عفونت و آبسه لثه در کودکان: علت و درمان آن

عفونت لثه کودکان و آبسه دندان کودکان در اثر رشد سریع باکتری در لثه بوجود می‌آید. پاکت لثه‌ای در هنگام بیماری لثه شکل می‌گیرد بطوری که لثه‌ها عفونی شده و از سطح دندان‌ها پسرفت می‌کنند. آبسه لثه کودکان موجب عمیق شدن فاصله بین دندان‌ها و لثه‌ها به مقدار بیشتر از ۳ میلی‌متر می‌گردد. این شیار عمیق شده پاکت لثه نامیده می‌شود. درمان عفونت لثه کودکان در خانه امکان پذیر است؟ آیا از آنتی بیوتیک برای عفونت لثه کودکان استفاده کنیم؟ این‌ها سوالاتی هستند که در ادامه پاسخ آن‌ها را خواهید یافت.

عفونت لثه چگونه رخ می دهد؟

آبسه زمانی شکل می‌گیرد که پاکت لثه به حدی عمیق می‌شود که باکتری‌های پلاک، جرم و یا ذرات غذا در داخل آن گیر کرده و سیستم ایمنی بدن به اندازه کافی قادر به مبارزه با عفونت نمی‌باشد. در اثر رشد کنترل نشده و سریع باکتری و بافت عفونی لثه، ورم بزرگی بر روی لثه‌ها بروز پیدا می‌کند. در نتیجه آنچه که رخ می‌دهد نابودی سریع و دردناک بافت‌های پیوندی و استخوان اطراف دندان است. عفونت لثه می‌تواند بصورت ضایعات دردناک و حساس به لمس باشد که اغلب بصورت ناگهانی ظاهر می‌شوند. آبسه بیشتر در افراد ۴۰ سال به بالا شایع است اما گاهی اوقات در کودکان نیز رخ می‌دهد.

[مطالب مرتبط: دکتر ارتودنسی | ارتودنسی نامرئی ]

عفونت لثه کودکان

آبسه لثه کودکان عفونت چرکی لثه درمان ابسه دندان کودکان در خانه درمان عفونت لثه کودکان

انواع آبسه و عفونت لثه

در این قسمت از مقاله شما را با انواع عفونت لثه کودکان آشنا می کنیم؟

آبسه روی لثه

اولین نوع آبسه دندان کودک، آبسه روی لثه نامیده می‌شود زیرا در ناحیه‌ای از لثه ایجاد می‌شود که در نزدیک‌ترین فاصله به طوق دندان است. دندان معمولاً از پیش دچار پاکت یا تحلیل استخوانی نمی‌باشد و اغلب در اثر ذرات غذا یا ضربه‌ی جسم خارجی به ناحیه‌ی لثه در اطراف دندان دچار التهاب می‌شود.

عفونت لثه کودکان

آبسه فضای بین لثه و دندان

نوع دوم و پیشرفته‌تر آبسه دندان، آبسه فضای بین لثه و دندان است. این مشکل برای دندانی رخ می‌دهد که از پیش دارای پاکت‌های پریودنتال و درجاتی از تحلیل استخوان بوده است. این نوع آبسه در هر جایی در امتداد سمتی از لثه‌ها که شیار لثه عمیق شده و تبدیل به پاکت گردیده است، شکل می‌گیرد. بروز این نوع آبسه در صورت بیماری لثه پیشرفته که تحلیل استخوان در اثر عفونت رخ داده است، شایع می‌باشد، زیرا عمق پنج میلی‌متری یا بیشتر پاکت محیطی مطلوب را برای تشکیل آبسه ایجاد می‌کند.

با این حال مانند آبسه روی لثه، آبسه فضای بین لثه و دندان می‌تواند در اثر ذرات غذا یا ضربه‌ی جسم خارجی به پاکت اطراف دندان رخ دهد. این وضعیت که با بدتر شدن مشکل لثه‌ای کودک به خودی خود ایجاد می‌شود، پس از جرم‌گیری دندان نیز همچنان می‌تواند بروز پیدا کند زیرا باکتری با وجود انجام درمان به رشد خود ادامه می‌دهد.

درمان عفونت لثه کودکان در خانه

درمان عفونت دندان در کودکان درمان عفونت دندان کودکان آبسه لثه در کودکان آبسه لثه دندان شیری درمان عفونت لثه کودکان خطرات آبسه دندان کودکان عفونت لثه کودک درمان عفونت لثه در کودکان

آبسه لثه و دندان

ترکیب آبسه لثه و ریشه دندان نیز اتفاق می‌افتد. این بدین معنی است که عفونت لثه ممکن است در خارج از دندان، داخل دندان و یا در هر دو محل وجود داشته باشد. راه‌های بالقوه‌ی متعددی برای رسیدن باکتری به مغز دندان و ساختار نگهدارنده‌ی لثه‌ی دندان‌ها وجود دارد. بیماری لثه اتصال استخوان و بافت نرم را از بین برده و مسیری را در زیر دندان‌های چند ریشه‌ای ایجاد می‌کند. پوسیدگی و ترک‌های دندان و ترمیم ناموفق دندان نیز دسترسی مستقیم به دندان را ممکن می‌سازد. باکتری‌ها پس از ورود به دندان راه خود را به کانال‌های میکروسکوپی جانبی ریشه‌های دندان پیدا می‌کنند. باکتری‌های موجود در داخل و اطراف دندان صرفنظر از کارکرد آن موجب التهاب می‌شود که همراه با درد است. عفونت لثه همواره با درد همراه است. عفونت لثه کودکان درد بیشتری دارد زیرا تحمل درد در کودکان کمتر است.

درمان عفونت لثه کودکان در خانه

برای آبسه دندان کودکان چه کنیم درمان عفونت دندان شیری کودکان عفونت لثه در کودکان باد کردن لثه دندان کودک

علائم و نشانه‌های آبسه دندان کودک

آبثه دندان سطحی صاف داشته و قطر آن بین دو تا ده سانتی‌متر است. علائم لثه‌ی عفونی و آبسه لثه عبارتند از:

• قرمزی، درد و تورم
  • زخم‌های باز روی لثه‌ها
  • وجود برآمدگی کوچک در نزدیک دندان عفونی در داخل یا خارج لثه‌ها

شربت برای عفونت دندان کودکان

آبسه لثه کودک آبسه لثه نوزاد علت عفونت لثه کودکان آبسه دندان کودک 2 ساله آبسه دندان کودکان و درمان آن آبسه کردن دندان کودکان علت تورم وقرمزی لثه کودکان عفونت دندان کودکان ابسه دندان کودک

عوارض عفونت لثه کودکان

آبسه دندان کودکان یکی از علائم بیماری لثه می‌باشد و عوارض آن عبارت است از:

• افتادن دندان
  • لقی دندان
  • پس رفتن لثه‌ها
  • پاکت‌های پریودنتال
  • از بین رفتن استخوان
  • بوی بد دهان در کودکان
  • خونریزی لثه‌های حساس
  • ایجاد فضاهای بین دندان‌ها

تشخیص عفونت لثه کودک

عوامل زیر تاییدکننده‌ی تشخیص عفونت لثه کودک می‌باشند:

• وجود تورم در لثه‌های اطراف دندان
  • درد در اثر لمس لثه‌های اطراف دندان
  • قرار دادن یک پروب در میان محل انسداد موجب خونریزی و ترشح مایع می‌گردد.
  • وجود پاکت پریودنتال روی دندان که دسترسی به آن مسدود شده است(معمولاً با رسوبات سنگی).
  • تصویربرداری با اشعه ایکس (رادیوگرافی) از دندان، پاکت پریودنتال یا لثه‌ای را نشان می‌دهد که ناحیه‌ای تیره در استخوان نزدیک به ریشه دندان است.
  • دندانپزشک می‌تواند از محرک الکتریکی خفیف، داغ و یا سرد استفاده کند تا ببیند که آیا اعصاب داخل دندان طبیعی رفتار می‌کنند یا خیر. اگر چنین باشد، آبسه احتمالاً به مغز دندان نفوذ پیدا نکرده است.
  • گاهی اوقات دندان دارای ترک است که منجر به ایجاد پاکت پریودنتال می‌شود. پیدا کردن این پاکت‌ها مشکل می‌باشد اما در صورت وجود، جویدن با دندان همراه با درد است.

درمان عفونت لثه کودکان

عفونت دندان کودکان دارو برای ابسه دندان کودکان چه باید کرد آبسه لثه درمان عفونت دندان کودک درد لثه در کودکان آبسه دندان در کودکان علائم عفونت لثه در کودکان

درمان عفونت لثه کودکان در خانه

آبسه دندان بسیار مخرب است و در صورت عدم درمان آبسه دندان، می‌تواند به سرعت منجر به آسیب‌های غیر قابل جبران به رباط‌ها و استخوان اطراف شود و در نهایت موجب افتادن دندان گردد. با روش‌هایی می‌توانید برای درمان عفونت لثه کودکان در خانه اقدام کنید، اما بهتر است برای بررسی علت عفونت و آبسه دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

تخلیه آبسه و عفونت

هدف اصلی درمان تخلیه عفونت است، ما این کار را معمولاً با خراش دادن محتاطانه‌ پوشش پاکت انجام می‌دهیم.

جرمگیری دندان و ریشه دندان

• پس از تخلیه عفونت، پلاک و جرم چسبیده به سطح ریشه، از طریق جرم‌گیری دندان و ریشه دندان از بین می‌رود و این کار از بروز مجدد عفونت جلوگیری می‌کند.
  • جرم‌گیری دندان و ریشه دندان و شستن پاکت با آنتی‌بیوتیک(استفاده از آنتی‌بیوتیک موضعی) می‌تواند مشکل را حل کند.

آبسه دندان کودک

آنتی بیوتیک برای عفونت لثه کودکان درمان آبسه دندان کودکان درمان آبسه لثه کودکان آبسه دندان کودکان

بازیابی هدایت شده بافت لثه

پاکت عمقی لثه‌ای ممکن است مستلزم درمان جراحی لثه برای جلوگیری از عفونت مجدد باشد. پس از اینکه آبسه بهبود پیدا کرد، بازیابی هدایت شده بافت لثه و یا جراحی استخوان توصیه می‌شود؛ بدون انجام این درمان قطعی، احتمال وقوع مجدد آبسه در آینده وجود دارد.

جایگزین کردن روکش یا پرشدگی دندان

اگر درمان آبسه دندان در اثر تراکم مواد غذایی در اطراف نواحی که بطور نامناسب ترمیم شده‌اند(مانند پرشدگی یا روکش) رخ بدهد، ممکن است نیاز به انجام مجدد ترمیم دندان باشد.

پیوند استخوان

بسته به شدت مشکل، ممکن است بتوان استخوان اطراف دندان را بازیابی کرد. این عمل مستلزم قرار دادن گرافت استخوانی است. در غیر این صورت، ممکن است نیاز به پایین بردن سطح استخوان و انجام جراحی جهت تغییر موقعیت لثه‌ها و از بین بردن پاکت‌ها باشد. گاهی اوقات ترکیبی از بازسازی بافت و حذف یا تغییر موقعیت بافت انجام می‌شود.

عصب‌کشی و ترمیم ریشه دندان

اگر خود دندان نیز دچار عفونت شده باشد، ممکن است برای نجات دندان علاوه بر درمان لثه نیاز به عصب‌کشی هم باشد.

[مطالب مرتبط: متخصص ارتودنسی ]

کشیدن دندان

زمانی که دندان به شدت آسیب دیده باشد و نتوان آن را نجات داد، کشیدن دندان باید به عنوان یک گزینه در نظر گرفته شود. معمولاً تعویض دندان با فضا نگهدارنده و یا پل دندانی به منظور جلوگیری از حرکت دندان‌های باقیمانده و تغییر شکل فک، ایده‌ی مطلوبی است.

درمان آبثه لثه کودکان

پیشگیری بهترین راه درمان است

بهتر است قبل از ابتلا به عفونت لثه در کودکان از این اتفاق پیشگیری کنیم. برخی از موارد که برای پیشگیری از ابتلا به عفونت لثه کودکان جلوگیری می کند عبارت است از:

مسواک زدن و پیشگیری از عفونت لثه

بهترین روش پیشگیری از آبسه کردن لثه این است که فرزند خود را ترغیب کنید تا حداقل دو بار در روز مسواک بزند و خود نیز بر روش مسواک زدن وی نظارت داشته باشید. کشیدن نخ دندان نیز بسیار مهم است. جایزه دادن به کودک و تشویق کردن او را فراموش نکنید تا با علاقه بیشتری بهداشت دهان و دندان را رعایت کند.

اجتناب از مواد کربوهیدراته برای جلوگیری از عفونت لثه

از دادن نوشیدنی‌های قندی، مانند نوشابه و آب‌میوه‌های شیرین شده، به فرزند خود اجتناب کنید. همچنین اجازه ندهید نوزادان با مکیدن شیشه شیر به خواب روند. چون کربوهیدرات موجود در شیر با اسیدهای آب دهان واکنش می‌دهد و با از بین رفتن مینای دندان، پوسیدگی ایجاد می‌شود.

درمان آبسه دندان شیری کودکان

شربت برای عفونت دندان کودکان درمان عفونت لثه کودکان در خانه عفونت لثه کودکان آبسه دندان کودک درمان آبسه دندان شیری کودکان

مراجعه منظم به دندانپزشکی برای پیشگیری از عفونت لثه

فرزند خود را به‌طور منظم و دوره‌ای به نزد دندانپزشک کودکان ببرید، روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به وی آموزش دهید. به خاطر داشته باشید که پیشگیری همواره بهتر از درمان است و با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توان از عفونت دندان جلوگیری کرد، به خصوص این که عفونت دندان گاهی هیچ‌گونه علائمی ندارد.

آیا از آنتی بیوتیک برای عفونت لثه کودکان استفاده کنیم؟

در شرایطی که عفونت لثه کودک زیاد باشد، پزشک متخصص برای درمان آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. بدین صورت باید مصرف آنتی بیوتیک به خصوص برای کودکان زیر ۴ سال تحت نظر دندانپزشک باشد. از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک برای عفونت لثه کودکان بپرهیزید.

۳.۸/۵ - (۱۰۱ امتیاز)
ارتودنسی نامرئی
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
نسیم
5 سال قبل

حقگوی
5 سال قبل

چگونه آبسه دندان پوسیده کودک ۳ ساله درمان شود. پوسیدگی بعلت مصرف قطره آهن است.

رستمی
4 سال قبل

سلام خسته نباشید دختر من ۳ سال و ۱۰ ماهشه یه هفته ست گاهی وقتا میگه دندونم درد میکنه ولی هربار یکی از دندونارو نشون میده یه شبم تب داشت،امروز لثه رو نشونم داد که فکر کردم ممکنه دندون در بیاره،یه ذره لپش باد کرده…اینا نشونه عفونته؟

رجبی

فرشته جعفری

هاشم قره باغی
4 سال قبل