متخصص ارتودنسی کیست؟ (وظایف و روش کار دکتر ارتودنسی)

بهترین متخصص ارتودنسی در تهران

متخصص ارتودنسی یک دندانپزشک آموزش‌دیده است که می‌تواند ناهنجاری‌های فک و دندان را اصلاح و یا از آنها پیشگیری کند. وقتی تصمیم می‌گیرید برای داشتن لبخندی زیبا و البته سالم اقدام کنید، باید به یک دکتر ارتودنسی مراجعه کنید.

در این مطلب با وظایف و نحوه کار این متخصص‌ها آشنا می‌شویم، فرق آنها با دندانپزشک‌های عمومی را مرور می‌کنیم، و توضیح می‌دهیم که یک متخصص ارتودنسی خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

 

متخصص ارتودنسی کیست؟

همان‌طور که می‌دانید، ارتودنسی یکی از شاخه‌های تخصصیِ رشته دندانپزشکی‌ست که به تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری‌های دندان و فک می‌پردازد. هدف از ارتودنسی، بهبود عملکرد و زیبایی لبخند از طریق اصلاح موقعیت دندان‌ها و فک‌هاست.

بنابراین، همان‌طور که در منابع معتبر مانند Healthdirect اعلام شده، دکتر ارتودنسی دندانپزشکی است که در زمینه تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری‌های دندانی و فکی تخصص دارد. این متخصص‌ها از گزینه‌های درمانیِ متفاوتی استفاده می‌کنند تا دندان‌ها را صاف و مرتب کنند، بایت‌ها مشکل‌دار را اصلاح و فک‌ها را به درستی تراز کنند.

 

متخصص ارتودنسی کیست

 

متخصص ارتودنسی برای اینکار ابزارهای مختلفی را به کار می‌برند، از جمله بریس‌ها، پلاک‌های ارتودنسی و سایر دستگاه‌های ثابت و متحرکِ فانکشنال. در پایان درمان ارتودنسی فرد لبخند زیبا و بی‌نقص دارد، بهتر می‌تواند غذا را گاز بزند و بجود، فشارهای غیرعادی روی فک‌ها و دندان‌هایش کمتر می‌شود، بهتر می‌تواند بهداشت دهان را رعایت کند و … .

 

توجه توجه : در مطب و کلینیک های دکتر سعید قریشی، شما تمام هزینه را در ابتدا پرداخت نمی کنید.
بلکه در ابتدا تنها ۲۵% تا ۳۰% مبلغ را پرداخت می کنید و مابقی هزینه به صورت اقساط ۱۰ الی ۱۲ ماهه است.

 

تفاوت متخصص ارتودنسی با دندانپزشک عمومی

همه ما برای معاینات منظم و درمان‌های معمول دندانپزشکی (کشیدن دندان، جرمگیری، درمان پوسیدگی و …) به دندانپزشک‌های عمومی مراجعه می‌کنیم. اما ارتودنتیست‌ها در زمینه تراز کردن فک و صورت و اصلاح بایت متخصص هستند.

در این ویدئوی کوتاه، دکتر قریشی توضیح داده‌اند که دکتر ارتودنسی دقیقا کیست:

 

 

همانطور که پزشک‌ها در زمینه‌هایی مانند قلب و مغز و اعصاب تخصص خود را انتخاب می‌کنند، دندانپزشک‌ها هم می‌توانند تخصص‌شان را انتخاب کنند. و همان‌طور که گفتیم، ارتودنسی یک تخصص دندانپزشکی است که هدف آن پیشگیری، تشخیص و درمان ناهنجاری‌های صورت و دندان مانند مال‌اکلوژن (بایت بد) است.

ارتودنتیست‌ها پس از اتمام دوره ۵ تا ۶ ساله دندانپزشکی عمومی، دوره تخصصی ارتودنسی را می‌گذارند که ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد. در این دوره، آن‌ها در مباحث پیچیده‌تر مانند بیولوژی رشد و توسعه فک و صورت، مکانیک ارتودنسی، و مدیریت ناهنجاری‌های دندانی و فکی عمیق می‌شوند.

 

دندانپزشک عمومی کیست

 

تفاوت‌های اصلی

تقاوت اصلی بین این دو در سطح تخصص، زمینه فعالیت و اهداف آن‌هاست:

  • دکتر متخصص ارتودنسی، دندانپزشکی است که روی اصلاح بایت، اکلوژن و صاف بودن دندان‌ها تمرکز دارد. آنها از بریس‌ها، تراز کننده‌های شفاف و سایر دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، و با موقعیت صحیح دندان‌ها و فک‌ها سروکار دارند.
  • دندانپزشک عمومی، طیف وسیعی از خدمات مراقبت از سلامت دهان را ارائه می‌دهد. این شامل تشخیص و درمان مشکلات مربوط به دندان‌ها، لثه‌ها و ساختارهای دهانی مرتبط، و همچنین آموزش پیشگیرانه درباره بهداشت دهان و دندان می‌شود.

 

جنبه‌های مشترک

با وجود تفاوت‌های اساسی، دکتر متخصص ارتودنسی و دندانپزشک‌های عمومی شباهت‌هایی هم دارند:

  • هر دو متخصص دوره دندانپزشکی عمومی را گذرانده‌اند.
  • آنها به بهبود سلامت دهان و دندان کمک می‌کنند، اما به روش های مختلف. یک دکتر ارتودنسی خوب روی بهبود موقعیت دندان‌ها و بهبود بایت تمرکز می‌کند، اما دندانپزشک عمومی به صورت کلی‌تر به سلامت دهان و دندان می‌پردازد.
  • دندانپزشک‌ها‌ و ارتودنتیست‌ها هر دو می‌توانند ناهنجاری‌های دهان و دندان را تشخیص دهند، اما مسائل خارج از تخصص‌شان را درمان نمی‌کنند. مثلا دندانپزشک‌های عمومی، برای تراز و اصلاح بایت بیمارها را به متخصص ارتودنسی ارجاع می‌دهد.

 

دکتر سعید قریشی، رتبه اول بورد تخصصی ارتودنسی کشور.
دارای چهار کلینیک در تهران (شرق – غرب – مرکز – شمال).

و دارای دیپلم فلوشیپ و بورد تخصصی ارتودنسی کانادا
و همچنین عضو انجمن ارتودنسی آمریکا

 

خدمات یک دکتر ارتودنسی چیست؟

یک دکتر ارتودنسی صرفا دندان‌ها را صاف و مرتب نمی‌کند. این متخصصان با رفع ناهنجاری‌های خفیف تا شدیدِ فکی و دندانی (با منشاءهای گوناگون)، عوارض خطرناک آنها را برطرف می‌کنند و کیفیت زندگی بیماران را به طور چشمگیری افزایش می‌دهند.

اینها برخی از مهمترین مشکلاتی هستند که دکتر متخصص ارتودنسی اصلاح‌شان می‌کند:

  • دندان‌های کج، زاویه‌دار و نامرتب
  • دندان‌های شلوغ یا دندان‌هایی که خیلی از هم فاصله دارند
  • انواع مشکلات بایت شامل:
    • اوربایت، یا جلوزدگی فک بالا نسبت به فک پایین
    • اورجت یا دیپ‌بایت، که حالت شدیدترین از اوربایت است
    • آندربایت، یا جلوزدگی فک پایین نسبت به فک بالا
    • اپن‌بایت (وجود فاصله بین دندان‌های فک بالا و پایین هنگام بسته بودن دهان)
    • کراس‌بایت (هم‌راستا نبودن دندان‌های فک بالا و پایین نسبت به یکدیگر)
  • ناهماهنگی فک‌ها

 

دکتر متخصص ارتودنسی کیست

 

در نهایت، هدف هر متخصص ارتودنسی خوب بهبود وضعیت بایت بیمار هم از نظر ظاهر و هم از نظر عملکرد است. دندان‌های صاف و مرتب و فک‌های ترازشده علاوه بر اینکه چهره را زیباتر می‌کنند، باعث می‌شوند تا به درستی بخورید، بجوید و صحبت کنید.

توجه داشته باشید که دکتر ارتودنسی می‌تواند مشکلات فک و دندان را در هر سنی اصلاح کند. بنابراین، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان، همه می‌تواند برای پیشگیری و درمان ناهنجاری‌ها به این متخصص مراجعه کنند.


 

روش کار یک متخصص ارتودنسی خوب

روند کار هر دکتر ارتودنسی در تهران و سایر شهرها، با مراجعه بیمار آغاز می‌شود. برخی از بیماران توسط دندانپزشک‌ ارجاع داده شده‌اند، و برخی هم شخصا به مطب یا کلینیک مراجعه می‌کنند. ارتودنتیست‌ها هر دو گروه را ویزیت می‌کنند، و ارجاع یک مسئله ضروری نیست.

در جلسه اول، مشاوره‌های اولیه و یک تشخیص کلی به بیمار اعلام می‌شود. اما برای تشخیص نهایی و طرح‌ریزی درمان، لازم است اطلاعات پزشکی و دندانپزشکی بیمار دقیقا مشخص باشد، همان‌طور که دکتر قریشی در این ویدئو توضیح داده‌اند:

 

 

بنابراین، روش کار یک دکتر ارتودنسی خوب به این صورت است:

۱. تشخیص ناهنجاری(ها)

  • ارزیابی وضعیت دندان‌ها و فک‌ها از طریق معاینه بالینی، عکس‌برداری و ساخت مدل‌های دندانی
  • شناسایی مشکلات موجود از جمله ازدحام دندانی، فاصله بیش از حد بین دندان‌ها، اختلالات بایت و ناهنجاری‌های فکی

 

۲. طراحی برنامه درمان

  • طراحی و برنامه‌ریزی بهترین روش درمان برای بیمار با توجه به ترجیح‌ها، نیازها و شرایط خاص او
  • طراحی و برنامه‌ریزی استراتژی‌های درمانی اختصاصی از جمله انتخاب و سفارشی‌سازی وسایل ارتودنسی لازم

 

۳. اجرای درمان ارتودنسی

  • نصب و تنظیم دوره‌ای بریس‌ها، پلاک‌های ارتودنسی و دیگر وسایل ارتودنسی برای هدایت دندان‌ها به موقعیت صحیح
  • مدیریت پیشرفت درمان و انجام تنظیمات لازم برای اطمینان از حرکت دندان‌ها طبق برنامه درمان

 

۴. پیشگیری و مدیریت ناهنجاری‌های فک و صورت

  • کار با کودکان برای ردیابی و مدیریت رشد فک و دندان‌ها، به منظور پیشگیری از ناهنجاری‌های شدیدتر در آینده
  • مشاوره با بیماران درباره اهمیت بهداشت دهان و دندان و استفاده صحیح از وسایل ارتودنسی

 

۵. ارتباط با سایر متخصصان

  • همکاری با سایر متخصصان این رشته، مانند جراحان فک و صورت و دندانپزشکان عمومی، برای ارائه یک رویکرد درمانی جامع (در صورت نیاز)

 

روش کار متخصص ارتودنسی

 

مراحل درمان نزد دکتر ارتودنسی

پس از معاینه و مشاوره اولیه، تشخیص ناهنجاری‌ها و قالب‌گیری از دهان، اگر بریس سنتی (با براکت‌های فلزی یا سرامیکی)، دیمون یا لینگوال برای درمان انتخاب شده باشد، باقیِ مراحل به ترتیب زیر خواهد بود:

  1. باندیگ: در این مرحله، دکتر متخصص ارتودنسی به دقت براکت‌ها را روی دندان‌های می‌چسباند و سیم‌ها را از بین آنها رد می‌کند. پس از آنها هم سیم‌ها با الاستیک‌هایی به رنگ دلخواه بیمار در جای خود محکم می‌شوند. در همین مرحله، با توجه به دستگاه ارتودنسی، متخصص تمام توصیه‌ها و نکاتِ نحوه استفاده، نگهداری و زمان مراجعه بعدی را به بیمار می‌گوید.
  2. جلسه‌های تنظیم: برای بریس‌های معمولی هر ۴ ماه یکبار و برای بریس‌های دیمون هر ۶-۸ ماه یکبار باید به دکتر ارتودنسی برای تنظیم دستگاه مراجعه کنید. در این جلسات، متخصص بریس را سفت‌تر و الاستیک‌ها را تعویض می‌کند تا حرکت دندان‌ها به سمت موقعیت صحیح ادامه داشته باشد. روند پیشرفت درمان هم به دقت بررسی می‌شود.
  3. دی‌باندینگ: بعد از طی شدن طول درمان و مرتب شدن دندان‌ها، بریس از دهان خارج می‌شود. دکتر ارتودنسی خوب به دقت براکت‌ها را جدا می‌کند، دندان‌ها را تمیز می‌کند و عکس‌های نهایی گرفته می‌شود.
  4. نگهدارنده‌ها: شما باید حداقل چندماه پس از برداشتن بریس از نگهدارنده‌ها (ریتینرها) استفاده کنید. نگهدارنده‌ها به صورت سفارشی برای هر بیمار ساخته می‌شوند، و هدف‌شان تثبیت نتایج درمان ارتودنسی است.

روند درمان با الاینرهای شفاف هم کم و بیش به همین شکل است. با این تفاوت که به جای جلسه‌های تنظیم، باید هر دو-سه هفته یکبار به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا ترازکننده‌های جدید را بگیرید و پیشرفت دندان‌هایتان هم بررسی شود.

 

تفاوت دکتر ارتودنسی کودکان کودکان و بزرگسالان

 

آیا متخصص ارتودنسی کودکان با بزرگسالان فرق دارد؟

درمان‌های ارتودنسیِ کودکان و بزرگسالان از چند جهت با هم تفاوت دارد، برای نمونه:

  • هدف درمان: درمان کودکان بیشتر با هدف پیشگیری و راهنمایی رشد انجام می‌شود، اما بزرگسالان قصد اصلاح ناهنجاری‌های موجود را دارند.
  • طول درمان: به دلیل هدایت‌پذیر بودن فک‌ها و دندان‌ها در سن رشد، درمان کودکان معمولا کوتاه‌تر است. اما بزرگسالان به زمان بیشتری نیاز دارند.
  • پیچیدگی درمان: کودکان با مداخلات اولیه درمان می‌شوند، اما برخی بزرگسالان به رویکردهای پیچیده‌تر و حتی تهاجمی‌تر (مانند جراحی فک) نیاز پیدا می‌کنند.
  • دستگاه‌های ارتودنسی: دکتر متخصص ارتودنسی می‌تواند از دستگاه‌های فانکشنال متعددی برای درمان کودکان استفاده کند، اما برای بزرگسالان خیر (به دلیل بالغ بودن استخوان‌ها). از طرف دیگر، بزرگسالان مسائل زیبایی‌شناسی را در ذهن دارند، و بیشتر تمایل دارند از روش‌های نامرئی استفاده کنند.

اما با این حال، متخصصِ رسیدگی به آنها متفاوت نیست. به عبارت دیگر، یک متخصص ارتودنسی خوب همان‌طور که می‌تواند بیماران جوان را با موفقیت درمان کند، می‌تواند به بیماران بزرگسال هم کمک کند.

هر دندانپزشکی که دوره تخصصی ارتودنسی را گذرانده باشد، می‌تواند تمام گروه‌های سنی را ویزت و درمان کند. اما اگر متوجه شدید یک متخصص بیشتر با عنوان «دکتر ارتودنسی کودکان» شناخته می‌شود، احتمالا به این دلیل است که …

  • گروه زیادی از مراجعان او را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.
  • درمان‌های پیشگیرانه و رهگیرانه زیادی را با موفقیت انجام داده است.
  • با متخصصان دندانپزشکی کودکان همکاری بالا و نزدیکی دارد.
  • رابطه بسیار خوبی با بیماران جوان دارد، و تا حد خوبی روی مسائل روانشناسی کودکان تسلط دارد.

 

چه موقع به متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کنیم

 

 

چه موقع به یک دکتر ارتودنسی خوب مراجعه کنیم؟

به طور کلی، هر زمان که پرسش یا نگرانی‌ای درباره موقعیت دندان‌هایتان دارید (از نظر ظاهر، عملکرد و احساسی که در دهان‌تان دارند)، باید به متخصص ارتودنسی تهران یا شهر محل سکونت‌تان مراجعه کنید.

اما از آن گذشته، اگر شرایط زیر را تجربه می‌کنید بهتر از یک ارتودنتیست نوبت معاینه بگیرید:

  • دندان‌هایتان بیش از حد شلوغ هستند و با هم همپوشانی دارند؛ یا اینکه فاصله زیادی بین دندان‌هایتان وجود دارد.
  • مدام از دهان‌تان نفس می‌کشید.
  • آپنه خواب دارید، یا هنگام خواب مشکلات تنفسی را تجربه می‌کنید.
  • به صورت مداوم دندان قروچه می‌کنید.
  • نمی‌توانید دهان‌تان را به راحتی باز و بسته کنید.
  • فک‌هایتان هنگام حرکت صدا می‌دهند یا جابه‌جا می‌شوند.
  • ناخوداگاه مدام داخل گونه‌هایتان را گاز می‌گیرید.
  • دندان‌ها، لثه‌ها و دهان‌تان به طور مزمن درد دارد.
  • نمی‌توانید حروف مختلف را به درستی تلفظ کنید.
  • نمی‌توانید به درستی غذا را گاز بزنید و بجوید.
  • نسبت به لبخندتان اعتماد به نفس کافی را ندارید.

در نهایت، توصیه دندانپزشک عمومی هم می‌تواند دلیل خوبی برای مراجعه به یک متخصص ارتودنسی خوب باشد.

برای کودکان نیز به نشانه‌های زیر توجه داشته باشید:

  • افتادن زودهنگام یا دیرهنگامِ دندان‌های شیری
  • عادت مکیدن انگشت (شست یا دیگر انگشت‌ها)
  • فشردن زیبا
  • از دهان نفس کشیدن

 

دکتر سعید قریشی؛ متخصص اتودنسی تهران

 

دکتر ارتودنسی با چه متخصصان دیگری همکاری می‌کند؟

گاهی اوقات، درمان جامعی که برای بیمار طراحی می‌شود، همکاریِ متخصصان دیگری را در حوزه دندانپزشکی و پزشکی می‌طلبد، از جمله:

  • دندانپزشک‌های عمومی، برای آماده‌سازی دندان‌های بیمار برای آغاز درمان ارتودنسی (کشیدن دندان، ترمیم دندان‌ها، کانال ریشه، جرمگیری و …)
  • متخصص‌های رادیولوژی دهان، فک و صورت، برای عکس‌برداری‌های روتین و تصویربرداری‌های پیچیده‌تر
  • جراح‌های فک و صورت، در صورت نیاز به جراحی فک در درمان‌های ارتوسرجری
  • پروستودنتیست‌ها، یا متخصص‌های پروتز دندان برای بازسازی دندان‌های از دست رفته
  • پریودنتیست‌ها یا متخصص‌های پریودنتولوژی برای درمان بیماری‌های لثه
  • دندانپزشکان اطفال، برای درمان‌های عمومی یا راهنمایی رشد دندان‌های و فک کودکان

 

ویژگی های دکتر ارتودنسی خوب

 

یک متخصص ارتودنسی خوب چه ویژگی‌های دارد؟

یک دکتر ارتودنسی خوب همزمان باید از نظر آکادمیک و شخصیتی قابل اعتماد باشد. اینطور بگوییم، یک ارتودنتیست عالی باید چنین ویژگی‌هایی داشته باشد:

  • دانش و مهارت بالایی داشته باشد. یک متخصص قابل اعتماد روی موثرترین اصول و تکنیک‌های ارتودنسی تسلط دارد، نسبت به آخرین پیشرفت‌های این حوزه آگاه است، و معتقد است باید دانش خود را همواره به روز رسانی کند.
  • شهرت عمومی مثبتی داشته باشد. نظرات و تجربه‌های مثبت، یک سنگ محک بسیار خوب برای پیدا کردن ارتودنتیست‌های ماهر است. شما می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی، انجمن‌ها و حتی مطب/کلینیک خود متخصص متوجه این موضوع شود.
  • دقیق باشد و به جزئیات توجه داشته باشد. جزئیات‌گرا بودن دکتر متخصص ارتودنسی برای تشخیص صحیح مشکلات دندانی و فکی، طراحی بی‌نقص برنامه‌های درمانی، و جلوگیری از اشتباهات ارتودنسی حیاتی‌ست.
  • مهارت‌های ارتباطی بالایی داشته باشد. به این ترتیب، متخصص می‌تواند به طور موثر با بیمار ارتباط برقرار کند، نگرانی‌ها و خواسته‌های او را درک کند؛ و فرآیندها، انتظارات درمانی و توصیه‌های مراقبتی را به درستی انتقال دهد.
  • باحوصله و شکیبا باشد. یک متخصص ارتودنسی خوب باید آمادگی کامل برای کار با انواع بیمارها را داشته باشد، به ویژه آنهایی که درمان پیچیده‌تر و طولانی‌تری دارند.
  • انعطاف‌پذیر و خلاق باشد. ارتودنتیست باید توانایی سازگاری با شرایط مختلف بیمار و اعمال تغییرات لازم در فرآیند درمان را داشته باشد
  • حرفه‌ای باشد و اخلاق کاری را حفظ کند. یک متخصص ارتودنسی خوب موظف است تمام استانداردهای اخلاقی و حرفه‌ای را در همه جنبه‌های درمان بیمار رعایت کند.
  • توانایی مدیریت زمان داشته را باشد. ارتودنتیست باید بتواند زمان خود را برای معاینه و درمان بیمارهای متعدد، و همچنین نظارت بر پیشرفت درمان آن‌ها را مدیریت کند.

 

دکتر سعید قریشی، رتبه اول بورد تخصصی ارتودنسی کشور.
دارای چهار کلینیک در تهران (شرق – غرب – مرکز – شمال).

و دارای دیپلم فلوشیپ و بورد تخصصی ارتودنسی کانادا
و همچنین عضو انجمن ارتودنسی آمریکا

بهترین دکتر ارتودنسی در تهران

 

چطور بهترین متخصص ارتودنسی را پیدا کنیم؟

برای اینکه متخصصی را پیدا کنید که به خوبی با شرایط شما هماهنگ باشد، علاوه بر موارد بالا، این نکات را هم در ذهن داشته باشید:

  • حتما درباره تحصیلات و دوره‌هایی که متخصص گذرانده است، به خوبی تحقیق کنید. برای مثال اگر قصد انجام ارتودنسی دیمون دارید، مطمئن شوید که گواهینامه مربوط به آن را دارد و در این زمینه آموزش‌های لازم را دیده است.
  • مطمئن شوید که دکتر متخصص ارتودنسی گزینه‌های درمانی متنوعی را ارائه می‌دهد؛ تا مجبور با ایجاد تغییرات اساسی در ترجیح‌ها، انتظارات، میزان بودجه و سبک زندگی‌تان نشوید.
  • از دوستان، آشنایان و مراجعان قبلیِ متخصص پرس‌وجو کنید. ببینید آیا از رفتار متخصص و کارکنان او راضی هستند؟ آیا درمان انتخاب‌شده با شرایط آنها همخوانی دارد؟ آیا درمان نتیجه‌بخش بوده است؟ و … .
  • اگر فکر می‌کنید دکتر ارتودنسی ایده‌آل‌تان را پیدا کرده‌اید، حتما یکبار برای معاینه به او مراجعه کنید. در این ویزیت به حال و هوای کلینیک یا مطب، نحوه رفتار پرسنل با مراجعه‌کنندگان، میزان رضایت بیماران قبلی و البته رفتار متخصص و میزان راحتی‌تان با او توجه کنید.
  • مطمئن شوید متخصص مدنظرتان شرایط پرداخت قسطی و انعطاف‌پذیر را برای بیماران خود فراهم می‌کند. چون مطب‌ها و کلینیک‌های خصوصی معمولا طرف قرارداد هیچ بیمه‌ای نیستند.
  • موقعیت مطب و ساعات کاری ارتودنتیست را بررسی کنید تا حتما برای شما مناسب باشد؛ مخصوصا اگر دنبال فوق تخصص ارتودنسی در تهران می‌گردید.

توجه توجه : در مطب و کلینیک های دکتر سعید قریشی، شما تمام هزینه را در ابتدا پرداخت نمی کنید.
بلکه در ابتدا تنها ۳۰% یا فقط ۲۵% مبلغ را پرداخت می کنید و مابقی هزینه به صورت اقساط ۱۰ الی ۱۲ ماهه است.

 

دکتر ارتودنسی در تهران

با توجه به فاکتورهایی که تا اینجا مرور کردیم، با راحتی می‌توانیم «دکتر سعید قریشی» را به عنوان یکی از برترین متخصصان ارتودنسی در تهران معرفی کنیم.

رتبه اول برد تخصصی ارتودنسی ایران، بورد تخصصی از کانادا (و پروانه کار در این کشور)، کسب دیپلم فلوشیپ از Royal College Dentists در کانادا، عضویت در انجمن‌های ارتودنسی ایران، ایالات متحده و جهان و ده‌ها گواهینامه‌های بین‌المللی، تنها بخشی از ویژگی‌های ممتاز ایشان است.

 شما می‌توانید لیست کامل مدارک، دوره‌های تخصصی و باقی دستاوردهایشان را در صفحه «بیوگرافی دکتر سعید قریشی» مطالعه کنید.

ارائه متد درمانی گوناگون با مواد و دستگاه‌های باکیفیت، رضایت هزاران مراجع از اصلاح انواع ناهنجاری‌ها (به همراه تصاویر قبل و بعد درمان)، در اختیار داشتن مطب‌ها و کلینیک‌های فعال در چهار نقطه از پایتخت (شرق، غرب، مرکز، شمال) و … نیز کارنامه ایشان را کامل می‌کند.

 

آدرس متخصص ارتودنسی تهران

  • اگر دنبال متخصص ارتودنسی در شمال تهران هستید، می‌توانید به مطب ایشان در زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، بین خیابان ب و ج، بالای بانک ملی پلاک ۱۵۸، ساختمان مهر، واحد ۶۲۹ (سه‌شنبه‌ها ساعت ۱۵ تا ۱۹) مراجعه کنید.
  • اگر دنبال متخصص ارتودنسی در غرب تهران هستید، می‌توانید به مطب ایشان واقع در سعادت آباد، میدان فرهنگ، بلوار ۲۴ متری، پلاک ۱۱، واحد ۲ (یکشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها ساعت ۱۵ تا ۱۹) مراجعه کنید.
  • اگر دنبال متخصص ارتودنسی در شرق تهران هستید، می‌توانید به مطب ایشان در فلکه دوم تهران پارس، فرجام، پ ۸۹، ساختمان آریانا، طبقه پنجم، واحد ۲۳ (چهارشنبه‌ها ساعت ۱۵ تا ۱۹) مراجعه کنید.
  • و اگر دنبال دکتر متخصص ارتودنسی تهران در مرکز پایتخت هستید، می‌توانید به مطب ایشان در نواب، تقاطع آذربایجان، برج شهاب ۱، طبقه اول، واحد ۱۱۶ (شنبه‌ها ساعت ۱۵ تا ۱۹ و پنجشنبه‌ها ۹ تا ۱۲) مراجعه کنید.

 

سوالات متداول از متخصص ارتودنسی

 

سوالات متداول

 

۱. متخصص ارتودنسی چه کاری انجام می‌دهد؟

کار ارتودنتیست تشخیص، پیشگیری و درمان انواع ناهنجاری فک و دندان است؛ مانند اصلاح طرح لبخند، اصلاح مشکلات بایت و بهبود تراز فک‌ها.

 

۲. چه زمانی باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کرد؟

به طور کلی، هر زمان که پرسش یا نگرانی‌ای درباره موقعیت دندان‌ها و فک‌تان دارید (از نظر ظاهر و عملکرد)، می‌توانید به متخصص مراجعه کنید؛ هیچ محدودیت سنی‌ای هم وجود ندارد.

 

۳. آیا درمان ارتودنسی دردناک است؟

در روزهای ابتدایی و بعد از تنظیم دستگاه‌های ارتودنسی ممکن است کمی درد داشته باشید، که معمولا قابل تحمل و البته موقتی است.

 

۴. چه مدت زمانی باید از دستگاه ارتودنسی استفاده شود؟

طول درمان ارتودنسی به شدت ناهنجاری، سن بیمار و … بستگی دارد، و تنها پس از معاینه مشخص می‌شود. اما به طور کلی، درمان ارتودنسی معمولا بین ۶ تا ۱۸ ماه زمان می‌برند.

 

۵. هزینه درمان ارتودنسی چقدر است؟

در سال ۱۴۰۳، هزینه ارتودنسی ثابت برای یک فک ۳۵ میلیون تومان و برای هر دو فک ۵۰ میلیون تومان است که می‌توانید آن را به صورت اقساط پرداخت کنید. لیست کامل هزینه درمان‌های مختلف در صفحه «هزینه ارتودنسی» درج شده است.

 

۶. آیا امکان ارتودنسی بدون دیده شدن دستگاه‌ها وجود دارد؟

بله. اگر این موضوع برای شما مهم است، می‌توانید از روش‌های ارتودنسیِ نامرئی (با الاینرهای شفاف یا بریس‌های سرامیکی) استفاده کنید.

 

۷. آیا هر دندانپزشکی می‌تواند ارتودنسی انجام دهد؟

خیر، تنها متخصص ارتودنسی می‌تواند اینکار را انجام دهد. ارتودنتیست‌ها دندانپزشک‌هایی هستند که علاوه بر دندانپزشکی همومی، دوره تخصصی ۲ تا ۳ ساله ارتودنسی را هم گذرانده‌اند.

 

۸. چه نوع دستگاه‌هایی برای ارتودنسی وجود دارد؟

بریس‌های سنتی فلزی و سرامیکی، بریس‌های دیمون (با براکت‌های سلف-لیگیت)، الاینرهای شفاف، دستگاه‌های فانکشنال و نگهدارنده‌ها از رایج‌ترین ابزارها برای ارتودنسی هستند.

 

۹. آیا ارتودنسی فقط برای بهبود ظاهر دندان‌ها انجام می‌شود؟

خیر. هرچند ارتودنسی به بهبود ظاهر لبخند کمک می‌کند، اما هدف آن بهبود عملکرد دندان‌ها و فک است که شامل اصلاح بایت و جلوگیری از مشکلات دهان و دندان در آینده می‌شود.

 

۱۰. آیا پس از ارتودنسی باید از نگهدارنده استفاده کرد؟

بله. استفاده از نگهدارنده بعد از برداشتن دستگاه‌های ارتودنسی ضروری‌ست، تا دندان‌ها در موقعیت جدید خود تثبیت شوند و عود (برگشت ارتودنسی) اتفاق نیفتد.

 

۱۱. آیا ارتودنسی برای بزرگسالان هم امکان‌پذیر است؟

بله، ارتودنسی برای افراد در هر سنی امکان‌پذیر است. شما هیچ‌وقت برای ارتودنسی خیلی پیر نیستید.

 

۱۲. مناسب‌ترین نوع ارتودنسی کدام است؟

بسته به نوع و شدت ناهنجاری، سن بیمار، سبک زندگی، میزان بودجه و چندعامل دیگر، حداقل یکی‌دو درمان ایده‌آل برای هر بیمار وجود دارد که پس از معاینه دقیق مشخص می‌شود. اما به طور کلی، ارتودنسی فلزی به دلیل قیمت مناسب، دوام بالا و نتایج موفقیت‌آمیز بسیار رایج است.

 

۱۳. آیا درمان ارتودنسی محدودیت سنی دارد؟

خیر؛ درمان ارتودنسی برای تمام گروه‌های سنی انجام می‌شود. اما افرادی که در سن بالا اقدام می‌کنند، معمولا درمان طولانی‌تر خواهد شبودد. سنین ۷-۸ تا ۱۰ سالگی برای معاینه و ارزیابی اولیه بهترین زمان است.

 

۱۴. آیا کشیدن دندان برای ارتودنسی ضروری‌ست؟

یک متخصص ارتودنسی خوب همواره تلاش می‌کند تا دندانی کشیده نشود. اما در برخی کیس‌ها، کمبود فضا و شلوغی دندان‌ها به قدری است که متخصص ناگزیر می‌شود. معمولا دندان‌های روکش‌شده، پرشده یا پوسیده برای اینکار انتخاب می‌شوند.

 

۱۵. مزایا و معایب درمان‌های ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی تاثیری فوق‌العاده روی هم‌ترازی دندان‌های نامرتب و اصلاح مشکلات بایت دارد. البته عوارض احتمالی درمان با بریس‌ها را هم نباید فراموش کرد، از جمله دردهای گاه به گاه، تغییر در عادات غذایی و (در موارد نادرتر) تحلیل ریشه، بیماری پریودنتال و آسیب به مینا.


 

در پایان

یک دکتر ارتودنسی خوب می‌تواند کیفیت زندگیِ شما را از چندین جهت و برای همیشه بالا ببرد. ارتقای بهداشت دهان و دندان، گاز زدن و جویدن صحیح و بدون دردِ غذا، بهبود ویژگی‌های ظاهری، رفع دردهای مزمن فک و دهان و … تنها برخی از مزایای درمانِ بی‌عوارض و حرفه‌ای است. به همین خاطر، حساسیت به خرج دادن برای انتخاب یک ارتودنتیست واجد شرایط کاملا منطقی است.

اگر خودتان با فرزندتان در حال زندگی با ناهنجاری‌های فک و دندان هستید، می‌توانید همین‌حالا از طریق راه‌های ارتباطی درج‌شده با نزدیک‌ترین کلینیک ارتباط بگیرید، و نوبت ویزیت‌تان را نزد بهترین دکتر ارتودنسی در تهران رزرو کنید.

۴/۵ - (۲۲۸۹ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حنانه
حنانه
11 ماه قبل

مرسی توضیح خیلی خوب بود. من پیش یه دندونپزشک عمومی یه پلاک متحرک گرفتم میخواستم بپرسم چون دکتر ارتودنسی نبودن الان مشکلی بوجود میاد

دندان
دندان
8 ماه قبل

ببخشید سوال دارم میشه سریع تر جواب بدید دندون ۴ من چون روش یک دندون دیگه هم بود دکتر گفت باید بکشی من تو سن کم الان دندون ۴ ندارم هر دو طرف واقعا جا نبود ولی میشد دندون ۶ که خراب بود کشید دندون ۴ نکشید چرا دندون سالم کشید ؟

هلیا
هلیا
25 روز قبل

سلام اقای دکتر. من تهران زندگی نمیکنم امکانش هست که عکس رو در واتساپ بفرستم تا مشاوره ارتودنسی بهم بدید؟ خیلی ممنون

دکتر سعید قریشی
پاسخ به  هلیا
23 روز قبل

با سلام
لطفا در واتس اپ پیام بدید