محافظ ارتودنسی – کاربرد، مزایا و شرایط استفاده

محافظ ارتودنسی چیست و چرا استفاده می شود؟

محافظ ارتودنسی، یک وسیله کاربردی در دندانپزشکی است که برای اهداف مختلفی ساخته و استفاده می‌شود. نوع و کاربرد محافظ ارتودنسی، بر اساس شرایط دندان‌های افراد متفاوت هستند. به طور کلی، می‌توان از این وسیله برای محافظت از دندان‌ها یا تجهیزات ارتودنسی استفاده کرد. در ادامه این مقاله ضمن بررسی محافظ ارتودنسی، مزایا، معایب، قیمت و سایر نکات را درباره این وسیله پرکاربرد، توضیح می‌دهیم.

 

محافظ ارتودنسی چیست؟

محافظ ارتودنسی یک وسیله دندانپزشکی است که برای حفاظت از تجهیزات ارتودنسی حین درمان ارتودنسی استفاده‌‌‌‌‌ می‌شود. نوع دیگر از محافظ دندان وجود دارد که با نام نایت گارد ارتودنسی شناخته می شود. نایت گارد ارتودنسی، همانطور که از نامش پیداست، از صدمه دیدن دندان‌ها و فک‌ها در هنگام خواب و یا حتی در زمان‌های دیگر (مانند زمان انجام فعالیت‌های ورزشی) جلوگیری می‌کند. ارتودنسی یا سیم کشی دندان شامل استفاده از سیم‌‌های فلزی، براکت‌ها و وسایل دیگر با هدف بهبود و اصلاح وضعیت دندان ها و فک‌هاست. مدت زمان ارتودنسی بستگی به شرایط و نیاز های هر فرد ممکن است بین ۶ ماه تا ۲ سال طول بکشد و در طول این زمان، محافظ دندان ارتودنسی به عنوان یک وسیله حفاظتی استفاده‌‌‌‌‌ می‌شود تا از آسیب دیدن ارتودنسی جلوگیری کند. این محافظ معمولا از مواد شفاف و انعطاف پذیر ساخته‌‌‌‌‌ می‌شود و بر روی سطح دندان‌ها و براکت‌ها قرار‌‌‌‌‌ می‌گیرد.

محافظ ارتودنسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

محافظ دندان ارتودنسی‌‌‌‌‌ می‌تواند براکت‌ها و دندان‌ها را از ضربه، فشار‌‌های ناخواسته، ساییده شدن، خوردگی و سایر عوامل محافظت کند. همچنین این محافظ‌‌‌‌‌ می‌تواند در زمان خوردن غذاهای سفت، مصرف نوشیدنی‌‌های شیرین و گازدار و شرایط نامساعد دیگر، از وارد شدن آسیب به دندان‌ها جلوگیری کند. محافظ ارتودنسی باید به طور منظم تمیز شده و در صورت لزوم تعویض شود. بیمار باید دستورالعمل‌‌های دندانپزشک خود را در مورد مراقبت‌‌های ارتودنسی و نگه‌داری از محافظ ارتودنسی به خوبی رعایت کند.

 

مزایای استفاده از محافظ ارتودنسی

استفاده از محافظ ارتودنسی دارای برخی مزایای مهم است. به همین دلیل است که این وسیله امروزه به طور گسترده با اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای استفاده از محافظ ارتودنسی چیست؟

در ادامه به بررسی مزایای استفاده از محافظ ارتودنسی می‌پردازیم.

حفاظت از تجهیزات ارتودنسی

محافظ ارتودنسی‌‌‌‌‌ می‌تواند از آسیب دیدن تجهیزات ارتودنسی مانند شکستن براکت ارتودنسی جلوگیری کند. این محافظ‌‌‌‌‌ می‌تواند از وسایل ارتودنسی در برابر صدمه و فشار محافظت کند. به این ترتیب، از تعمیرات و تغییرات زیاد در حین درمان ارتودنسی جلوگیری می‌شود.

محافظت از دندان‌ها

برخی از انواع محافظ ارتودنسی‌‌‌‌‌ می‌توانند از آسیب به دندان‌ها نیز پیشگیری نمایند. این محافظت می‌تواند در راستای جلوگیری از جابجایی دوباره دندان‌ها و بازگشت به جای قبلی باشد. همچنین مشکلات مختلفی مانند دندان قروچه در زمان خواب، ضربه، ساییده شدن دندان‌ها روی هم و … وجود دارند که ممکن است سبب بروز مشکلاتی برای دندان‌ها شوند. با استفاده از محافظ ارتودنسی، می‌توان این مشکلات را حل کرد.

سهولت در استفاده

محافظ ارتودنسی معمولا از مواد شفاف و انعطاف پذیر تهیه‌‌‌‌‌ می‌شود. این محافظ به طور کامل به دندان‌ها می‌چسبد و از نظر استفاده بسیار راحت است. همچنین، برخی از مدل‌های محافظ اردتونسی قابل تنظیم هستند و‌‌‌‌‌ می‌توان آن را با توجه به شکل دندان‌ها و اندازه براکت‌ها تنظیم کرد.

بهبود بهداشت دهان

استفاده از محافظ ارتودنسی‌‌‌‌‌ می‌تواند به بهبود بهداشت دهان کمک کند. این محافظ‌‌‌‌‌ می‌تواند جلوی تجمع و افزایش تراکم مواد غذایی و باکتری‌ها در اطراف براکت‌ها و دندان‌ها را بگیرد و به تمیزی دهان کمک کند. به این‌ ترتیب، بهداشت دهان و دندان نیز بهبود می‌یابد.

 

معایب استفاده از محافظ ارتودنسی

استفاده از محافظ ارتودنسی نیز مانند هر وسیله دیگری، ممکن است دارای برخی معایب باشد. البته بیشتر این معایب، موقتی هستند و پس از مدتی از بین می‌روند.

استفاده از محافظ ارتودنسی چه معایبی دارد؟

در ادامه این معایب را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

احساس ناراحتی

برخی افراد هنگام استفاده از محافظ ارتودنسی ممکن است احساس ناراحتی کنند. این احساس ممکن است به دلیل اندازه، شکل یا جنس محافظ باشد. در این صورت‌‌‌‌‌ می‌توان با پزشک ارتودنسی در مورد تنظیمات و تغییرات لازم در محافظ مشورت کرد. البته باید درنظر داشت که بعد از مدتی، افراد به این محافظ عادت می‌کنند و احساس ناراحتی به تدریج از بین می‌رود.

محدودیت در خوردن غذاها

استفاده از محافظ ارتودنسی‌‌‌‌‌ می‌تواند باعث محدودیت در خوردن برخی غذاها شود. غذاهای سفت و چسبنده ممکن است باعث آسیب به دندان‌ها یا تجهیزات ارتودنسی شوند. بنابراین، باید درباره مراقبت‌‌های ارتودنسی در زمینه خوردن انواع غذاها از متخصص ارتودنسی سوال کنید.

مشکلات در تمیزکاری

استفاده از محافظ ارتودنسی ممکن است باعث مشکلاتی در پاک‌ کردن دهان‌ها شود. این محافظ‌‌‌‌‌ می‌تواند جایی برای تراکم غذا و باکتری‌ها فراهم کند و باعث شود تمیز کاری دندان‌ها و براکت‌ها دشوارتر شود. درنتیجه باید توصیه‌‌های پزشک ارتودنسی خود در مورد تمیزکاری دهان را به دقت گوش کنید و به آن عمل کنید.

هزینه محافظ ارتودنسی

خرید محافظ ارتودنسی، مانند هر وسیله دیگری هزینه‌بر است. بسته به نوع و کیفیت محافظ، هزینه ساخت و خرید آن‌ها متفاوت خواهد بود. همچنین ممکن است این محافظ نیاز به تعویض داشته باشید که هزینه اضافی به همراه دارد.

مهم است که در مورد مزایا و معایب استفاده از محافظ ارتودنسی با دندانپزشک مشورت کنید و شرایط استفاده از آن را به طور کامل جویا شوید تا با معایب و مشکلات ناشی از ارتودنسی، کمتر درگیر شوید.

 

قیمت محافظ دندان ارتودنسی

قیمت محافظ دندان ارتودنسی ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد که برخی از عوامل را به طور مختصر توضیح می دهیم:

نوع محافظ

محافظ‌ ارتودنسی بر اساس کاربردهای مختلفی ساخته می‌شود و به همین دلیل، قیمت‌های متفاوتی دارند. ابتدا باید نوع کاربرد موردنیاز خود را مشخص کنید تا بتوانید قیمت دقیق یا حدود قیمت محافظ ارتودنسی را پیدا کنید.

کیفیت محافظ

قیمت محافظ دندان ارتودنسی ممکن است بسته به نوع و مواد استفاده شده در تهیه آن‌ها متفاوت باشد. محافظ‌‌های با کیفیت بالا معمولا گران‌تر هستند. کیفیت محافظ‌‌‌‌‌ می‌تواند تاثیر زیادی بر مقاومت و عمر آن داشته باشد. همچنین برند و تولید کننده نیز عامل دیگری در تعیین قیمت محافظ دندان ارتودنسی است.

محل جغرافیایی

قیمت محافظ ارتودنسی ممکن است بسته به محل جغرافیایی شما متغیر باشد. در برخی مناطق شهری یا شهرها، قیمت‌ها ممکن است بالاتر یا پایین‌تر از سایر مناطق و شهرها باشد.

هزینه‌‌های تعویض

در صورتی که نیاز به تعویض محافظ ارتودنسی و خرید محافظ جدید داشته باشید، هزینه‌‌های اضافی نیز وجود خواهد داشت. به همین دلیل، باید از محافظ ارتودنسی به خوبی محافظت کنید تا از وارد شدن آسیب به آن جلوگیری شود.

به طور کلی بهتر از برای اطلاع از نوع و قیمت محافظ ارتودنسی مناسب، با متخصص ارتودنسی مشورت کنید.

 

مدت زمان استفاده از محافظ ارتودنسی

مدت زمان استفاده از محافظ ارتودنسی، به شرایط دندان‌ها و روند ارتودنسی شما بستگی دارد. مدت زمان دقیق استفاده ممکن است بین افراد مختلف متفاوت باشد. پزشک ارتودنسی شما ممکن است توصیه کند که محافظ ارتودنسی را در طول روز و شب برای مدت حداقل ۲۲ تا ۲۳ ساعت استفاده کنید. این توصیه به معنی این است که‌‌‌‌‌ می‌توانید محافظ را فقط برای خوردن غذا و تمیز کردن دهان بیرون بیاورید.

مدت زمان استفاده از محافظ ارتودنسی چقدر است؟

پزشک ارتودنسی ممکن است توصیه کند که در طول روز محافظ را به طور مداوم استفاده کنید و فقط در موارد خاصی مانند ورزش‌‌های تماسی یا فعالیت هایی که ممکن است به محافظ آسیب بزند، آن‌ها بیرون بیاورید. همچنین نایت گارد ارتودنسی تنها در زمان شب ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد. مهم است که همواره با پزشک ارتودنسی خود در مورد مدت زمان استفاده از محافظ ارتودنسی و دستورالعمل‌‌های لازم مشورت کنید. پزشک ارتودنسی‌‌‌‌‌ می‌تواند بر اساس پیشرفت درمان و نیاز‌‌های شما مدت زمان را تنظیم کند.

 

محافظ ارتودنسی در چه سنی استفاده‌‌‌‌‌ می‌شود؟

محافظ ارتودنسی معمولا در هر سنی که درمان ارتودنسی در آن‌ها انجام‌‌‌‌‌ می‌شود، به کار می رود. ارتودنسی معمولا در دوران نوجوانی و بزرگسالی انجام‌‌‌‌‌ می‌شود، زمانی که دندان‌ها ‌و فک‌ها  به اندازه کافی رشد کرده‌اند. به طور معمول محافظ ارتودنسی برای افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند، توصیه‌‌‌‌‌ می‌شود. درمان ارتودنسی شامل افرادی است که دندان هایشان در موقعیت نامناسب قرار گرفته و نیاز به اصلاح دارند. این درمان‌‌‌‌‌ می‌تواند در سنین نوجوانی یا در بزرگسالی همراه با استفاده از محافظ ارتودنسی انجام شود.

با این حال هر فرد شرایط خاصی دارد و تصیم نهایی در مورد استفاده از محافظ ارتودنسی باید توسط متخصص ارتودنسی بر اساس بررسی‌‌های کامل و تشخیص وضعیت دندان‌ها و فک‌‌های فرد، گرفته شود. متخصص اردتونسی‌‌‌‌‌ می‌تواند بر اساس سن، رشد دندان‌ها و فک‌ها و نیاز‌‌های هر فرد توصیه‌‌های خاصی در مورد استفاده از محافظ ارتودنسی ارائه دهد.

 

جمع بندی

در این مقاله، به بررسی محافظ ارتودنسی، کاربرد محافظ ارتودنسی، مزایای و معایب آن و همچنین قیمت محافظ دندان ارتودنسی پرداختیم. شما می‌توانید برای معاینه، اطلاع دقیق از مراقبت های ارتودنسی، شرایط استفاده از محافظ ارتودنسی و قیمت آن به مطب دکتر سعید قریشی مراجعه فرمایید.

۵/۵ - (۸ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها