دندان کج جلو را چگونه صاف کنیم؟

چگونه دندان کج را صاف کنیم

صاف کردن دندان کج با توجه به وجود روش های گوناگونی برای آن، ممکن است پیچیده‌تر از چیزی باشد که فکر می‌کنید. کامپوزیت برای دندان های کج، ردیف کردن دندانها با لیزر، کامپوزیت دندان های نامرتب، جابجایی دندان بدون ارتودنسی، درمان کجی دندان با کامپوزیت، لمینت دندان، کامپوزیت یک دندان کج همه از موارد و گزینه‌هاییست که افرادی که به دنبال صاف کردن دندان کج خود هستند، با آن مواجه می شوند. اما هر کدام از این روش‌ها واقعا چقدر برای صاف کردن دندان کج موثر هستند؟ در ادامه “متخصص ارتودنسی“، دکتر سعید قریشی به شرح کامل این موضوع پرداخته‌اند.

روش های صاف کردن دندان

[مطالب مرتبط: هزینه ارتودنسی ]

روش های صاف کردن دندان کج

یک لبخند بی نقص با افزایش اعتماد به نفس، تاثیر مثبتی بر کیفیت زندگی و سلامت عمومی دارد. افرادی که با لبخندی جذاب متولد نشده‌اند نیز می‌توانند با صاف کردن دندان کج با روش‌هایی مانند کامپوزیت برای دندان‌های کج، ردیف کردن دندان‌ها با لیزر، کامپوزیت دندان‌های نامرتب، و جابجایی دندان بدون ارتودنسی لبخندی زیبا داشته باشند. همه ما قدیمی‌ترین روش صاف کردن دندان کج یعنی ارتودنسی را می شناسیم؛ اما امروزه روش‌های دیگری نیز در دندانپزشکی برای زیبا سازی دندان وجود دارد. در ادامه، این روش‌ها را برای صاف کردن دندان کج را بررسی می کنیم.

 

ردیف کردن دندانها با کامپوزیت
کامپوزیت برای دندان های کج

 

۱. ردیف کردن دندانها با کامپوزیت

در بیشتر اوقات اولین راهی که برای صاف کردن دندان کج به ذهن می رسد، استفاده از کامپوزیت برای دندان‌های کج است؛ البته این مسئله نیز چندان بدون دلیل نیست. کامپوزیت برای دندان‌های کج و درمان کجی دندان با کامپوزیت روشی بسیار محبوب و کاربردی برای (به نوعی) جابجایی دندان بدون ارتودنسی است.

برای ردیف کردن دندانها با کامپوزیت، نوعی ماده دندانپزشکی (رزین کامپوزیتی) توسط پزشک شکل داده و روی دندان چسبانده می‌شود تا آن را مرتب‌تر نشان دهد. البته درمان کجی دندان با کامپوزیت تنها به کامپوزیت برای دندان‌های کج محدود نشده؛ و از این ماده می‌توان برای ترمیم دندان شکسته یا لب پر شده، بستن فاصله بین دندانی، پوشاندن لکه های دندان، و پر کردن آن نیز در کامپوزیت یک دندان کج استفاده کرد.

از مزایای استفاده از کامپوزیت دندان‌های نامرتب می‌توان به امکان همرنگ کردن مواد مورد استفاده با رنگ دندان بیمار، هزینه مناسب نسبت به اکثر روش‌های ترمیم، قابل انجام بودن در یک جلسه، عدم نیاز به بی حسی، و حفظ ساختار سالم دندان (عدم نیاز به برداشتن مینا) در کامپوزیت یک دندان کج اشاره کرد؛ اما کامپوزیت دندان‌های نامرتب و درمان کجی دندان با کامپوزیت معایبی نیز دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به مقاومت پایین، امکان جدا شدن و تغییر شکل را نام برد.

می‌توانیم این نتیجه را بگیریم که بهتر است برای صاف کردن دندان کج خود با درمان کجی دندان با کامپوزیت عجله نکنید.

 

۲. ردیف کردن دندان‌ها با لیزر

ردیف کردن دندان‌ها با لیزر در برخورد اول عجیب به نظر می‌رسد. تصور صاف کردن دندان کج و ردیف کردن دندان‌ها با لیزر بدون نیاز به لمینت دندان یا کامپوزیت دندان‌های نامرتب می‌تواند هر فردی را وسوسه کند. اما واقعا کاربرد لیرز در دندانپزشکی چیست و آیا ردیف کردن دندان‌ها با لیزر امکان پذیر است؟

بهتر است بدانید که بسیاری از لیزرهای دندانپزشکی در فرایند ارتودنسی دندان کاربرد دارند؛ از جمله تسریع حرکت دندان در استخوان، آماده سازی سطح مینای دندان قبل از چسباندن بریس، کاهش درد پس از اعمال نیروی ارتودنسی، چسباندن براکت‌ها روی دندان و پیشگیری از نابودی مواد معدنی مینای دندان. با لیزرهای دندانپزشکی؛ همچنین می‌توان وضعیت لثه و فرنکتومی را نیز اصلاح کرد.

در واقع عبارت ردیف کردن دندان‌ها با لیزر به چنین مواردی اشاره می‌کند؛ و ردیف کردن دندان‌ها با لیزر، به خودی خود امکان پذیر نیست.

 

درمان کجی دندان بدون ارتودنسی در خانه
جابجایی دندان بدون ارتودنسی

۳. مرتب کردن دندان بدون ارتودنسی

ردیف کردن دندان‌ها با لیزر تنها گزینه وسوسه کننده برای صاف کردن دندان کج نیست. جابجایی دندان بدون ارتودنسی نیز یک روش و راه حل پرطرفدار برای صاف کردن دندان کج است؛ اما باید گفت که جابجایی دندان بدون ارتودنسی نیز مانند ردیف کردن دندان‌ها با لیزر ابهاماتی دارد.

کامپوزیت برای دندان‌های کج و درمان کجی دندان با کامپوزیت را می‌توان به نوعی جابجایی دندان بدون ارتودنسی دانست. باید بدانید که تبلیغاتی که در رسانه‌های متفاوت تحت عنوان جابجایی دندان بدون ارتودنسی مانند ارتودنسی یک روزه، ارتودنسی سریع، و حتی ردیف کردن دندان‌ها با لیزر، به هیچ عنوان محل قرارگیری دندان را اصلاح نمی کنند.

اکثرا در این روش‌ها تنها قسمت‌های بیرون آمده و کج شده با مینای دندان تراشیده شده؛ و قسمت‌های فرو رفته با لمینت و یا کامپوزیت پر می شود.

این روش‌ها اگرچه ارزان‌تر و سریع‌تر از ارتودنسی با بریس هستند، اما هرگز دوام و اثربخشی دائمی ارتودنسی را ندارند. در این روش ممکن است قسمت‌های تراشیده شده دندان دچار پوسیدگی شود. کامپوزیت یک دندان کج نیز بعد از مدتی تغییر رنگ داده و به ترمیم مجدد نیاز دارد.

توجه داشته باشد که درمان‌ها و روش های خانگی نیز برای جابجایی دندان بدون ارتودنسی اثربخش نیستند.

 

۴. درمان کجی دندان با لمینت

در صورتی که نامرتبی شدید نباشد، لمینت دندان می‌تواند محل دندان‌ها را اصلاح، آنها را محکم‌تر و همچنین سفیدتر کند. باید بدانید که لمینت دندان نمی‌تواند به جای ارتودنسی دندان استفاده شود. لمینت دندان روشی در حوزه داندانپزشکی زیبایی بوده، در حالی که ارتودنسی ساختار اسکلتی دندان‌ها، کام و فک را اصلاح می کند.

لمینت دندان یک گزینه زیبایی برای دندان است که می‌تواند دندان هایی را که دارای تراشه، ترک خوردگی، رنگ آمیزی، شکل غیرعادی یا سایر عیب های زیبایی هستند اصلاح کند.

برخلاف لمینت دندان، ارتودنسی فرآیندی طولانی‌تر است که ممکن است ماه‌ها یا حتی سال ها طول بکشد. اما با استفاده از لمینت دندان، لبخند شما فقط در ۲ یا ۳ جلسه می تواند درخشان و جذاب شود.

 

دندان کج جلو را چگونه صاف کنیم
صاف کردن دندان با ارتودنسی نامرئی

۵. صاف کردن دندان ها با پلاک نامرئی

در این روش، بیمار باید حداقل ۱ سال از پلاک‌های ارتودنسی نامرئی برای صاف کردن دندان کج استفاده کند تا محل قرارگیری آن اصلاح شود. از مزایای این روش می‌توان به راحت بودن، موارد اورژانسی کمتر، ساده بودن رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان، و امکان درآوردن پلاک اشاره کرد. اگر بیمار تعهد داشته باشد و طبق دستور پزشک از ارتودنسی نامرئی استفاده کند، این روش برای صاف کردن دندان کج بسیار مناسب است.

اهمیت ردیف کردن دندانها چیست؟

توجه و رسیدگی های لازم برای مرتب شدن دندانهای کج جلو موارد زیر را به دنبال دارد:

  • بهره مندی از یک لبخند زیبا (اصلاح طرح لبخند) .
  • سالم ماندن دندانها، به دلیل راحت‌تر شدن حفظ بهداشت دهان و دندان.
  • خلاص شدن از عفونت ها و بیماری های لثه.
  • مرتب بودن دندانها، احتمال پوسیدگی سریع دندان ها را کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

در این محتوا سعی کردیم که روش های صاف و مرتب کردن دندان را بدون ارتودنسی توضیح دهیم، علاوه بر آن پیشنهادهای لازم برای صاف کردن دندان با ارتودنسی هم ذکر شد. اگر برای رفع چنین ناهنجاری ها و مشکلاتی نیاز به یک متخصص دارید، می‌توانید همه روزه به مطب دکتر سعید قریشی مراجعه کنید.

۳.۹/۵ - (۱۷۹ امتیاز)
ارتودنسی نامرئی
اشتراک در
اطلاع از
guest

30 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهشید
مهشید
3 سال قبل

من از دندونام راضیم .ولی یکیشون جلو اومده. چه راهی پیشنهاد میکنین ک هم داعمی باشه و راحت‌؟

دکتر سعید قریشی
پاسخ به  مهشید
2 سال قبل

با سلام
به نظرم مقاله ارتودنسی یک دندان به شما بتونه کمک کنه

سيد امير
سيد امير
پاسخ به  دکتر سعید قریشی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر

من ١-٢ عدد دندان هام نامرتبه و به روش ارتودنسی هم علاقه ایی ندارم و میخوام دندان هام سفید زیبا و مرتب باشه
راهش چیه؟

پانیذ
پانیذ
پاسخ به  دکتر سعید قریشی
1 سال قبل

سلام دکتر
ببخشید من فکم جا نداره ولی یه دندونم پشت در اومده
چه روشی پیشنهاد میکنید؟

مبینا
مبینا
2 سال قبل

سلام دکتر وقت بخیر
من یه دختر ۱۸ ساله هستم
دندونام یه مقدار نامرتبه
فک پایینم تقریبا ردیف دندونام و کجی خاصی نداره فک بالام دندونام همشون تقریبا مرتبن فقط دو دندون جلو مرتب نیس روی هم نیستن کنار همن اما مرتب قرار نگرفتن و یه مقدار هم فک بالام جلوعه اما اصلا رو فرم لب ها و دهنم تاثیر نزاشته یعنی دهنمو باز نکنم کسی متوجه نمیشه ک فک بالام جلوعه کلا کمه
خلاصه لازم دو دندون جلوم ردیف بشن و کلا همه دندونام رو هم ردیف بشن
هزینه و مدت زمانش چقدر میشه با توجه به سنم
روشی به بجز ارتودنسی نیس؟ مثلا همون ارتودنسی نامرئی

دکتر سعید قریشی
پاسخ به  مبینا
2 سال قبل

با سلام
شما می توانید در مقاله هزینه ارتودنسی جواب سوال خود را پیدا کند

S
S
پاسخ به  دکتر سعید قریشی
2 سال قبل

سلام
من از دندون هام راضیم فقط یکی از دندون های فک بالام اومده جلو(مثل دندون گرگ) همین باید برای صاف شدنش چه کاری انجام بدم؟

دکتر دندانپزشک اسماعیل بابایی
دکتر دندانپزشک اسماعیل بابایی
پاسخ به  دکتر سعید قریشی
2 سال قبل

دوست عزیز بنده دندانپزشک هستم البته با اجازه ی جناب دکتر کامپوزیت بهترین روشه واسه خواهرتون و البته چون عرض میکنید که دوتایی در اومده و کج هم هستش باید ارتودنسی هم انجام بشه البته با توجه به سنشون ارتودنسی انجام میشه

یوسف
یوسف
پاسخ به  دکتر سعید قریشی
9 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر من یه پسر ۲۱ ساله هستم دندان های نا مرتب و بزرگ نوک دار دارم امکان دارد یه نظم قشنگی بهشون بدید با یه هزینه کمتر

میثم شادمانی
میثم شادمانی
پاسخ به  یوسف
8 ماه قبل

سلام. تشریف بیارید برای معاینه و نگران هزینه ها نباشید شرایط اقساط هم قابل پرداخت

پارسا
پارسا
پاسخ به  مبینا
2 سال قبل

خودش درست میشه ایشالا

سید مرتضی
سید مرتضی
2 سال قبل

سلام دکتر خسته نباشید.واقعا ممنون از مقاله خوبتون.
و اینکه در حال حاضر قیمت اورتودنسی کامل دندانها چقدر هستش.
والا من خواهرم تمام دندوناش کج و کولست و بعضی از دندوناشم دوتایی در اومده
دندونای جلوشم خرگوشیه و خیلی بزرگه 😔بنده خدا از این وضع دندوناش دیگه خسته شده.میخاستم بدونم هزینش چقد میشه که کامل دندوناش رو درست کرد؟
ممنون میشم اگه جوابم رو بدید

Reza
Reza
پاسخ به  سید مرتضی
2 سال قبل

سلام بهتره از پزشکی اطراف محل زندگیتون بپرسید قیمت ها متاسفانه دائما درحال تغییره

حمید
حمید
2 سال قبل

سلام ۴۰ سالمه میخام دندونامو مرتب کنم چه پیشنهادی دارید ممنون

اسکندری
اسکندری
2 سال قبل

سلام دکتر
دختر من هنوز ۷ سالش نشده و دندونای شیری سالمی نداشت و بیشترشون پودر شدن ..حالا دندونای پیش بالا داره در میاد که اوناهم کج دراومدن..پیش دکتر خودش بردم دندونای بغلیش که فقط ریشه هاشون مونده رو بکشن تا اینا صاف دربیاد که دکتر قبول نکردن و گفتن اگه بکشیم جا برای دندونای بغلی نمیمونه و اونا در نمیان و گفتن فک دخترم کوچیکه.. حالا دندونای بغلیش هم دارن میزنن برون و اونا هم کج دارن درمیان..
ممنون میشم اگه کمکم کنید بنظرتون باید چیکار کنم؟

علی
علی
پاسخ به  اسکندری
1 ماه قبل

سلام خانم از من بشنوین زودتر پیش یه دکتر دیگه برین‌..کسی ک خیلی کارش خوب باشه و دلسوز باشه

سعید
سعید
2 سال قبل

سلام ببخشید من دندونام خیلی نامرتب و برا دندونای پایینم اکثرشو بخاطر خرابی کشیدم.الان مهم دندون بالامه،چکار میتونم بکنم؟چجوری میشه عکسشونو براتون بفرستم تا خودتون ببینید و نظر بدین.ممنون میشم کمکم کنید

Ali
Ali
2 سال قبل

سلام،وقت بخیر ،من ۳۰سالمه ،فک بالام دوتا دندونم مشکل داره
دندون نیش ی سمت یکم بالاتر از بقیس و دندون مابین نیش و دندون جلوم در سمت دیگر فک نامرتبه ،البته ن خیلی جابجا باشه ،راهی غیر از ارتودنسی هست؟

علی
علی
2 سال قبل

سلام دکتر یه دندونم انحراف داره
سریع ترین راه برای صاف کردنش چیه
هزینش مهم نیس

Sareh
Sareh
1 سال قبل

سلام دکتر وقتتون بخیر من توی بچگیم هر دو فکم اندازه هم بود ولی وقتی دندونای شیریم افتادن فک بالاییم تغییر حالت داد و دندونام از اون حالت ریزو مرتب به دندونای درشت تغییر حالت داد ولی خب باز اونقدرا نا مرتب نبود تا اینکه دندونای عقلم در اومدند الآن دندونای نیشم بالا اومدن و شبیه خوناشام ها شدم کلا اعتماد بنفسمو تو خندیدن ازدست دادم شما کدوم راهو پیشنهاد میکنید؟

محمد کبیری
محمد کبیری
1 سال قبل

سلام آقای دکتر
دندان هایم خیلی نا مرتب هستند چگونه می توان آنها را مرتب ساخت

زمزم خزاعل
زمزم خزاعل
1 سال قبل

سلام خسته نباشید پسرمن ۷ سالشه و دندون شیریش افتاده و دندونی که در اومده جاش کجه و به سمت داخل رفته راه اصلاحش چیه،فعلا فقط یکی از دندونا پایینش اینجوره

م. ح
م. ح
1 سال قبل

سلام من خانومی ۳۸ ساله هستم دندونام بهم ریختست چه روشی رو میتونم استفاده کنم؟

معین مرادی
معین مرادی
1 سال قبل

سلام آقای دکتر من دندون های جلوم یکی جلو رفته روی دندوناذی بغل دندون های نیش هم یکیش جلو و نمی‌خوام ارتودنسی کنم می‌خوام سفیدم سه صاف تا مرتبه با کامپوزیت میشه صاف کرد و سفید تر یا لمینت؟.

آنیکا،فرهمند
آنیکا،فرهمند
1 سال قبل

سلام،مگه میشه یک دندان رو ارتودنسی کرد

♡♡
♡♡
1 سال قبل

باسلام من دوتا دندون های نیشم اومده روی دندون های دیگه و دندون های جلوم خیلی بزرگه میشه راهی برای مرتب سازیشون پیشنهاد بدین ممنون

......
......
1 سال قبل

سلام دکتر من دخترم ۱۴ سالشه دندون های بالاش روی هم هستن یکی دو ماهه که دندون های پایینش هم اومدن روی هم باید چیکار کنم؟
احتمال داره خودش خوب بشه ؟

؟؟
؟؟
11 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر من ارتودنسی کردم حدودسه سال پیش الان یکی از دندان های فک پایینم جابه جا شده اومده عقب پیشنهادتون کدوم روش هست؟ آیا میشه از ریتینر ثابت استفاده کرد برای ردیف کردنش

امیر
امیر
9 ماه قبل

سلام دکتر هزینه جرم گیری حدودا از چه قیمت تا چقدر هستش

محمد ایوب خانه زایی
محمد ایوب خانه زایی
6 ماه قبل

سلام وقت بخیر بنده ۲۱ سال دارم دندونام نامرتب هستن میخوام درستشون کنم آیا بیمه دانا هم قبول میکنید؟