فواید مهم ارتودنسی دندان چیست؟

فواید ارتودنسی علاوه بر ردیف کردن دندان‌ها که موجب ایجاد لبخندی زیبا برای شما می‌شود، به درمان ناهنجاری‌های دندان‌ها و فک نیز کمک بسیاری می‌کند. این ناهنجاری‌ها در صورت عدم درمان ممکن است به پوسیدگی دندان و بیماری‌های دهان و لثه منجر شوند. 

اگر قصد شروع درمان ارتودنسی را دارید ولی در انجام آن مردد هستید؛ باید به شما بگوییم که فواید ارتودنسی دندان، بسیار بیشتر از موارد گفته شده می‌باشد. لذا با ما همراه باشید تا با ۱۷ مورد از مهم‌ترین مزایای ارتودنسی به طور کلی، در کودکان و بزرگسالان به طور ویژه آشنا شوید. سپس با مشورت بهترین متخصص ارتودنسی در جهت انجام آن اقدام کنید.

 

مهم‌ترین فواید ارتودنسی

فواید ارتودنسی از زمان گذشته تا به کنون از هیچ کس پوشیده نیست. در کنار آن باید بدانید که برای رسیدن به تمامی فواید ارتودنسی دندان لازم است، ابتدا از یک متخصص ارتودنسی مجرب کمک بخواهید و در ادامه با ویزیت‌های منظم جهت رسیدن به ظاهر دلخواه خود، با او همکاری طولانی مدتی را داشته باشید.

در ادامه به توضیح ۸ مورد کلی از مزایای ارتودنسی می‌پردازیم.

 بهبود اختلالات گفتاری

 در برخی افراد به علت قرار گرفتن دندان‌ها در جای نامناسب، ممکن است صحبت کردن و تلفظ صحیح کلمات به آسانی اتفاق نیفتد. لذا این افراد با طی کردن دوره درمان ارتودنسی می‌توانند اختلالات گفتاری خود را تا حد بسیار زیادی بهبود ببخشند. منظم قرار گرفتن دندان‌ها، خصوصا دندان‌های جلو، از ایجاد نویز و سوت در گفتار تا حد بسیاری جلوگیری می‌کند.

عملکرد طبیعی و وضعیت مناسب دندان ها

 زمانی که دندان‌ها در جای مناسب خود قرار داشته باشند؛ نیروی وارد شده به ریشه دندان‌ها هنگام جویدن غذا به طور مساوی به هر دندان وارد می‌شود. این موضوع سلامت دندان‌ها را با خود به دنبال دارد. اگر دندان‌ها در جای نامناسب قرار داشته باشند، نیروی وارد شده به آنها یکسان پخش نمی‌شود و در نتیجه آسیب جدی به دندان‌ها وارد خواهد شد.

بهبود ظاهر صورت

لازم به ذکر است که ارتودنسی با قرار دادن دندان ‌ا در جای مناسب خود، به متناسب سازی دهان، فک و دندان‌ها کمک بسیاری می‌کند و در پی آن ظاهری زیبا را به فرد هدیه می‌دهد. 

افزایش روحیه و اعتماد بنفس

لبخندی جذاب در کنار سلامت دندان‌ها در هر سنی باعث افزایش روحیه مثبت و اعتماد به نفس فرد خواهد شد. از مهم‌ترین مزایای ارتودنسی برای هر فردی می باشد. چرا که این لبخند زیبا نقش بسیار زیادی در ارتباطات و معاشرت‌های روزمره دارد.

هضم بهتر غذا

دندان‌های منظم به جویدن بهتر غذا و در نتیجه هضم بهترآن بسیار موثرند. باید بدانید که بسیاری از افرادی که دچار نابهنجاری‌های فکی و دندان هستند، از مشکلات گوارشی ناشی از جویدن نامناسب غذا رنج می‌برند.

بیرون کشیدن دندانهای نهفته

از دیگر فواید ارتودنسی دندان می توان به هنر ارتودنسی در حرکت دادن دندان‌های نهفته و بیرون کشیدن آن‌ها از درون لثه، سپس جایگذاری مناسب آن‌ها در دهان اشاره کرد. 

 پیشگیری از بیماری های لثه

ردیف شدن مرتب دندان‌ها بر روی لثه، تمیز کردن آن‌ها را ساده‌تر می‌کند. درپی آن رعایت بهداشت دندان‌ها موجب پیشگیری از انواع بیماری‌های لثه خواهد شد.

 جلوگیری از بروز آسیب و صدمه

 قرارگیری دندان‌ها در موقعیت مناسب، احتمال شکستگی و آسیب آن‌ها را در طول حوادث و اتفاقات ناگوار به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد. 

۵ مزیت مهم ارتودنسی دندان کودکان

  • شما می‌توانید با اقدام زودهنگام به ارتودنسی دندان کودکتان، از کج درآمدن دندان‌های دائمی در آینده جلوگیری کنید.
  • عادات مانند مکیدن انگشت در کودکی، ممکن است الگوی طبیعی رشد فک را به هم بزند. در این صورت از فواید ارتودنسی دندان می‌توان به جلوگیری از بروز هرگونه آسیب، به رشد طبیعی فک اشاره کرد.
  • اگر ارتودنسی را قبل از درآمدن دندان‌های دائمی انجام دهید؛ می‌توانید رشد فک و دندان‌های دائمی را طبق الگوی طبیعی هدایت کنید و از بروز هرگونه نابهنجاری در آینده جلوگیری کنید.
  • از دیگر مزایای ارتودنسی می‌توان به وسیع کردن سقف دهان اشاره کرد. این موضوع به قرارگیری مناسب دندان‌های دائمی و جلوگیری از کج شدن آن‌ها کمک بسیاری می‌کند.
  • انجام ارتودنسی در کودکی از بسیاری مشکلات دهان، فک و دندان پیشگیری می‌کند. در نتیجه از هزینه ارتودنسی و درمان مشکلات دهان و دندان بشدت جلوگیری خواهد کرد.

 

فواید مهم ارتودنسی براس کودکان

۴ مزیت مهم ارتودنسی دندان بزرگسالان

  • کج بودن و ازدحام بیش از اندازه دندان‌ها، مانع از تمیز شدن کامل آن‌ها می‌شود و در نتیجه پوسیدگی دندان‌ها و بیماری‌های دهان و لثه را به دنبال دارد. صاف شدن دندان‌ها در ارتودنسی می‌تواند تا حدودی مانع از به وجود آمدن این مشکلات شود.
  • دندان‌های صاف و ردیف علاوه بر بخشیدن لبخند زیبا به چهره فرد، افزایش روحیه مثبت و اعتماد به نفس را نیز با خود به همراه می‌آورد.
  • از مهم‌ترین مزایای ارتودنسی می‌توان به راحت‌تر تمیز کردن دندان‌ها و به دنبال آن کاهش احتمال پوسیدگی و افزایش طول عمر آن‌ها اشاره کرد.
  • مشکلاتی چون کوچک بودن سقف دهان، ممکن است موجب عادات نامناسبی در خوردن غذا شود؛ و در برخی موارد بزرگ‌تر شدن عضلات سمتی از دهان را به دنبال دارد. در این مرحله بهترین متخصص ارتودنسی با بررسی شرایط فرد به رفع این مشکل می‌پردازد.

مزایای ارتودنسی چه زمانی حاصل می شود؟

برای گرفتن نتیجه حداکثری از فواید ارتودنسی دندان، فرد باید درمان خود را تکمیل کند. دوره تکمیل درمان ارتودنسی برای افراد مختلف متفاوت است؛ اما حدود آن را می‌توان آن ۱.۵ تا ۲.۵ سال در نظر گرفت.  این زمان در کودکان به دلیل نرم بودن و تاثیر پذیری بیشتر لثه و استخوان‌ها کمتر و در بزرگسالان ممکن است بیشتر به طول بینجامد.

لازم به ذکر است که مراجعه به متخصص مجرب، همکاری با او در کنار صبور بودن، نقش زیادی در موثر واقع شدن درمان ارتودنسی به دنبال دارد. پس از گذراندن دوره درمان به درستی، فرد حتما تاثیر شگفت انگیز آن را در چهره خود مشاهده خواهد کرد. 

 

 

سخن آخر

فواید ارتودنسی تنها در موارد ذکر شده خلاصه نمی‌شود. شما می‌توانید با مشورت به بهترین متخصص ارتودنسی جهت اطلاع از فواید ارتودنسی دندان و روند درمان آن اطلاع پیدا کنید. باید بگوییم که هیچ سنی برای شروع روند درمان ارتودنسی دیر نیست و هر کس با هر سنی که دارد، می‌تواند از حداکثر مزایای ارتودنسی برخوردار شود.

۳.۸/۵ - (۵ امتیاز)
ارتودنسی نامرئی
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها