ارتودنسی فک پایین به تنهایی چگونه انجام می شود؟

ارتودنسی فک پایین

در بیشتر مواقع، وقتی که بیماران به مطب متخصص ارتودنسی مراجعه می‌‌کنند، در لحظه اول این سوال برایشان پیش می‌آید که آیا امکان ارتودنسی کردن تک فک وجود دارد یا خیر، یعنی اینکه مثلا می‌توانیم فقط ارتودنسی فک پایین را انجام دهیم. در این محتوا می خواهیم به صورت کامل به این سوال و تمامی نکات پیرامون آن پاسخ دهیم؛ با ما همراه باشید.

آیا می‌توان فقط ارتودنسی فک پایین را انجام داد؟

بله می‌توان ارتودنسی را فقط برای دندان‌های پایین انجام داد یا مثلا دندانهای فک بالا، اما نکته مهم این است که تشخیص آن فقط توسط یک متخصص ارتودنسی خوب امکان پذیر است؛ چراکه ممکن است شما دارای مشکلات و ناهنجاری‌های دیگری در فک و دندان خود باشید که انجام ارتودنسی روی یک فک، باعث بدتر شدن آن ناهنجاری شود.

به طور کلی اگر دندانهای فک بالا صاف و بدون بهم ریختگی باشد و همچنین فک بالا و پایین متقارن و کاملا تراز باشند و بین دندان ها فاصله نباشد و یا روی هم نیفتند، به احتمال زیاد شما می‌توانید ارتودنسی فک پایین را به تنهایی انجام دهید، اما همانطور که گفتیم، وضعیت شما حتما باید توسط یک متخصص بررسی شود.

در نظر داشته باشید که نظر اکثر متخصصین این است که بهترین حالت و نتیجه از درمان، زمانی است که هر دو فک بالا و پایین را با یکدیگر ارتودنسی کنید، زیرا مطمئن هستند که بعد از گذشت زمان دندانها به حالت قبل برنمی‌گردند.

عوارض ارتودنسی فک پایین

در شرایط مناسب، می‌توانید فقط بر روی دندان‌های پایین خود بریس دریافت کنید، اما فقط پس از مشاوره با ارتودنتیست خود و صحبت در مورد راه حلی که واقعا برای شما و سلامت شما مناسب است.
به عنوان مثال اگر شما یک اوربایت داشته باشید، مرتب کردن دندان‌های پایین به تنهایی ممکن است این مشکل را اصلاح کند و ممکن است نیازی به هیچگونه درمان اصلاحی روی دندان‌های فوقانی خود نداشته باشید. از سوی دیگر، اگر شما هنگامی که درمان را شروع می‌کنید یک آندربایت داشته باشید، ارتودنسی دندان‌های پایین به تنهایی، ممکن است مشکل را وخیم‌تر کند.

همانطور که دندان‌های شما جابجا می‌شوند، ممکن است مشکلات بایت ایجاد کرده یا مشکلات موجود را وخیم‌تر کنند به طوری که دندان‌های شما دیگر کارایی نداشته باشند. ممکن است دندان‌های شما مرتب به نظر برسند، اما به خوبی کار نکنند و این می‌تواند مشکلات جدی در این ردیف ایجاد کند.

چه زمانی ارتودنسی دندان پایین به تنهایی امکان پذیر نیست؟

همانطور که گفتیم، اگر شما دارای ناهنجاری های دیگری باشید، نمی توانید فقط ارتودنسی فک پایین را انجام دهید، زیرا باعث بروز مشکلاتی دیگر می‌شود. در موارد زیر شما نمی توانید از درمان نتیجه خوبی بگیرید:

  • زمانی که دندانهای بالا و پایین شما به درستی روی یکدیگر قرار نمی‌گیرد، امکان درمان ارتودنسی برای یک فک وجود ندارد؛ زیرا به مرور زمان و با اصلاح وضعیت دندانهای یکی از فک ها، مشکلات و ناهنجاری های که وجود داشت وخیم‌تر و شدیدتر می‌شود.
  • مورد دیگر زمانی است که دندانها برای صاف شدن نیاز به فضای بیشتر دارند. در چنین زمانی برای باز شدن قوس دندانی فک پایین، لازم است که حتما قوس دندانی فک بالا هم باز شود، در نتیجه انجام ارتودنسی برای فک پایین به تنهایی امکان پذیر نیست.
  • گاهی اوقات در طول دوره درمان و با توجه به شدت ناهنجاریف نیاز به استفاده از کش‌های ارتودنسی است. اگر فک بالای شما براکت نداشته باشدف متخصص نمی‌تواند از این کش ها برای نتیجه گرفتن به صورت کامل استفاده کند.

ارتودنسی فک پایین در شرایط خاص طبق نظر پزشک قابل انجام است

هزینه ارتودنسی فک پایین چقدر است؟

قطعا یکی دیگر از مهمترین سوالات بیماران، مربوط به هزینه ارتودنسی فک پایین است، ممکن است فکر کنید که با انجام این کار هزینه های ما به صورت چشمگیری کاهش پیدا می‌کندف اما باید بگوییم که اینطور نیست.

گاهی اوقات دکتر متخصص بعد از بررسی کامل فک و دندان شما تشخیص می‌دهد که می‌شود ارتودنسی را فقط برای دندان‌های پایین انجام داد، اما لازم است بدانید که گاهی اوقات متخصص با چالش های خیلی بیشتری برای صاف کردن فقط یکی از فک ها روبرو است و شاید نیاز باشد که کارهای بیشتری روی آن انجام شود. در نهایت باید بگوییم که ممکن است قیمتی که متخصص به شما می‌گوید فرق چندانی با ارتودنسی دو فک نداشت باشد، اما باز هم همه چیز به شدن ناهنجاری ها و مشکلات شما بستگی دارد.

اما زمانی که پیچیدگی زیاد نیست، قطعا هزینه ارتودنسی فک پایین به نسب کمتر خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه “هزینه ارتودنسی” مراجعه کنید.

عوارض ناهنجاری در فک

داشتن نامرتبی خفیف در دندان و فک ممکن است به طور جدی بر شما تأثیری نداشته باشد، اما اگر دندان‌های شما به طور قابل توجهی با هم مطابقت نداشته باشند، ممکن است شما در معرض انواع مختلفی از مشکلات باشید. ردیف نامرتب دندان‌های بالا و پایین یکی از شایع‌ترین علل دندان قروچه است. هنگامی که شما سعی می‌کنید دندان‌های خود را به هم چفت کنید، دندان‌هایتان با هم مطابقت ندارد، به طوری که شما مجبورید فک خود را محکم به هم فشار دهید، و دندان‌ها بر روی یکدیگر می‌لغزند. شما سعی می‌کنید دوباره آنها را چفت کنید و آنها دوباره می‌لغزند و صدای دندان قروچه شنیده می‌شود. دندان قروچه در واقع دندان‌هایتان را تضعیف می‌کند، و باعث شکستن و ساییده شدن دندان‌های پایین می‌شود.

مشکلات جویدن غذا

عدم توانایی درست جویدن غذا مشکل دیگری است که همراه با نامرتبی بایت ایجاد می‌شود. اگر دندان‌های شما ردیف نباشند، ممکن است متوجه شوید که در خوردن غذا دچار مشکل هستید. در حالی که ممکن است این مسئله به نظر مهم نرسد، جویدن غذا اولین مرحله هضم شما است و اگر این کار درست انجام نشود، می‌تواند شما را با مسائل جدی‌تری مواجه کند.
اگر به این مشکل رسیدگی نکنید، مسائل دندان‌هایتان همچنان وخیم‌تر می‌شود. بسیاری از مردم با افزایش سن متوجه نامرتبی دندان‌هایشان می‌شوند، و امیدوارند بتوانند فقط روی دندان‌های پایین خود از بریس استفاده کنند تا سریعا این مشکل را بدون نیاز به داشتن دهانی پر از فلز، حل کنند. در موارد بسیاری این امکان وجود دارد، اما تنها پس از اینکه شما در مورد این موضوع با متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید.

سخن پایانی

در این محتوا به طور کامل نکات پیرامون ارتودنسی دندان پایین را توضیح دادیم و به این سوال پاسخ دادیم که آیا ارتودنسی فک پایین به تنهایی امکان پذیر است یا نه؟ حال اگر برای رفع مشکلات فک و دندانی خود نیاز به یک متخصص دارید، می‌توانید به مطب دکتر سعید قریشی مراجعه کنید.

۴.۶/۵ - (۷ امتیاز)
درمان اوربایت دندان
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها