تفاوت ارتودنسی سرامیکی یا نامرئی با فلزی (کدام بهتر است؟)

براکت فلزی ارتودنسی

تفاوت های انجام ارتودنسی با براکت فلزی و سرامیکی موضوعی است که دائما توسط بیماران سئوال می شود در حالی که این دو گزینه درمانی شباهت های زیادی با یکدیگر دارند.

ارتودنسی با براکت فلزی چیست؟

براکت های فلزی هنوز هم یکی از رایج ترین و موثرترین روش های ارتودنسی می باشند؛ این روش با استفاده از یک سری براکت های استیل ضد زنگ ، سیم های فلزی نازک و نوارهای ظریف یا با رنگ روشن ، به صاف کردن دندان ها و اصلاح به هم ریختگی دندان ها کمک می کنند.

براکت های فلزی حدود ۱۰۰ سال است که مورد استفاده قرار می گیرند ، اما در طول زمان تکامل یافته اند تا کوچکتر و مؤثرتر باشند. ماهیت محکم این درمان ارتودنسی ثابت به معنای این است که آنها می توانند حرکات پیچیده تری برای دندان ها انجام دهند و در بسیاری از موارد انتخاب بهتری هستند.

براکت سرامیکی چیست؟

همانطور که از نام این محصول پیداست، ارتودنسی سرامیکی همانند براکت فلزی می باشد، به جز اینکه از مواد چینی دندانپزشکی به جای استیل ساخته شده اند. به واسطه رنگ شفاف این براکت ظاهر آنها تقریباً نامرئی است و معمولاً به عنوان براکت شفاف شناخته می شود و یک انتخاب محبوب در بین بزرگسالان می باشد.

براکت سرامیکی و فلزی یک روش را برای درمان انجام می دهند، در واقع به همان روش عمل می کنند ، اگرچه زمان درمان به دلیل اصطکاک اضافی در سیستم ممکن است طولانی تر باشد. با این حال، آنها قادر به درمان همان نوع ناصافی های پیچیده هستند و به اصلاح به هم ریختگی دندان ها کمک می کنند.

ارتودنسی با براکت فلزی و سرامیکی

براکت سرامیکی به ویژه در بین بزرگسالانی که به دنبال گزینه درمانی با دید کمتری نسبت به براکت سنتی هستند ، بسیار مورد توجه قرار می گیرند؛ استفاده از محصولات شفاف یا رنگ دندان در وسایل و لوازم ارتودنسی باعث افزایش تمایل بزرگسالان به شروع درمان ارتودنسی می باشد، علاوه بر این ، اگر حساسیت به فلز دارید ، ممکن است براکت سرامیکی گزینه بهتری باشد.

آیا هزینه ارتودنسی فلزی همانند سرامیکی است؟

به دلیل متغیر بودن قیمت مواد ، براکت های سرامیکی معمولاً هزینه بیشتری نسبت به همتای فلزی خود دارند. با این حال ، تفاوت بین دو گزینه درمانی ممکن است معنی دار نباشد. بسته به میزان درمان مورد نیاز ، ممکن است در هر مکانی بین ۶ ماه تا دو سال باشد. مدت زمان معالجه شما براساس پیچیدگی مورد و نه نوع دستگاه مورد استفاده تصمیم گرفته می شود.

ارتودنسی با براکت فلزی و سرامیکی به هیچ وجه تنها گزینه های درمانی در دسترس نیستند ، اما برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد اینکه به بهترین وجه نیاز و بودجه شما را برآورده می کند ، بهتر است با یک متخصص ارتودنسی قرار ملاقات داشته باشید.

مقایسه ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین) با فلزی

دندان‌های نامرتب و کج می‌توانند منجر به سایش نامناسب دندان‌ها و درد فک شود. براکت‌های دندانی، دندان‌ها را صاف می‌کنند، فک را جهت می‌دهند و فاصله بین دندان‌ها را برای داشتن لبخندی جذاب‌تر و دندان‌هایی با عملکرد بهتر تنظیم می‌نمایند. هر نوع براکت دارای مزایا و معایبی است و تصمیم باید با مشاوره متخصص ارتودنسی انجام شود. در ادامه مزایا و معایب هر کدام از مدل های ارتودنسی نامرئی و فلزی را بیان کرده ایم تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

مزایای ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین)

تعداد روزافزونی از بیماران به سمت براکت‌های شفاف کشیده می‌شوند، که می‌تواند دندان‌ها را، صاف نماید و لبخند شما را بهبود دهد. سیستمی مانند اینویزیلاین از الاینرهای شفاف برای اعمال نیرو به دندان‌ها برای تغییر مکان مناسب استفاده می‌کند.

این براکت‌ها به سختی قابل توجه هستند، و باعث شده این گزینه درمان انتخاب مناسبی هم برای بزرگسالان و هم برای نوجوانانی که نگران حفظ ظاهر خود هستند، باشد.

اینویزیلاین (ارتودنسی نامرئی) همچنین از بسیاری جهات دیگر راحت‌تر است. قالب‌های دندانی می‌توانند در هنگام غذا خوردن و برای انجام فرآیندهای بهداشت دندان برداشته شوند، بنابراین بیماران می‌توانند به طور طبیعی از تمام غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرند و به صورت طبیعی مسواک بزنند و نخ دندان بکشند. علاوه بر این، بیمار مسئول تعویض براکت‌ها با توجه به برنامه ارائه شده است، بنابراین مراجعات کمتری به متخصص ارتودنسی برای انجام تنظیمات نیاز خواهد بود. شما تنها برای بررسی منظم به مطب مراجعه خواهید کرد.

مزایای براکت فلزی

برخی از بیماران ممکن است به براکت‌ها و سیم‌های معمول بهتر از اینویزیلاین پاسخ دهند. با این حال، به این معنا نیست که شما باید برای سال‌ها دهانی پر از فلز داشته باشید. سیم‌کشی فلزی قدیمی، به صرفه‌ترین جایگزین هستند. براکت‌های پلاستیکی و سرامیکی به علت هزینه بالاتر مواد و هزینه‌های نگهداری اضافی گران‌تر هستند.

براکت‌های شفاف سرامیکی از مواد سرامیکی تشکیل شده و به همان شیوه براکت‌های فلزی کار می‌کنند اما بسیار کمتر روی لبخند شما جلوه می‌کنند. سیم‌کشی‌ها هنوز هم از فلز ساخته می‌شوند، اما براکت‌ها بسیار کمتر از براکت‌های فلزی استاندارد قابل توجه هستند. در موارد بسیار پیچیده، این رویکرد ممکن است یک جایگزین خوب باشد.

متخصص ارتودنسی‌ می‌تواند به شما توصیه کند که آیا مورد شما با تجهیزات ارتودنسی معمول درمان می‌شود و یا ارتودنسی نامرئی می‌تواند به شما در دستیابی به اهداف مربوط به لبخندتان کمک کند.

چه شما از براکت‌های نامرئی و یا از براکت‌های فلزی و سیم کشی استفاده کنید، در هر صورت شما از سرمایه گذاری خود در درمان ارتودنسی، بهره زیادی خواهید برد.

۵/۵ - (۴ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها