علت و روش حل مشکل شل شدن براکت ارتودنسی

چطور مشکل شل شدن براکت ارتودنسی را حل کنیم؟

افرادی که روش درمانی ارتودنسی را برای حل مشکلات دندان‌های خود انتخاب می‌کنند، ممکن است با مشکلات مختلفی مواجه شوند. برخی از این مشکلات احتمالی، شل شدن براکت ارتودنسی یا بیرون زدن سیم ارتودنسی هستند. در زمان بروز این مشکلات، باید اقدامات مختلفی را انجام داد تا از آسیب به دهان، دندان‌ها و وسایل ارتودنسی جلوگیری کرد. در ادامه به بررسی علت مشکل شل شدن براکت و سیم ارتودنسی و روش حل این مشکل می‌پردازیم.

 

علت‌های شل شدن براکت ارتودنسی چیست؟

شل شدن براکت ارتودنسی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بسیاری از علل، به دلیل کم توجهی افراد به توصیه‌های دندانپزشک بروز پیدا می‌کنند.

مشکل جداشدن براکت از دندان چطور ایجاد می شود؟

در ادامه، علل شل شدن براکت ارتودنسی را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

۱. عدم رعایت دستورالعمل‌های متخصص ارتودنسی

رعایت نکردن دستورالعمل‌هایی که متخصص ارتودنسی به شما ارائه می‌دهد، می‌تواند به شل شدن براکت‌ها منجر شود. مثلا استفاده از مسواک، خمیردندان یا دهانشویه نامناسب، می‌تواند سبب شل شدن براکت‌های ارتودنسی شود.

۲. خوردن مواد غذایی سفت

مصرف مواد غذایی سفت مانند انواع آجیل، شیرینی‌ها، آب‌نبات‌ها، میوه‌های سفت و سایر مواد غذایی مشابه به شل شدن براکت‌ها منجر می‌شود. به همین دلیل باید از خوردن این مواد غذایی پرهیز کنید و آن‌ها را با مواد غذایی نرم‌تر جایگزین کنید.

۳. کنده شدن چسب براکت ارتودنسی

کنده شدن چسب براکت ارتودنسی می‌تواند به شل شدن براکت‌های ارتودنسی منجر شود. اگر چسبی که براکت را به سطح دندان می‌چسباند به هر دلیلی جدا شود، براکت‌ها استحکام خود را در محل اتصال به دندان از دست می‌دهند و در نهایت، شل یا جابه‌جا می‌شوند. در صورت کنده شدن چسب براکت، باید به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا بررسی‌های لازم انجام شود. متخصص ارتودنسی می‌تواند چسب را دوباره بر روی دندان قرار دهد و براکت را در محل مناسب تثبیت کند.

۴. درنظر نگرفتن همه مشکلات دهان و دندان

اگر مشکلاتی مانند ناهمخوانی سایز فک و دندان‌ها یا مشکلاتی که نیاز به تصحیح دارند نادیده گرفته شوند، احتمال شل شدن براکت‌ها افزایش می‌یابد. به همین دلیل دندانپزشک باید همه مشکلات دهان و دندان را در نظر بگیرد و بر اساس آن، درمان را انجام دهد.

۵. ضربات ناگهانی

گاهی به دلایل مختلف، ضرباتی به دهان و دندان‌ها وارد می‌شود. مثلا در هنگام ورزش کردن یا انجام فعالیت‌های روزانه، ممکن است ضربات یا آسیب‌های فیزیکی مختلفی رخ دهند و به براکت‌ها آسیب برسانند. در این شرایط، ممکن است براکت‌ها از موقعیت درست خود خارج و شل شوند. اگر این ضربات شدید باشند، حتی می‌توانند منجر به شکستن براکت ارتودنسی شوند.

به این ترتیب، برای جلوگیری از شل شدن براکت‌ها، لازم است دستورات متخصص ارتودنسی را رعایت کنید، مواد غذایی مناسب و نرم را مصرف کنید و از دندان‌های خود مراقبت کنید. اگر به دلیل بروز هر کدام از این مشکلات، احساس می‌کنید که براکت‌های ارتودنسی شل شده‌اند، باید برای بررسی بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

علت شل شدن سیم‌های ارتودنسی چیست؟

شل شدن سیم‌های ارتودنسی ممکن است به سبب عوامل مختلفی رخ دهد.

مشکل شل شدن سیم ارتودنسی و روش حل آن

در ادامه، علل شل شدن سیم‌های ارتودنسی را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

۱. تغییر در موقعیت دندان‌ها

روش ارتودنسی، سبب تغییر موقعیت دندان‌ها از طریق واردکردن فشار به آن‌ها می‌شود. این تغییرات ممکن است به خودی خود سبب شل شدن سیم ارتودنسی شوند. به همین دلیل، بررسی‌های دوره‌ای جهت تنظیم سیم ارتودنسی و انجام تغییرات لازم در تجهیزات ارتودنسی ضروری است.

