر را برای آگاهی بیشتر مشاهده کنید. این فیلم صحبت کوتاهی با دکتر قریشی یکی از بهترین متخصصین ارتودنسی است که در ارتباط با درد ارتودنسی صحبت می‌کنند.

 

 

آیا هنگام نصب ارتودنسی درد دارد؟

مسلما به طور قطعی نمی‌توان پاسخ سوال آیا ارتودنسی درد دارد را منفی دانست. می‌دانید که در ارتودنسی با اعمال نیرو و کشش روی دندان‌ها، آن‌ها را وادار به حرکت می‌کنند. بنابراین پاسخ آیا ارتودنسی درد دارد مثبت است.

تجربه ناراحتی خفیف و تحمل درد ارتودنسی موردی رایج است. این درد پاسخی ذهنی به محرک‌ها در درمان ارتودنسی است. جالب است بدانید عدم تحمل درد ارتودنسی یکی از دلایل اصلی خروج بیماران از این درمان است.

 

 

آیا هنگام نصب ارتودنسی درد دارد؟

 

آیا نصب ارتودنسی درد دارد؟

نصب براکت‌ها در درمان ارتودنسی یکی از مراحل اصلی این درمان است. برخی افراد هنگامی که می‌پرسند آیا ارتودنسی درد دارد، به مرحله نصب براکت‌ها توجه می‌کنند.

باید گفت قرار دادن براکت‌ها و سیم بر روی دندان در این درمان، جایگذاری دستگاه‌های ارتودنسی ثابت و قابل جابجایی و همچنین برداشتن آن‌ها نیز باعث بروز دردی خفیف برای بیمار می‌شوند. بنابراین پاسخ آیا نصب ارتودنسی درد دارد نیز به طور مطلق منفی نخواهد بود. اما نگران نباشید، در ادامه عواملی که تحمل درد ارتودنسی را افزایش یا کاهش می‌دهند را بررسی خواهیم کرد.

 

تاثیر عوامل بیرونی در درد ارتودنسی چقدر است؟

تا این قسمت از مطلب تا حدودی به سوالات آیا ارتودنسی درد دارد و آیا نصب ارتودنسی درد دارد، پاسخ دادیم. اما چه عواملی تحمل درد ارتودنسی را کاهش و یا افزایش می‌دهد؟متخصصان عقیده دارند که پاسخ سوالات آیا ارتودنسی درد دارد و درد ارتودنسی چقدر است، برای هر فرد متفاوت است.

دلیل این امر آن است که درد ارتودنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله سن، جنسیت، آستانه درد، میزان نیروی اعمال شده، و حتی مواردی مانند وضعیت عاطفی، میزان استرس، و تجربه‌های قبلی بیمار از درد نیز در تحمل درد ارتودنسی موثرند.

نیرویی که به دندان‌ها وارد می‌شود، واکنشی التهابی دارد که شامل احساس درد ناشی از حرکت دندان‌هاست. همچنین، این واکنش باعث تغییر در جریان خون پس از اعمال نیروی ارتودنسی می‌شود.

 

تاثیر عوامل بیرونی در درد ارتودنسی چقدر است؟

 

چگونگی تحمل درد ارتودنسی (درد ارتودنسی تا کی ادامه دارد)

اکنون که ایده بهتری از اینکه آیا نصب ارتودنسی درد دارد و اینکه درد ارتودنسی چقدر است دارید، بد نیست بدانید که درد ارتودنسی در عرض چند ساعت شروع شده، در ۲۴ ساعت بعدی افزایش و در عرض ۷ روز کاهش می‌یابد. اگر بیش از چند روز در حال تحمل درد ارتودنسی هستید و سوالی دارید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مطمئن شوید که او ناراحتی شما را درک کرده و برای رفع آن تلاش می‌کند. در صورت نیاز، حتی می‌توان با عکسبرداری متوجه شد که آیا نگرانی به جاست یا خیر. اما استراتژی مناسب برای تحمل درد ارتودنسی چیست؟در صورت ایجاد زخم روی لثه یا لب در روزهای نخست، داروهای مسکن از بهترین گزینه‌ها برای تسهیل تحمل درد ارتودنسی است (مطالعه راهنمای دارو را برای جلوگیری از عوارض فراموش نکنید).

برخی نیز جویدن آدامس و خوردن خوراکی با قوام متوسط را به خوردن مسکن برای تحمل درد ارتودنسی ترجیح می‌دهند. این کار باعث خون رسانی بیشتر به ریشه دندان و کاهش درد می‌شود. پس به بهانه احساس درد تماما از جویدن اجتناب نکنید. بهداشت دهان و دندان را نیز دست کم نگیرید، اینکار ممکن است منجر به التهاب یا ورم لثه شود. عفونت و بیماری‌های لثه و به دنبال آن دندان درد، درد ارتودنسی را افزایش خواهد داد.

 

 آیا ارتودنسی نیاز به بی حسی دارد؟

البته متخصصان برای رفع نگرانی شما در رابطه با اینکه آیا ارتودنسی درد دارد و آیا نصب ارتودنسی درد دارد نیز راه حل‌هایی دارند.

آنها پس از نصب براکت‌ها، قطعاتی از موم‌های مخصوصی که برای این کار تهیه شده را در اختیار شما قرار می‌دهند، تا آنها را روی نقاطی که در جلسه اول دردناک شده اند قرار دهید. استفاده از دهانشویه‌ها نیز به کاهش درد ناشی از آزردگی گونه‌ها و لب‌ها پس از نصب دستگاه ارتودنسی کمک می‌کند.

 

آیا ارتودنسی آمپول دارد؟

تا اینجا بررسی کردیم که آیا ارتودنسی درد دارد، آیا نصب ارتودنسی درد دارد، بهترین راه برای تحمل درد ارتودنسی چیست، درد ارتودنسی چقدر است و… . اما علاوه بر اینها بسیاری نیز قبل از درمان ارتودنسی می‌پرسند که آیا ارتودنسی آمپول دارد، آیا ارتودنسی نیاز به بی حسی دارد و آیا در ارتودنسی آمپول میزنن یا خیر.

همان طور که احتمالا می‌دانید، درمان ارتودنسی شامل مراحل مختلفی است، از جمله مشاوره، عکسبرداری، قالب گیری، باندیگ، تنظیمات، جدا کردن براکت‌ها و… . اما بهتر است بدانید که درمان ادتودنسی نیازمند بی حسی و هیچگونه تزریق و آمپولی نیست و جای نگرانی ندارد. بنابراین پاسخ سوالات آیا ارتودنسی امپول دارد، آیا ارتودنسی نیاز به بیحسی دارد و آیا در ارتودنسی آمپول میزنن، منفی است.

 

ایا ارتودنسی امپول دارد؟

 

کندن براکت ارتودنسی درد دارد؟

پس از انجام ارتودنسی و منظم شدن دندان‌ها بسیاری از افراد در فکر پاکسازی دهان خود هستند. که قرار است چگونه این ابزارها از دهانشان خارج شود. آیا کندن براکت ارتودنسی درد دارد؟ باید گفت که قرار دادن براکت در دهان سختی هایی دارد که کندن و جداسازی براکت‌ها ندارد.

بنابراین همانطور که گذاشتن براکت در دهان را به خوبی پشت سر گذاشته اید نگران درآوردن براکت‌های ارتودنسی نباشید. مراحل کندن براکت‌ها برعکس گذاشتن آن است. اول کش‌ها و الاستیک‌های کوچک جدا می‌شوند و سپس سیم‌ها با سیم چین قیچی می‌شوند. چسب‌های به جا مانده بر روی دندان نیز پاکسازی و پولیش می‌شوند.

در نهایت ممکن است افرادی که ارتودنسی میکنند تا به حالت جدید عادت کنند کمی دچار حساسیت شوند.  بنابراین در پاسخ به سوال آیا کندن براکت ارتودنسی درد دارد باید گفت که جداسازی براکت‌ها امری نسبتا سریع و بدون درد است.

 

ایا ارتودنسی برای کودکان درد دارد؟

کودکان به خاطر ظرافت‌ها و توانایی‌های کمی که دارند باید بیشتر از بزرگسالان به بهداشت و سلامتی آن‌ها توجه شود. هم قبل از پیدایش دندان‌های دائمی و هم پس از آن باید دندان‌های کودک به طور دائم بررسی شود. رشد مناسب و داشتن دندان‌های شیری سالم، تاثیر زیادی در داشتن دندان‌های دائمی خوب دارد.

پس از سن ۷ سالگی مراقبت‌ها توسط متخصص ارتودنسی باید بیشتر شود. هرچه سریع‌تر رویش و نحوه قرارگیری دندان‌ها بررسی شود سریع‌تر می‌توان دندان‌ها را به رشد صحیح و مرتب هدایت کرد. در سنین رشد درمان راحت‌تر و کم‌هزینه تر خواهد بود. اگر کودک مشکلاتی در رویش دندان، اختلاف در کام و فک و… داشته باشد نیاز به ارتودنسی پیدا خواهد کرد.

ارتودنسی با نصب بریس در کودکان همانند بزرگسالان ممکن است با ناراحتی همراه باشد. خوردن استامینوفن و استفاده از موم مخصوص ارتودنسی، باعث تحمل درد ارتودنسی می‌شود. بنابراین در پاسخ به سوال ایا ارتودنسی در کودکان درد دارد گفته می‌شود بسته به شرایط کودک میتواند متوجه درد و حساسیت‌هایی شود اما همه درد‌ها قابل کنترل و رفع شدن هستند. و تحمل درد ارتودنسی کودکان را راحت‌تر می‌کند.

 

درد کش های ارتودنسی چقدر است؟

کش ارتودنسی یا الاستیک ارتودنسی حلقه هایی از جنس لاتکس هستند که دندانی را به دندان دیگر متصل می‌کنند.  این کار به حرکت دندان‌ها بسیار کمک می‌کند. اولین بار متخصص ارتودنسی آن را جایگذاری می‌کند و به بیمار خود نحوه کار کردن با کش ارتودنسی را یاد می‌دهد. اما پس از آن همکاری بیمار و انجام دادن صحیح آن تاثیر مثبتی را در روند درمان خواهد گذاشت.

درد کش ارتودنسی در جلسه اول که کش‌ها مقداری فشار به دندان وارد می‌کنند احساس می‌شود. اما به مرور زمان درد کش ارتودنسی کاهش پیدا می‌کند. توجه کنید که به محض وجود درد، نباید کش ارتودنسی را از دهان خارج کنید. اینکار باعث میشود که دندان‌ها به فشار وارد شده عادت نکنند. همچنین روند درمان نیز طولانی‌تر خواهد شد.

درنهایت باید گفت که استرسی که بیمار برای ارتونسی دندان خود دارد از درد ناشی از ارتودنسی بیشتر است. نمونه کارهای ارتودنسی قبل و بعد متخصص ارتودنسی را مشاهده کنید. بهترین متخصص ارتودنسی در تهران را پیدا کرده و درمان ارتودنسی دندان خود را به را به او بسپارید. نگران درد ارتودنسی دندان خود نباشید. یک دکتر متخصص ارتودنسی برای کاهش درد ارتودنسی دندان بهترین اقدامات لازم را در نظر می‌گیرد.

 

درد کش های ارتودنسی چقدر است؟

 

روش های کاهش درد بعد از ارتودنسی

پس از این که شخصی استفاده از بریس‌ها را آغاز می‌کند، در ابتدا مقداری درد و ناراحتی را تجربه خواهد کرد، اما این اتفاق کاملاً طبیعی و قابل درک است. بریس‌های دندانی فشار زیادی را بر روی دندان‌ها وارد می‌آورند و از این رو احساس درد به خصوص در روزهای اول، ناگزیر و اجتناب ناپذیر است. اما نکته مثبت آن است که درد ناشی از بریس، موقتی است و می‌تواند کاهش پیدا کند. بنابراین می‌توانید از این راهکارها برای کاهش درد ناشی از بریس استفاده کنید.

 

۱- کم کردن درد بعد از ارتودنسی با کمپرس یخ

در موارد درد براکت نیز درست همانند هر جراحت و آسیب دیگری می‌توانید قطعات یخ را داخل یک دستمال تمیز بپیچید و بر روی ناحیه دردناک قرار دهید. یخ را باید بر روی سطح خارجی دهان بگذارید. از تماس مستقیم یخ با پوست خودداری نمایید. یخ به کاهش التهاب و تورم کمک کرده و درد و ناراحتی را آرام می‌کند.

 

کاهش درد ارتودنسی با استفاده از کمپرس یخ

 

۲- آب سرد بنوشید

آب سرد (مخلوط آب و یخ) روشی ارزان و مناسب برای کاهش درد پس از تنظیم براکت است. دمای سرد آن باعث می‌شود بافت‌ها بی‌ حس شده و التهاب و درد کاهش پیدا کند.

 

۳- غذاهای نرم مصرف کنید

در روزهای اول که دندان‌ها بسیار حساس هستند غذاهای نرم مصرف کنید و از خوردن و جویدن غذاهای سفت و ترد پرهیز نمایید. پوره سیب ‌زمینی، فرنی، حلوا، اسموتی، پودینگ، سوپ و از این قبیل غذاها برای این مدت مناسب هستند چرا که نیازی به جویدن زیاد و درگیری دندان‌ها ندارند.

 

۴- از موم ارتودنسی استفاده کنید

واکس ارتودنسی برای التیام بخشیدن به لثه‌های آسیب دیده و کمک به کاهش درد بسیار مفید است. یک لایه کوچک از واکس را بر روی ناحیه تحریک شده قرار دهید و می‌توان مطمئن بود که پس از مدتی آغاز تغییرات را تجربه خواهید کرد.

 

۵- بی‌حسی

اگر درد ناشی از درمان ارتودنسی غیر قابل تحمل شد و از نواحی خاصی در دهان گسترش پیدا کرد، می‌توانید از بی‌حس کننده‌های موضعی استفاده کنید. بی حس کننده‌هایی مانند اورابیس برای بی حس کردن لثه‌ها بسیار مفید هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا قدری از درد دور شوید و بتوانید اندکی استراحت کنید. البته این موارد نباید به صورت دائمی استفاده شوند چرا که دارای عوارض جانبی می‌باشند.

 

۶- مسکن‌های ساده

اگر می‌توانید از بی‌حس کننده‌های موضعی استفاده کنید، مسکن‌هایی که بدون نسخه پزشک به فروش می‌رسند نیز گزینه‌ی دیگری برای تسکین درد به شمار می‌آیند. مسکن‌های به سرعت عمل می‌کنند و قول معروف یک دقیقه پس از مصرف، درد را تسکین می‌دهند. از پانادول یا ایبوپروفن برای کاهش درد ناشی از بریس و بازگرداندن آرامش استفاده کنید.

 

کاهش درد ارتودنسی با مسکن

 

۷- کیسه آب گرم برای کاهش درد ارتودنسی

به همان طریقی که کمپرس سرد درد را تسکین می‌دهد، کیسه آب گرم نیز این کار را انجام می‌دهد. در بهترین حالت توصیه می‌شود که از یک پد داغ بر روی فک‌های خود استفاده کنید اما اگر نمی‌توانید پیاپی این کار را انجام دهید، کیسه آب گرم این کار را برای شما انجام می‌دهد. گرما لثه‌های دردناک را التیام می‌دهد و درد ناشی از درمان ارتودنسی کاهش می‌یابد.

 

۸- لثه های خود را به آرامی ماساژ دهید

همان طور که هر بخش دیگری از بدن خود را در هنگام درد ناشی از درمان ارتودنسی مالش می‌دهید، لثه‌های خود را نیز ماساژ دهید. مشخص شده است که ماساژ دادن می‌تواند خواص درمانی داشته باشد و با آرام کردن بافت‌ها باعث کاهش درد شود. این کار باعث می‌شود استفاده از بریس‌ها راحت‌تر باشد و درد کم‌تری نیز احساس شود.

 

۹- آب نمک غرغره کنید

شاید به نظر مسخره برسد که برای کاهش درد ناشی از درمان ارتودنسی، از آب نمک استفاده کنید اما این کار واقعاً جواب می‌دهد. آب نمک گرم برای کاهش درد و ناراحتی ناشی از زخم‌ها استفاده می‌شود و همین عملکرد را هم در مورد دردناک بودن بریس‌ها خواهد داشت. فقط مراقب باشید هنگامی که می‌خواهید محلول مناسب را تهیه کنید از نمک بسیار زیاد استفاده نکنید و از آب گرم نیز استفاده کنید.

 

راه های کاهش درد ارتودنسی

 

جمع بندی

اتفاق خوب در مورد درد ناشی از سیم کشی دندان این است که این درد به صورت طبیعی تا مدت‌ها به طول نمی‌انجامد. هنگامی که لثه‌های شما به فشار عادت کنند، شما دیگر دردی تجربه نخواهید کرد، مگر در مواقعی که دندانپزشک بریس‌ها را محکم می‌کند. اما در پایان درمان، نتیجه به دست آمده ارزش همه دردها، ناراحتی‌ها و رنج‌ها را خواهد داشت زیرا دندان‌های شما مرتب و بسیار زیبا خواهند شد.

اگر بعد از اولین جلسه ی ارتودنسی دندان، درد زیادی احساس میکنید، از روش های گفته شده برای کاهش درد ارتودنسی استفاده کنید. ممکن است بعد از جلساتی که سیم ها محکم میشوند، باز هم درد را حس کنید، اما هر چه به پایان دوره درمان نزدیک می شوید این دردها کمتر خواهد شد.

۴.۱/۵ - (۱۸۶ امتیاز)
قیمت و هزینه ارتودنسی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها