حرکت دندان ها در ارتودنسی و پس از آن

نگهدارنده ارتودنسی

پس از اینکه فرایند نصب ارتودنسی تمام شد، شروع حرکت دندان در ارتودنسی به آرامی آغاز می شود و تا اصلاح کامل دندان ادامه دارد.

همچنین حرکت دندان بعد از ارتودنسی زمانی که شما یک یا دو سال را در حالی سپری کرده‌اید که از سیم‌کشی استفاده کرده، دستورات متخصص ارتودنسی خود را پیگیری و بهداشت دهان و دندان و تغذیه خود را به دقت رعایت می‌کردید و سرانجام آن روز بزرگ فرا رسید؛ شما سیم‌کشی‌ها را خارج کردید! ناگهان احساس می‌کنید که دندان‌های شما در حال بازگشت به موقعیت قبلی خود هستند. در ادامه تمام نکاتی که در حرکت دندان بعد از ارتودنسی و حین آن نیاز است را توضیح می دهیم.

زمان شروع حرکت دندان در ارتودنسی

فرایند حرکت دندان برای اصلاح فرم فک و دندان ها، به مرور زمان و با سرعت کم انجام می شود. پس از نصب ارتودنسی از ماه های اول حرکت و جابجایی دندان ها شروع شده تا به مرور زمان به شکل ایده آل خود برسد. به طور کلی مدت زمان ارتودنسی طولانی محسوب می شود چون نیاز است که به صورت طبیعی اصلاح شود. سن فرد و شرایط فیزیکی فک و دندان در شروع حرکت دندان ها موثر است. 

معمولا در کودکان کمتر از ۱۲ سال این حرکت سریع تر بوده چون بافت دندان و دهان نر تر است و سریع تر شکل می گیرد اما ممکن است برای افراد بزرگسال این زمان طولانی تر شود. میزان حرکت دندان به طور متوسط بین نیم تا ۱ میلیمتر در ماه است و برای هر فرد متفاوت است. به همین دلیل متخصص ارتودنسی زمان کلی درمان را بین ۶ ماه تا سه سال متغیر می داند اما با معاینات و بررسی شرایط هر فرد، می تواند مدت زمان دقیق تری را مشخص کند.

حرکت دندان‌ها پس از اتمام ارتودنسی

هنگامی که شما در دهان خود سیم‌کشی دارید یا زمانی که از اینویزیلاین در ارتودنسی نامرئی استفاده می‌کنید، دندان‌های شما به صورت بسیار محکم در جای خود نگه داشته شده‌اند. زمانی که متخصص ارتودنسی تنظیمات و تطابق‌هایی را انجام می‌دهد و یا شما از الاینرهای جدید استفاده می‌کنید، دندان‌ها به دلیل فشار وارده از سوی تجهیزات، وادار می‌شوند به نقاط مورد نظر و ایده‌آل تغییر موقعیت دهند. هنگامی که دندان‌های شما آزاد هستند و این درجه از فشار بر روی آنها وجود ندارد، یک فرایند حرکت دندان طبیعی دیده می‌شود که دقیقاً پس از برداشتن سیم‌کشی‌ها آغاز می‌شود. دندان‌ها همان حرکت بسیار اندک خودشان را انجام خواهند داد و گاهی می‌توانند باعث شوند که وضعیت بایت بهتر نیز بشود!

حرکت طبیعی دندان

به علاوه، بدن شما دائماً در حال تغییر و تکامل است. درست همانند پوست که در گذر زمان، کلاژن و الاستین خود را از دست می‌دهند و خطوط و چین و چروک‌هایی بر روی پوست ایجاد می‌شوند، ساختارهایی که دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند نیز با چنین مشکلاتی روبرو هستند و پیر و کهنه می‌شوند. همچنین زبان شما و ساییدگی طبیعی ناشی از جویدن نقش مهمی در تغییرات جایگیری دندان‌ها دارند. به همین دلیل است که نمی‌توان انتظار داشت حرکت دندان‌ها پس از سیم‌کشی در حد صفر باشد. در فرایند درمان متخصص ارتودنسی سعی دارد تضمین کند که تغییرات در کمترین حد ممکن اتفاق بیفتد و استفاده از نگهدارنده به حفظ روند بهبودی کمک می‌کند و حرکت دندان را به حداقل می‌رساند.

در چه حالتی حرکت دندان‌ها پس از ارتودنسی نگران کننده است؟

در حالی که حرکت دندان طبیعی دندان‌ها پس از خارج کردن سیم‌کشی‌ها عادی است اما اگر دندان‌های جلویی شما حرکت کنند یا تغییرات چشمگیری اتفاق بیفتد در این صورت جای نگرانی است. شما باید به محض اینکه احساس کردید چنین اتفاقی در حال رخ دادن است، به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. یکی از گزینه‌های درمانی که متخصص ارتودنسی پیشنهاد می‌دهد، استفاده از نگهدارنده برای جلوگیری از تغییر موقعیت دندان‌ها و نگه داشتن دندان در موقعیت مطلوب است تا از برگشت ارتودنسی جلوگیری شود. اگر حرکت در دندان‌های جلویی اتفاق بیفتد و شما طبق دستور پزشک از نگه دارنده استفاده کنید، نگهدارنده که پشت دندان‌های شما چسبانده می‌شوند تا زمانی که دندان‌ها ثبات پیدا کنند، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. در برخی موارد افراد دندان‌های کوچکی دارند و نگهدارنده به درستی در دهان قرار نمی‌گیرد. یک گزینه دیگر این است که اجازه دهیم دندان‌ها به موقعیت نهایی خود حرکت کنند و سپس دندانپزشک فاصله‌ را با استفاده از ونیر یا دیگر روش‌ها ببندد.

نگهدارنده پس از ارتودنسی

علی رغم اینکه شما ممکن است با وجود استفاده از نگهدارنده ارتودنسی پس از سیم‌کشی به دلیل جلوگیری از حرکت دندان باز هم احساس کنید که دندان‌ها حرکت می‌کنند، استفاده از نگهدارنده تنها راه برای به حداقل رساندن حرکت دندان‌ها و تضمین باقی ماندن بایت در وضعیت مناسب است. به دلیل آنکه بیشتر این حرکت‌ها بلافاصله پس از اتمام درمان اتفاق می‌افتد، دندانپزشکان معمولاً توصیه می‌کنند بیماران تا چند ماه پس از درمان از نگه ارنده استفاده کنند. هنگامی که دندانپزشک در بیماران نشانه‌های پیشرفت و بهبود را مشاهده کند، بیماران می‌توانند تنها در هنگام شب از نگهدارنده استفاده کنند. اکثریت بیماران نیاز خواهند داشت که تا آخر عمر چند شب در هر هفته از ریتینر استفاده کنند تا از حرکت دندان‌ها به موقعیتی که قبل از سیم‌کشی داشتند جلوگیری شود. انجام ندادن این کار باعث می‌شود مجدداً از سیم‌کشی یا اینویزیلاین استفاده کنید.

۳.۴/۵ - (۷ امتیاز)
ارتودنسی متحرک
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهار
بهار
2 سال قبل

سلام دندونای جلوم بعد برداشتن سیم کشی داره به حالت قبل برمیگرده وقتی به دکترم مراجعه کردم گفتن باید یا دوباره سیم کشی کنن یا تراشیده بشن و روکش بزارن ایا این روش درسته برای اینکه بر نگرده چکار کنم وکدوم روش خوبه ؟؟

دکتر سعید قریشی
پاسخ به  بهار
2 روز قبل

سلام
معمولا بعد از ارتونسی باید از ریتینر های ارتودنسی برای برنگشتن دندان ها استفاده شود. اما جواب کامل تر را فقط بعد از معاینه می شود گفت