۲. عادت‌های نادرست

برخی از عادت‌های نادرست می‌توانند سبب شل شدن سیم‌های ارتودنسی شوند. دستکاری سیم‌های ارتودنسی یا مصرف مواد غذایی نامناسب، عادت‌های نادرستی هستند که استحکام سیم‌های ارتودنسی را از بین می‌برند.

۳. تراکم دندان‌ها

اگر دندان‌ها به دلیل تراکم زیاد به هم فشرده باشند، فشار اضافی بر روی سیم‌های ارتودنسی اعمال می‌شود که ممکن است با تغییر موقعیت دندان‌ها، به تدریج به شل شدن سیم‌های ارتودنسی منجر شود.

برای جلوگیری از شل شدن سیم‌های ارتودنسی، باید به طور دوره‌ای و در زمان مقرر شده در برنامه ارتودنسی، با مراجعه به دندانپزشک، وضعیت سیم‌ها را مورد بررسی قرار دهید. همچنین باید دستورات متخصص ارتودنسی را رعایت کنید، از مواد غذایی نرم استفاده کنید و از عادات بد پرهیز کنید. در مواقع بروز حوادثی مانند ضربه ناگهانی، دندانپزشک خود را مطلع کنید تا بررسی‌ها و اصلاحات لازم انجام شود.

اگر براکت ارتودنسی کنده شود چه کنیم؟

با خواندن این مقاله، مهم ترین سوالی که در ذهن شما شکل گرفته، این است که اگر براکت ارتودنسی کنده شود چه کنیم؟

روش حل مشکل شل شدن براکت و سیم ارتودنسی

برای حل این مشکل راهکار‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

۱. اقدامات اولیه

در زمان بروز این اتفاق، باید درنظر داشته باشید که شل شدن براکت یا سیم ارتودنسی یک اتفاق رایج و قابل تصحیح در سیم کشی دندان است. اگر براکت به طور کامل جدا شده است، آن را از داخل دهان بیرون بیاورید و در محلی قرار دهید که آسیبی به آن وارد نشود. اما اگر سیم ارتودنسی فقط شل شده، به جای درآوردن آن سعی کنید آن را به حالت اصلی برگردانید. اگر این کار قابل انجام نبود یا نیاز به بررسی دقیق‌تر داشت، باید به سراغ مراحل بعد بروید.

توجه: در موارد اضطراری، مثلا زمانی که براکت یا سیم ارتودنسی به نحوی باعث آسیب به دهان یا لثه شما می‌شود یا به دلیل این مشکل، احساس درد شدیدی دارید، باید حتما برای رفع مشکل با اورژانس تماس بگیرید یا به درمانگاه مراجعه کنید.

۲. اطلاع به دندانپزشک

در صورتی که امکان مراجعه فوری به دندانپزشک را ندارید، در وهله اول باید حتما او را مطلع سازید و راهنمایی‌های مربوط به اقدامات پیش از مراجعه را دریافت کنید. بنابراین باید با متخصص ارتودنسی خود تماس بگیرید و از او بخواهید که تا زمان فراهم شدن امکان مراجعه، به شما بگوید که چه کاری باید انجام دهید.

۳. مراجعه به دندانپزشک

در اولین فرصت باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. متخصص ارتودنسی بهتر از هر کسی می‌داند که چطور مشکلاتی مانند خارج شدن سیم ارتودنسی از براکت یا جدا شدن براکت‌ها از دندان را رفع کند. به این ترتیب، بهترین راهکار حل مشکل را انجام می‌دهد.

۴. ادامه روند دندان

بعد از حل مشکل براکت یا سیم ارتودنسی، متخصص راهنمایی‌هایی را به شما ارائه خواهد کرد تا درمان ارتودنسی خود را ادامه دهید. مهم است که در طول مدت ارتودنسی، به دقت دستورالعمل‌های متخصص را رعایت تا مشکلاتی مانند بیرون زدن سیم ارتودنسی، شل شدن براکت ارتودنسی و … برای شما ایجاد نشوند.

 

جمع بندی

در این مقاله به بررسی مشکلاتی مانند شل شدن براکت ارتودنسی و شل شدن سیم ارتودنسی پرداختیم و توضیح دادیم که در زمان بروز این مشکلات، چه کاری باید انجام دهیم. اگر با مشکلاتی مانند شل شدن سیم ارتودنسی،  بیرون زدن سیم ارتودنسی یا شل شدن براکت ارتودنسی مواجه هستید، می‌توانید برای رفع مشکل خود به دکتر قریشی مراجعه کنید. همچنین اگر قصد انجام ارتودنسی را دارید، می‌توانید با مراجعه به دکتر قریشی، پس از انجام بررسی‌های لازم به طور کامل از مدت زمان ارتودنسی، شیوه درمان، هزینه انجام آن و … مطلع شوید.

۴.۵/۵ - (۱۰ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها