درمان و علت دندان قروچه کودکان در خواب چیست؟

علت دندان قروچه کودکان در خواب

علت دندان قروچه کودکان در خواب چیست؟ بیشتر کودکان به هنگام خواب دندان قروچه می‌کنند و این مشکل معمولاً در حدود سن ۳ سالگی ایجاد می‌شود (البته ممکن است زمان شروع این عارضه زودتر و حتی در سن یک‌سالگی باشد).

برای اکثر کودکان این عادت کوتاه‌مدت است و اکثر موارد آن تا سن ۶ سالگی از بین خواهند رفت. با این ‌حال برخی از کودکان تا سنین بالاتر نیز این عادت را نگه می‌دارند و حتی ممکن است بعضی از آن‌ها تا نوجوانی و بزرگ‌سالی نیز درگیر آن باشند.

در ادامه مفصلاً به علت دندان قروچه در کودکان (در خواب یا بیداری)، عوارض و روش‌های درمان آن می‌پردازیم.

 

دندان قروچه یا بروکسیزم چیست؟

مشکل دندان قروچه کردن (که با نام “بروکسیزم” نیز شناخته می‌شود)، عارضه‌ای نسبتاً شایع در میان کودکان قبل از سن مدرسه می‌باشد. دندان قروچه، عبارتست از فشردن فک‌ها به هم یا ساییدن دندان‌ها روی هم و دلایل متعددی دارد.

بروکسیزم، چه فشردن فک ها در بیداری و چه دندان قروچه کردن در خواب، با استرس و اضطراب مرتبط است. در ادامه دلیل این مشکل در کودک را بررسی میکنیم.

 

علل دندان قروچه و قفل شدن دندان‌ها در کودکان

دندان قروچه کودکان هیچ دلیل شناخته‌شده‌ای ندارد، با ین‌ حال تحقیقات انجام‌شده در طی چندین سال توانسته علت‌های احتمالی آن را مشخص کند. برخی از این علت‌ها فیزیکی بوده و برخی دیگر روان‌شناختی می‌باشند.

 

علل فیزیکی

از جمله علل فیزیکی دندان قروچه در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد، در اثر بیماری‌هایی چون عفونت گوش و یا در اثر دندان‌درآوردن کودک. کودکان ممکن است به ‌عنوان راهی برای کاهش درد خود، دندان قروچه کنند. همانند ماساژ دادن یک عضله‌ی دردناک.
  • بی‌نظمی دندان‌ها در فک بالا یا پایین (که به آن “مال اکلوژن” نیز گفته می‌شود).
  • مشکلات سلامتی. این مشکلات می‌توانند از کمبود آب بدن و کمبودهای غذایی تا آلرژی‌ها و حتی انگل کرمک متفاوت باشند. برخی از کودکانی که مشکل بیش‌فعالی دارند نیز ممکن است به بروکسیزم مبتلا باشند. همچنین کودکان مبتلا به فلج مغزی و کودکانی که از برخی داروهای خاص استفاده می‌کنند نیز ممکن است به بروکسیزم دچار شوند.

 

علل روان‌شناختی

علل روان‌شناختی دندان قروچه کردن در کودکان، استرس و اضطراب می‌باشند. در کودکان ممکن است این استرس – معمولاً فشار عصبی و یا خشم – در اثر داشتن امتحان در مدرسه و یا یک تغییر در روند زندگی (خواهر و برادر جدید و یا عوض شدن معلم مدرسه) ایجاد شود. حتی جروبحث با والدین و خواهر و برادر می‌تواند به حدی استرس‌زا باشد که باعث ایجاد دندان‌ قروچه ‌یا قفل شدن فک کودک گردد.

 

دندان قروچه در کودکان

 

تشخیص بروکسیزم در کودک خود

تشخیص بروکسیزم در کودک ممکن است اندکی دشوار باشد چرا که خود او حتی متوجه دندان قروچه کردن خود نمی‌شود. می‌توانید شبانه به هنگام خواب کودک او را بررسی کنید و ببینید که آیا صداهای ناشی از دندان قروچه به گوش می‌رسند یا خیر. اگر کودک شما به هنگام جویدن غذا احساس درد کرده و یا فک او دردناک شده است، این موارد می‌توانند از علائم بروکسیزم باشند.

آیا کودک شما نگران بوده و یا از مورد خاصی عصبانی است؟ اگر این احساسات با دندان قروچه به هنگام خواب همراه شوند، زمان آن است که به کودک خود بیشتر توجه کنید. کودکان به‌طور کلی مقدار زیادی استرس را تحمل می‌کنند و ممکن است لازم باشد تا علت اصلی آن از طریق درمان‌های پزشکی و روش‌های استرس زدایی مانند حمام آب گرم و یا گوش دادن به موسیقی‌های آرامش‌بخش قبل از خوابیدن درمان شود.

 

عوارض دندان قروچه کودک

در برخی از موارد، دندان‌قروچه‌ی شبانه و یا قفل شدن فک می‌توانند باعث موارد زیر شوند:

  • صدای دندان قروچه به هنگام شب
  • سردردهای صبحگاهی
  • درد عضلات فک و صورت
  • مشکلات مربوط به فک مانند بیماری‌های مفصل فکی گیجگاهی (TMJ). البته بیشتر کودکانی که دندان قروچه می‌کنند. مشکلات مربوط به TMJ را نخواهند داشت، تا زمانی که دندان ‌قروچه‌ی آن‌ها بسیار شدید شود.
  • دندان شکسته و یا ترک‌خورده
  • ساییده شدن مینای دندان
  • حساسیت زیاد (نسبت به دما) و یا لق شدن دندان
  • آسیب به دندان، شکستن پرکردگی‌های دندان و آسیب به لثه‌ها
  • تغییر شکل دادن زبان
  • تورم (در برخی از موارد) در کنار فک پایین که به دلیل قفل شدن دندان‌ها ایجاد می‌شود.

 

تأثیر دندان قروچه و قفل شدن فک روی خواب کودک

دندان قروچه می‌تواند در خواب کودک شما اختلال ایجاد کرده و باعث بیدار شدن مکرر او در طول شب شود. صداهای ناشی از دندان قروچه ممکن است بسیار بلند بوده و باعث بیدار شدن کودک شوند (حتی ممکن است افراد اتاق کناری نیز در اثر این صداها بیدار شوند!!). دندان ‌قروچه‌ی کودک شما همچنین می‌تواند باعث سردردهای مبهم و مکرر و یا درد در فک شده و بر خواب شبانه یا روزانه‌ی او تأثیر بگذارد.

 

درمان دندان قروچه و قفل شدن فک در کودک

به‌طور کلی، دندان ‌قروچه ‌یا قفل شدن فک در کودکان عارضه‌ی مهمی به شمار نرفته و نیازی به درمان نخواهد داشت (چرا که تا قبل از درآوردن دندان‌های دائمی، این عادت در بیشتر کودکان از بین می‌رود).

اگر فکر می‌کنید که کودک شما به بروکسیزم مبتلاست، می‌توانید یک وقت معاینه تعیین کرده و او را برای تشخیص و درمان به نزد دندان‌پزشک ببرید. اگر بروکسیزم با مشکلات مربوط به دندان مرتبط باشد، دندان‌پزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا ممکن است این عارضه، به مشکلات جدی‌تری مانند ساییده شدن مینا یا شکستگی دندان منجر شود.

 

تراز فک

دندان‌پزشکان ما احتمالاً موقعیت فک را با کمک ارتودنسی اصلاح خواهند کرد. در مواردی که موقعیت فک کودک شما نامناسب است، ممکن است دندان‌پزشک از عمل جراحی فک استفاده کند.

 

روکش و پل دندانی

در موارد حاد، ممکن است لازم باشد تا دندان‌پزشک از پل یا روکش دندان استفاده کرده و سطوح دندان شما را به‌ کلی اصلاح کند.

 

درمان دندان‌های حساس

بروکسیزم می‌تواند باعث ساییده شدن دندان‌های شما شده و حساسیت دندان‌ها را بالا ببرد.

 

وسایل محافظتی دهان

وسایل محافظتی که به آن‌ها گاردهای شبانه نیز گفته می‌شود، وسایلی محافظتی و مانند براکت های ارتودنسی‌اند که دندان‌های فک بالا یا پایین را می‌پوشانند. این گارد می‌تواند دندان‌های کودک شما را در برابر فشار ناشی از دندان‌ قروچه ‌یا قفل شدن فک محافظت کرده و از ساییده شدن دندان‌های آسیا بر روی یکدیگر جلوگیری کند. دو نوع گارد وجود دارند:

  • ممکن است دندان‌پزشک یک گارد محافظتی مخصوص را برای کودک شما بسازد که شب‌هنگام درون دهان قرار گرفته و از دندان قروچه و درد پس ‌از آن جلوگیری می‌کند. این کار می‌تواند از آسیب بیشتر به دندان‌ها جلوگیری کند. در برخی از موارد، این کار می‌تواند به اصلاح موقعیت دندان‌ها و ماهیچه‌های شما نیز کمک کند.
  • می‌توانید یک گارد بزرگ‌تر و آماده را از داروخانه تهیه کنید.

چه از گاردهای سفارشی استفاده کنید و چه گارد خود را به ‌صورت آماده خریداری کنید، مهم است که این وسایل از دندان‌های شما به‌ خوبی مراقبت کرده و اجازه دهند شما به هنگام شب به ‌خوبی بخوابید.

 

نایت گارد برای دندان قروچه کودکان

استفاده از یک نایت گارد هنگام خواب از ساییده شدن سطح دندان‌هایتان به یکدیگر جلوگیری می‌کند. جلوگیری از دندان قروچه می‌تواند درد دندان را از بین ببرد، عضلات فک را آرام کند و سردرد ناشی از دندان قروچه را کاهش دهد.

دندان قروچه شدید نیاز به ضخیم‌ترین و قوی‌ترین گارد محافظ دندان سفارشی دارد. این نایت گاردها بادوام هستند، معمولاً ۲ تا ۵ سال عمر می‌کنند و از آکریلیک سفت و سخت با ضخامت ۲ تا ۳ میلی متر ساخته شده‌اند. اگر چه این نوع از نایت گاردها گران‌تر هستند اما بهترین راه برای حفاظت از مینای دندان شما در طول زمان می‌باشند.

اگر دچار دندان قروچه نسبتاً متوسط هستید، یک محافظ دهان هیبریدی بهترین انتخاب برای شماست. لایه داخلی نایت گارد هیبریدی نرم است و یک محافظت مناسب را برای دندان قروچه متوسط فراهم می‌سازد، در حالی که لایه خارجی پلاستیکی سخت است که موجب دوام و حفاظت از مینای دندان شما می‌گردد.

 

درمان استرس

می‌توان با مراقبت‌های مناسب و مخصوص، از بروکسیزم کودکان در اثر استرس جلوگیری کرد. خبر خوب اینکه اکثر کودکان در نهایت این عادت را کنار می‌گذارند، ولی تعیین وقت ملاقات با دندان‌پزشک و تشخیص عارضه ضرری نداشته و به شما این اجازه را می‌دهد تا این عارضه را به بهترین شکل درمان کنید.

۳/۵ - (۲۳۶ امتیاز)
ارتودنسی نامرئی
اشتراک در
اطلاع از
guest

18 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مینو فریدی فر
مینو فریدی فر
5 سال قبل

سلام پسر بچه ۶ ساله ای دارم که مدتی است به طرز وحشتناکی در خواب دندانهایش رابه هم میسابد علاوه بر صدای بدی که ایجاد میکند از عوارضی که برای دندانهایش خواهد داشت خیلی نگرانم ممکنه بنده رو راهنمایی بفرمایید

قنبری
قنبری
4 سال قبل

سلام خسته نباشید هزینه گارد برای پسر ۸ساله ام چقدر میشه چون خیلی دوندون قروچه میکنه وحشناک

محمدجاویدلطیفی
محمدجاویدلطیفی
2 سال قبل

سلام پسر من تازه داره چهار ساله میشه ولی شب به طور شدید دندون های را به هم میسابه البته روز ها هم به تنهایی حتی تا دستشویی نمیری راه درمان اش چی است؟ ممنون میشم اگربیشتر راهنمایی کنید

مدینه
مدینه
2 سال قبل

سلام پسرم ۳ سال عمر دارد و شبانه در خواب داندان قروچه میکند لطف نمو ده رهنمایی ام کنید

زهرا
زهرا
2 سال قبل

سلام پسرمن ۳سالشه دندون قریچه میکنیدصداش زیادنیست اما من بیدارمیشم چکار کنم درمان بشه لطفا بهم بگین

زهرا
زهرا
2 سال قبل

سلام پسرمن ۳سالشه دندون قروچه میکنیدصداش زیادنیست اما من بیدارمیشم چکار کنم درمان بشه لطفا بهم بگین

جعفری
جعفری
2 سال قبل

سلام دختر ۹ ساله دارم شبا دندون قروچه میکنه از پیش دبستانی زیاد شد و ما فهمیدیم قبل از اون خیلی کم بوده و ما زیاد متوجه نشدیم چیکار کنم دندان پزشکی بردم کاری انجام ندادن گفتن درست میشه

عنایت الله رسولی
عنایت الله رسولی
2 سال قبل

سلام حالتون خوب هست خسته نباشید!
پسر ۶ سال دارم در هنگام خواب دندان های خود رو می ساید صدای بلندی رو ناشی از این کاربلند می کند. در مورد صحت دندان هایش خیلی نگران هستم.

نادیا
نادیا
1 سال قبل

دختری شش ساله دارم به طور وحشتناکی دندون قروچه داره که منو از خواب بیدار میکنه هر موقع سرما خودگی داره شدید تر میشه شب ادراری هم داره خیلی نگرانشم ازمایشاتش میگه سالمه ممنون میشم راهنمایم کنید

پرهام
پرهام
1 سال قبل

سلام پسر من ۳سالو نیم موقع خواب خیلی دندوناش به هم میکشه آیا احتیاجی به بردن پیش پزشک دارد

میرزایی
میرزایی
1 سال قبل

سلام
من به پسرم شربت زینک‌سولفات ایرانی میدم دیگه دندان قروچه نمیکنه، ولی شربتشو قطع کنم دوباره شروع میشه

عبدالله
عبدالله
1 سال قبل

سلام
پسرم آنقدرشدید دندان قروچه دارد که امشب حتی ازخواب بیدارش کردم و تصمیم گرفتم که فردا صبح زود به دوکتور مراجعه کنم.آیا مراجعه کنم یا خیر.

غزاله
غزاله
1 سال قبل

دختر ۴ ساله دارم دائم میگه دلم درد میکنه آزمایش بردم چیزی نشون نمیده و شبها به طرز وحشتناکی دندون قروچه با صدای بلند طوری که من از خواب بیدار میشم این دلیلش چی میتونه باشه

سحر
سحر
پاسخ به  غزاله
1 ماه قبل

شکم دردشو پیج خانوم دکتر محمدپور علت و درمان گذاشتن اینیستا گرام ،از اونجا میتونی درمانشو ببینی، آزمایشات مربوطه هم گذاشتن

امین
امین
11 ماه قبل

سلام دخترمن ده ساله است ودرخواب دندون قروچه میکند لطفا راهنمایی بفرمائید

فاطمه
فاطمه
5 ماه قبل

سلام دخترمن ۸ سالش وزیاد دندان قورچه داره
دندان‌هایش همه سالم هستن
نیاز یه آزمایش مدفوع انجام بدهد ببینم انگل دارد
استرس هم که برای همه چیز داره

علی
علی
2 ماه قبل

باسلام و احترام
دختر شش ساله ام بحدی دندان قروچه کرد که الان ساعت حدود ۳ نیمه شب از خواب بیدارم کرد، خودش را جمع کرده، زودرنج هم هست. طاقت هیچ نظر مخالفی رو هم نداره
اینها میتواند علت دندان قروچه اش باشد؟🙏

شیرزاد
شیرزاد
1 ماه قبل

از راهنمایی شما متشکرم