/ / دانستنی های دندانپزشکی
ارتودنسی نامرئی برای بزرگسالان

درمان ارتودنسی با کمک وسیله‌ های مختلف ممکن است انجام شود و یکی از محبوب‌ترین وسیله ‌های ارتودنسی، ارتودنسی نامرئی یا اینویزالاین است.

پژوهشگران معتقدند افراد بزرگسال به لطف تغییرات بسیار خوبی که در زمینه وسیله‌ های ارتودنسی و ارتودنسی نامرئی ایجاد شده است، برای درمان ارتودنسی بسیار راحت‌تر هستند. به گفته انجمن ارتودنتیست های آمریکا، در هر صورت بهترین زمان برای انجام درمان ارتودنسی سن رشد است اما در صورتی که این سن را از دست بدهید و یا به درمان‌های بزرگسالی نیاز پیدا کنید، می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از بابت نازیبایی لبخند، از ارتودنسی نامرئی بهره بگیرید.

تاریخچه ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی از دهه 70 تا 90 میلادی به صورت گسترده مورد مطالعه قرار گرفت. در مقاله “تاریخچه براکت و ارتودنسی” اولین مفهوم براکت نامرئی در سال 1997 مطرح شد.

بیماران ارتودنسی مجموعه‌ای الاینر شفاف ساخته شده از پلاستیک شفاف را دریافت می‌کردند. بیماران باید الاینر ها را در فواصل زمانی مشخصی تعویض می‌کردند تا دندان‌ها را به موقعیت مورد نظر برسانند. امروزه این درمان بسیار گسترده‌ تر شده است و تغییرات خوبی در آن ایجاد شده است. افراد بزرگسال که متقاضی درمان ارتودنسی هستند اما تمایلی به براکت فلزی و سیم‌ کشی دندان‌ها ندارند می‌توانند از این روش بهره ببرند.

مزیت‌های ارتودنسی نامرئی برای بزرگسالان

فواید و مزیت‌های ارتودنسی نامرئی برای بزرگسالان با توجه به افزایش گسترده بیماران ارتودنسی بزرگسال، کاملاً بدیهی است. امروز همه افراد در هر سنی می‌توانند لبخند خود را زیباتر کرده و از سلامت دندان‌های خود محافظت کند و غذا را بهتر بجود و راحت‌تر صحبت کنند بدون این که سیم‌ کشی دندان‌ها را پشت سر بگذارند.

الاینر های شفاف را می‌توانید هنگام غذا خوردن و مسواک زدن دندان‌ها از دهان در بیاورید. همچنین در موقعیت‌های حساس اجتماعی و شغلی می‌توانید الاینر را از دهان خارج کنید. این مزیت بسیار مهمی برای افراد بزرگسال محسوب می‌شود. از طرفی اعتماد به ‌نفس بیمار بهبود یافته و دندان‌های او روز به روز صاف و را مرتب کرد و همراستاتر می‌شوند از طرف دیگر سلامت دهان به خوبی حفظ شده و کار تمیز کردن دندان‌ها به شکل کارآمدتری انجام میشود.

در صورتی که دندان‌ها صاف و همراستا باشند، عملکرد جویدن به درستی انجام می‌شود. دندان‌هایی که کج و ناهمراستا هستند، به راحتی ذرات غذا بین آنها گیر کرده و همچنین به علت عدم دسترسی درست مسواک، پلاک و باکتری‌ها در بین دندان‌ها و لثه تجمع می‌یابند. این وضعیت منجر به پوسیدگی دندان و عفونت لثه می‌شود. در صورتی ‌که دندانها صاف و مرتب باشد تمیز کردن آنها بسیار آسان‌تر است بنابراین احتمال بوی بد دهان، پوسیدگی دندان، عفونت لثه و پس‌روی استخوان فک کاهش می‌یابد.

بیماری لثه در صورتی که پیشروی کند و تحت درمان قرار نگیرد به وضعیت بدتری به نام پریودنتیت تبدیل می‌شود که باعث تحلیل رفتن استخوان فک، لق شدن دندان و در نهایت از دست دادن دندان می‌شود. همچنین ثابت شده است که عفونت لثه می‌تواند به بیماری‌های دیگر از جمله بیماری قلبی منجر شود.

یکی دیگر از فواید ارتودنسی نامرئی، عدم ساییدگی دندان‌ها در نتیجه تماس نامناسب آنها با یکدیگر است. دندان‌ها در حالت نرمال باید تماس مناسبی با هم داشته باشند و همانند چرخ دنده‌ها بر یکدیگر جفت باشند تا بهترین عملکرد را داشته و کمترین استهلاک و ساییدگی را داشته باشند.

دندان‌هایی که تماس درستی با یکدیگر ندارند، در برخی نواحی به شدت ساییده می‌شود و همچنین تحت فشار قرار می‌گیرند. در نتیجه دچار ترک خوردگی، لب پر شدگی و شکستگی می‌شوند. همچنین در اثر فشار بیش از حد مفصل گیجگاهی فکی دچار مشکل می‌شود. ممکن است این مشکل را با سردردهای صبحگاهی، درد فک و صدای فک هنگام باز و بسته شدن تجربه کنید.

با استفاده از الاینر شفاف، دندانها ‌به موقعیت درست جابه‌جا می‌شود و تماس آنها بر یکدیگر نرمال شده و به بهترین حالت می‌رسد بنابراین دیگر ساییدگی و کوتاه شدگی دندان‌ها و همچنین لب پر شدگی و شکستگی آنها را در طول درمان ارتودنسی و پس از آن تجربه نمی‌کنید.

ارتودنسی نامرئی: درمان مادام‌العمر دندان‌ها

هدف نهایی درمان ارتودنسی، حفظ موقعیت جدید دندان‌ها تا آخر عمر بیمار می‌باشد. یکی از فواید ارتودنسی نامرئی حفظ زیبایی لبخند و همراستایی دندان‌ها و فکها به صورت ماندگار است.