کامپوزیت بعد از ارتودنسی دندان

کامپوزیت بعد از ارتودنسی

انجام بلیچینگ و کامپوزیت بعد از ارتودنسی از جمله اقدامات رایج و موثر برای اصلاح و زیبایی طرح لبخند است. در بین افرادی که به سلامتی و زیبایی دندان‌های خود اهمیت می‌دهند، همواره این سوال مطرح است که بعد از انجام ارتودنسی و منظم شدن دندان‌ها، چگونه می‌توان رنگ آن‌ها را نیز اصلاح کرده و دندان‌هایی سفید و درخشان داشت؟

علم دندانپزشکی برای این افراد راه حل‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کامپوزیت و بلیچینگ بعد از ارتودنسی اشاره کرد. در این مطلب به بررسی این موضوع و ذکر جزئیات بیشتر می‌پردازیم. تا پایان با ما همراه باشید.

اصلاح طرح لبخند بعد از ارتودنسی

یکی از اهداف انجام ارتودنسی مرتب کردن دندان‌ها برای اصلاح طرح لبخند است. معمولا بعد از درمان ارتودنسی، فرد دندان‌هایی صاف و منظم دارد اما ممکن است از رنگ آن‌ها راضی نباشد. این افراد می‌توانند برای افزایش زیبایی و سفید کردن دندان‌ ها بعد از ارتودنسی از دو روش بلیچینگ دندان و کامپوزیت یا باندینگ استفاده کنند. در واقع با کمک این روش‌ها فرد می‌تواند لبخندی زیبا و طبیعی داشته باشد. البته استفاده از خمیر دندان سفید کننده نیز تا حدی در سفید شدن دندان ها بعد از ارتودنسی موثر است. اما اگر به دنبال دندان‌هایی کاملا تمیز و سفید هستید بهتر است از بلیچینگ یا ونیر کامپوزیت استفاده نمایید. در ادامه این روش‌ها را بیشتر توضیح می‌دهیم.

کامپوزیت دندان بعد از ارتودنسی

کامپوزیت یک نوع رزین ترکیبی است که برای ترمیم و بهبود ظاهر دندان‌ها به کار می‌رود. این روش معمولا برای ترمیم ترک خوردگی‌های کوچک، لبه‌های شکسته یا آسیب دیده دندان، پوشش فضای خالی بین دندان‌ها و حتی رفع پوسیدگی‌های جزئی و اقدامات دندانپزشکی زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مزایای اصلی کامپوزیت‌های دندانی، تطابق بالای رنگ آن‌ها با رنگ و شکل دندان‌های طبیعی است که امکان ایجاد ترمیم‌های بسیار طبیعی و زیبا را فراهم می‌کند.

ونیر کامپوزیت دندان بعد از ارتودنسی

آیا بعد از ارتودنسی می شود کامپوزیت کرد؟

بله، بعد از درمان ارتودنسی می‌توان دندان‌ها را کامپوزیت کرد. در واقع یکی از موراد کاربرد کامپوزیت، رفع ایرادات و آسیب دیدگی‌های احتمالی دندان‌ها بعد از ارتودنسی است.

گاهی پس از اتمام دوره درمان ارتودنسی، افراد به علت داشتن عادت‌های نادرست مانند خوردن غذاهای نامناسب، نوشیدنی‌های گازدار، عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان و جویدن ناخن و اشیا سخت و… به دندان‌های خود آسیب می‌رسانند. اگر شما هم جز افرادی هستید که بعد از ارتودنسی، دندان‌هایتان آسیب دیده یا باندینگ ارتودنسی باعث ایجاد لکه روی آن‌ها شده است، اصلا نگران نباشید. زیرا کامپوزیت دندان به راحتی می‌تواند مشکلات شما را رفع کند. کامپوزیت بعد از ارتودنسی به عنوان روشی نوین برای زیبایی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراحل کامپوزیت بعد از ارتودنسی

کامپوزیت دندان بعد از ارتودنسی روشی ساده، سریع و با هزینه مناسب برای اصلاح طرح لبخند، ترمیم آسیب‌ها و بهبود رنگ دندان است. مراحل انجام کامپوزیت بعد از ارتودنسی عبارت است از:

  • انتخاب رنگ کامپوزیت: کامپوزیت دندان تنوع رنگ گسترده‌ای دارد. بیمار با کمک دندانپزشک می‌تواند بهترین رنگ کامپوزیت که بیشترین شباهت به رنگ دندان‌های طبیعی او دارد را انتخاب نماید.
  • درمان بیماری‌های لثه و پوسیدگی‌های دندان: اگر لثه بیمار دچار التهاب و عفونت است یا دندان‌ها آسیب دیده و نیاز به ترمیم دارند. ابتدا باید مشکلات لثه و دندان درمان شود، آنگاه برای انجام کامپوزیت دندان اقدام کرد.
  • آماده سازی دندان: برای اجرای کامپوزیت یک سری اقدامات توسط دندانپزشک روی دندان انجام می‌شود. این اقدامات که شامل تمیز کردن، خشک کردن، ایجاد تخلخل روی دندان است، کمک می‌کند تا پیوند قوی بین مینای دندان و مواد کامپوزیت ایجاد شود.
  • باندینگ دندان و فرم دهی: در این مرحله دندانپزشک مواد باندینگ را لایه به لایه روی دندان قرار داده و با تاباندن نور لیزر سفت و محکم می‌نماید. سپس کامپوزیت دندان را تا رسیدن به شکل مناسب فرم دهی می‌کند. اگر برخی ایرادات و ناهماهنگی دندان‌ها بعد از درمان ارتودنسی رفع نشده باشد در این مرحله، با کمک مواد کامپوزیت می‌توان آن را اصلاح کرد.
  • پولیش کردن: پس از اتمام فرم دهی و بدست آمدن شکل نهایی دندان، زمانی که مواد به طور کامل سفت شده و پیوند کامل بین مینای دندان و مواد کامپوزیتی ایجاد شد، دندان باید پولیش شود. پولیش باعث صاف و صیقلی شدن سطح دندان و اصلاح زوایای آن می‌شود.

با پایان یافتن این مراحل تمام ایرادات دندان‌ها از جمله رنگ نامناسب، لکه، نامرتبی، شکستگی و آسیب دیدگی ‌آن‌ها رفع شده و شما می‌توانید از لبخند جذاب و بدون نقص خود لذت ببرید.

مراحل کامپوزیت دندان بعد از درمان ارتودنسی

ارتودنسی یا کامپوزیت دندان؟

ارتودنسی یا کامپوزیت دندان؟ کدام روش برای اصلاح دندان‌های شما بهتر است، ارتودنسی یا کامپوزیت؟

این سوال اساسا غلط است زیرا ارتودنسی و کامپوزیت از دو زاویه مختلف بر روی دندان‌ها اثر می‌گذارند. ارتودنسی بیشتر روی تصحیح موقعیت و ترتیب دندان‌ها تمرکز دارد و سعی می‌کند مشکلات ساختاری و ناهنجاری‌های فک و دندان‌ها را رفع کند. این روش دوره درمان طولاتری دارد و برای رفع مشکلات و ناهماهنگی‌های شدید به کار می‌رود.

از سوی دیگر، کامپوزیت به‌ طور مستقیم بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و به ترمیم و بهبود رنگ و شکل ظاهری آن‌ها کمک می‌کند. کامپوزیت دندان روشی سریع و ساده است و معمولا برای رفع نواقص و بی‌نظمی‌های جزئی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع کامپوزیت هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگزین ارتودنسی باشد. این دو روش در کنار هم می‌توانند به دندان‌ها زیبایی و سلامتی بیشتری ببخشند.

اگر بهم ریختگی دندان‌های شما شدید است و نیاز به درمان ارتودنسی دارید اما مشخص بودن دستگاه ارتودنسی در دهان برایتان آزاردهنده است، می‌توانید از روش ارتودنسی نامرئی برای اصلاح وضعیت دندان‌ها استفاده کنید.

بلیچینگ دندان بعد از ارتودنسی

یکی دیگر از راه‌های سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی، بلیچینگ است. بلیچینگ دندان یک فرآیند غیر تهاجمی و بدون درد است که با استفاده از ژل‌های مخصوص، لکه‌های دندانی را پاک کرده و رنگ دندان‌ها را بهبود می‌بخشد. این روش می‌تواند به عنوان مکمل در کنار ارتودنسی به منظور بهبود زیبایی دندان‌ها مورد استفاده قرار گیرد. بلیچینگ دندان بعد از ارتودنسی به دو روش قابل انجام است:

بلیچینگ دندان بعد از ارتودنسی

بلیچینگ در خانه

در این روش ابتدا دندانپزشک یک قالب دقیق از دندان‌های بالا و پایین شما تهیه می‌کند. سپس بر اساس این قالب‌ها، تری‌های پلاستیکی نازک و شفاف برای استفاده از در منزل ساخته شده و به شما تحویل داده می‌شود. این قالب‌ها که چیزی شبیه به نایت گارد است، حاوی مقدار کافی ژل بلیچینگ است که دندانپزشک نحوه استفاده از آن را به شما توضیح می‌دهد. پس از چند هفته استفاده از ژل طبق دستورالعمل دندانپزشک، دندان‌ها به سفیدی مورد نظر می‌رسند. این روش سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی سریع نیست و نیاز به صبر و حوصله دارد، اما هزینه آن کمتر است.

بلیچینگ در مطب

این روش در مطب یا کلینیک دندانپزشکی انجام می‌شود. دندانپزشک ابتدا لثه‌ها را مواد محافظ پوشش داده و سپس ژل بلیچینگ با غلظت بالا را روی دندان‌ها قرار می‌دهد. این کار بعد از چند جلسه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ای، دندان‌های شما را سفید و درخشان می‌کند. بلیچینگ فوری یا پاور بلیچینگ نیز نوعی بلیچینگ در مطب است. با این تفاوت که غلظت مواد سفید کننده بیشتر بوده طی یک جلسه دندان‌ها تمیز و سفید می‌شوند.

بهترین زمان برای بلیچینگ در ارتودنسی

بهترین زمان برای انجام بلیچینگ دندان در ارتودنسی به عوامل مختلفی از جمله نوع درمان ارتودنسی، وضعیت دندان‌ها و سلامت دهان بستگی دارد.

در این بخش چند نکته مهم در مورد بهترین زمان بلیچینگ در اتودنسی را توضیح می‌دهیم.

  • مشورت با دندانپزشک: قبل از اینکه در مورد بلیچینگ دندان‌ها در ارتودنسی تصمیمی بگیرید، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید. یک دندانپزشک حرفه‌ای می‌تواند با توجه به وضعیت دندان‌ها به شما بگوید بهترین زمان برای سفید کردن دندان و بلیچینگ چه وقت است.
  • پایان درمان ارتودنسی: برای بلیچینگ در ارتودنسی عجله نکنید. بهتر است تا پایان درمان ارتودنسی صبر کنید تا دندان‌ها به موقعیت نهایی خود برسند. این امر باعث می‌شود بهبود رنگ در موقعیت دقیق دندان‌ها اعمال شود.
  • فاصله زمانی: برای انجام بلیچینگ بعد از ارتودنسی، پس از تکمیل دوره درمان ارتودنسی، حداقل یک ماه صبر کنید تا دندان‌ها در جایگاه جدید و صحیح خود تثبیت شوند. اگرچه پیشنهاد اغلب دندانپزشکان ، وقفه ۴ تا ۶ ماهه بین درمان ارتودنسی و بلیچینگ است.
  • حالت دندان‌ها: اگر دندان‌های شما طی درمان ارتودنسی آسیب دیده یا پوسیده شده‌اند، بهتر است ابتدا به ترمیم دندان و رفع مشکل آن و سپس به بلیچینگ فکر کنید.
  • تشخیص دندان‌های حساس: قبل از انجام بلیچینگ، اگر دندان‌های شما به سرما و گرما یا مواد شیرین و ترش حساس هستند، بهتر است این مسئله را با دندانپزشک خود مطرح کنید.
  • پیروی از دستورالعمل دندانپزشک: برای انجام بلیچینگ بعد از ارتودنسی (به ویژه بلیچینگ در خانه)، به طور دقیق به دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های دندانپزشک خود عمل کنید. مصرف زیاد مواد سفید کننده می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند.

سفید کردن دندان در ارتودنسی

انجام ارتودنسی پس از کامپوزیت

یکی دیگر از سوالات مراجعین دندانپزشکی این است که آیا می‌توان بعد از کامپوزیت دندان، ارتودنسی انجام داد؟ بله، انجام ارتودنسی بعد از کامپوزیت امکان‌پذیر است و دستگاه ارتودنسی آسیبی به کامپوزیت دندان وارد نمی‌کند. تنها نکته مهم این است که قرار دادن بریس‌های ارتودنسی ثابت روی دندان کامپوزیت شده نیاز به مراقبت بیشتری دارد. از این رو بهترین نوع براکت برای ارتودنسی بعد از کامپوزیت، براکت‌هایی است که قابلیت جابجایی دارند. یکی از این براکت‌ها، براکت Invisalign است که به اندازه براکت ارتودنسی ثابت دقیق نیست.

ایده‌آل‌ترین روش ارتودنسی برای کسانی که دندان‌هایشان را کامپوزیت کرده‌اند، ارتودنسی متحرک است. البته استفاده از ارتودنسی نامرئی نیز می‌تواند انتخاب خوبی باشد زیرا فشار کم‌تری به کامپوزیت دندان وارد می‌کند.

حفظ سلامت دندان‌ها بعد از اتودنسی

بعد از اینکه با کمک درمان ارتودنسی نظم و هماهنگی دندان را برقرار کرده و با روش بلیچینگ یا کامپوزیت رنگ آن‌ها را اصلاح کردید، حال مهم است که سلامت و زیبایی دندان‌ها را حفظ کنید. برای حفظ سلامت دندان‌ها نکات زیر را رعایت کنید:

اولین نکته مهم این است که بعد از ارتودنسی چی بخوریم؟ برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان‌های بعد از ارتودنسی و کامپوزیت از مصرف غذاهای سفت، خشک و چسبنده مانند آجیل، خشکبار، ته دیگ، پفک، آدامس، شکلات و موارد مشابه اجتناب کرده و عاداتی مانند جویدن ناخن و اجسام سخت را ترک کنید.

همچنین مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های حاوی رنگدانه مانند نوشابه، قهوه و چای باعث ایجاد لکه روی کامپوزیت می‌شود. توجه داشته باشید کامپوزیت دندان را نمی‌توان با بلیچینگ تمیز کرد و اگر تغییر رنگ دهد باید پولیش و ترمیم شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید. بعد از هر وعده غذایی و میان وعده مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. حداقل روزی دو بار دهان‌تان را با دهانشویه مناسب ضد عفونی کنید. اگر امکان مسواک زدن برایتان فراهم نیست دهان خود را با آب به خوبی بشویید.

بلیچینگ دندان حدود ۲ سال ماندگاری دارد. بعد از این مدت برای سفید کردن دندان‌ها باید دوباره آن را بلیچ کنید.

در صورتی که به کامپوزیت دندان شما آسیب وارد شد، هرچه سریعتر برای ترمیم به دندانپزشک مراجعه نمایید.

کلام آخر

بلیچینک و کامپوزیت دندان دو روش مناسب و کاربردی برای سفید کردن دندان بعد از ارتودنسی هستند که زیبایی لبخند و جذابیت چهره را برای فرد به ارمغان می‌آورند. بعد از انجام ارتودنسی و قرارگیری دندان‌ها در موقعیت صحیح خود قرار گرفته و مرتب و هماهنگ شده‌اند، اما هنوز نواقص جزئی مانند بد رنگی، لکه، شکستکی و ترک خوردگی دارند یا اندازه برخی دندان‌ها نسبت به بقیه کوچکتر است، می‌توانید از ونیر کامپوزیت دندان به عنوان مکمل درمان ارتودنسی برای اصلاح طرح لبخند استفاده کنید. در صورتی که دندان‌ها بعد از ارتودنسی مشکلی غیر از بد رنگی و لکه ندارند‌، روش بلیچینگ بعد از ارتودنسی به شما کمک می‌کند که دندان‌هایی سفید و درخشان داشته باشید.

۳/۵ - (۳ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها