تراش دندان در ارتودنسی چیست و چه دلایلی دارد؟

تراش دندان برای ارتودنسی

تراش دندان در ارتودنسی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که اغلب افراد به آن اهمیت زیادی می‌دهند. خط لبخند در زیبایی چهره افراد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و از طریق یکدست بودن دندان‌ها حاصل می‌شود.

از طرفی ارتودنسی دندان یکی از بهترین و کاربردی‌ترین روش‌هایی است که معمولا برای اصلاح وضعیت فک و دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. قبل از اینکه اقدام به تراشیدن دندان برای ارتودنسی بکنید، لازم است تا اطلاعات و آگاهی خود را در این زمینه ارتقا دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت کامل به این موضوع بپردازیم.

 

تراش دندان در ارتودنسی

در ابتدا لازم است که یک مفهوم کلی برای تراش دندان در ارتودنسی در اختیار شما قرار دهیم. امروزه از اصطلاحاتی مانند استریپینگ دندان و یا کاهش پروگزیمال دندان می‌شود. این راهکار درواقع یک درمان مقدماتی و ابتدایی برای ارتودنسی بوده که در راستای تراز و هم‌سطح کردن دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با استفاده از تراش دندان می‌توانیم کاهش سایز دندان و همچنین ازدحام دندانی را به عنوان نتیجه داشته باشیم. تراش دندان به دلایل مختلفی انجام شده و مزایای متعددی را به همراه دارد که در بخش‌های بعدی به بررسی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

دلایل تراشیدن دندان برای ارتودنسی

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این بخش باید به آن بپردازیم، دلایل تراشیدن دندان در ارتودنسی است. در روند تراش دندان معمولا فقط مینای دندان و یا همان سطح خارجی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند در برخی از مواقع ممکن است به دلایل مختلف، دندان‌های شما نیاز به تراشیدن داشته باشند تا در نهایت ظاهر زیباتر و مطلوب‌تری به دست آورند. از مهم‌ترین دلایل موجود در این زمینه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

 

دلایل تراش دندان در ارتودنسی

کاهش شلوغی

در برخی از مواقع دندان‌ها در فک حالت شلوغ و متراکمی دارند. در این حالت برای همتراز کردن آن‌ها و به دست آوردن نتیجه مطلوب از ارتودنسی، باید اقدام به تراش دادن آن‌ها کرد. این کار به اصلاح ازدحام در دندان‌های شما کمک ویژه‌ای می‌کند و باید به آن توجه داشته باشید.

 

جلوگیری از کشیدن دندان‌ها

در برخی از موارد، برای کاهش شلوغی و ازدحام دندان‌ها، از روش کشیدن دندان استفاده می‌شد تا فضای کافی برای قرار گرفتن دندان‌ها در کنار یکدیگر به وجود آید. امروزه با استفاده از اقداماتی که برای تراشیدن دندان در ارتودنسی وجود داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد، شما می‌توانید به مراتب ساده‌تر فرایند از بین بردن ازدحام و دندان‌ها را انجام دهید.

 

ایجاد سطح صاف

می‌دانیم که ارتودنسی به عنوان یک روش کاربردی برای از بین بردن ناهنجاری‌های دندانی مورد استفاده قرار گرفته و کمک می‌کند تا دندان‌های یک دست و خط لبخند مرتب و جذاب داشته باشید. از این رو با کمک تراشیدن دندان برای ارتودنسی، شما می‌توانید کمک شایان و ویژه‌ای به صاف ماندن دندان‌های خود بکنید. این کار باعث می‌شود که دندان‌های مطلوب‌تری در پایان دوره ارتودنسی داشته باشید.

 

درمان بیماری‌های دندانی

علاوه بر کاربردهای زیبایی که تراشیدن مینای دندان برای افراد به دنبال دارد، معمولا از این راهکار برای برطرف کردن بیماری‌های دهان و فک و ناهنجاری‌های موجود در این زمینه مانند قوس بین دندانی و … استفاده می‌شود. از این رو می‌توانیم این موضوع را به عنوان یکی دیگر از دلایل تراشیدن دندان برای ارتودنسی بدانیم.

 

نحوه تراش دندان برای ارتودنسی

آشنایی با نحوه تراش دندان برای ارتودنسی یکی دیگر از موضوعاتی محسوب می‌شود که اهمیت ویژه‌ای برای افراد در این راستا دارد. به صورت کلی تراشیدن دندان را می‌توانیم یک فرایند بدون درد و آسیب معرفی کنیم که با استفاده از ابزارهای مختلف در این زمینه، انجام می‌شود که عبارتند از:

  • حلقه‌های کشی زیر به نام جداکننده یا سپراتور هستند که در میان دندان‌ها قرار گرفته و بین آن‌ها فاصله‌ای ایجاد می‌کنند.
  • نوارهای منعطف به نام استریپ که از الماس پوشیده شده‌اند. این نوارها دقیقا مانند سوهان ناخن در میان دندان‌ها حرکت داده می‌شوند تا ناهنجاری‌های آن‌ها را از بین برده و در نهایت سطح صافی را ایجاد کنند.
  • مته مخصوص دندانپزشکی فوق‌العاده تیز بوده و باید با مهارت خاص مورد استفاده قرار بگیرد تا بتواند ضخامت بسیار اندک و محدودی از مینای دندان را بتراشد. بر این اساس در صورتی که این فرایند به صورت کامل به اجرا درآید، فضای کافی و مناسب برای ارتودنسی دندان در اختیار ارتودنتیست قرار می‌گیرد.

 

تراشیدن دندان برای ارتودنسی

آیا تراش دندان قبل از ارتودنسی نامرئی ضروری است؟

یکی از موضوعاتی که در این زمینه باید بدانید و آگاهی کافی نسبت به آن داشته باشید، این است که تراشیدن دندان در ارتودنسی یا کاهش اینترپروکسیمال در همه موارد و افراد مختلف، ضرورتی ندارد. در مواردی می‌توان بدون نیاز به این کار اقدام به ارتودنسی نامرئی و سایر مدل‌های ارتودنسی کرده و نتیجه مطلوبی به دست آورد.

به دلیل اثرات و عوارض بسیار کمی که این راهکار به دنبال دارد، شما این امکان را دارید که با اطمینان خاطر کامل، بدون آسیب رسیدن به دندان‌های خود، ازدحام و شلوغی به وجود آمده در میان آن‌ها را از بین ببرید و به مرتب‌سازی آن‌ها برای ارتودنسی بپردازید.

 

آیا تراشیدن دندان برای ارتودنسی درد دارد؟

نیروهای واردشده توسط ابزارهایی که در بخش‌های قبلی معرفی کردیم، به صورت کاملا مستقیم بر روی مینای دندان وارد می‌شوند. از طرفی مینای دندان بیرونی‌ترین لایه پوسته دندان را تشکیل داده و حاوی هیچ‌گونه عصبی نیست. بر اساس این اطلاعات می‌توانیم ادعا کنیم که در طول فرایند تراشیدن دندان، شما هیچ‌گونه درد و ناراحتی احساس نخواهید کرد.

همین امر باعث شده تا در روند تراشیدن دندان از ماده بی‌حس‌کننده‌ای استفاده نشود. با تراشیدن دندان در ارتودنسی، لایه بسیار نازکی از دندان تراشیده می‌شود؛ همین موضوع در برخی مواقع باعث افزایش حساسیت نسبت به غذاها و نوشیدنی‌های گرم به صورت موقت خواهد شد. این وضعیت بعد از چند روز به حالت طبیعی خود برمی‌گردد.

 

خطرات احتمالی تراش دندان برای ارتودنسی چیست؟

برای اینکه بتوانید با اطلاعات و آگاهی بیشتری اقدام به تراشیدن دندان برای ارتودنسی بکنید، لازم است تا درباره خطرات احتمالی و عوارضی که در این زمینه وجود دارند، تحقیقات لازم را انجام دهید. همان‌طور که اشاره کردیم در این روند سطح خارجی مینای دندان شما در یک لایه فوق‌العاده نازک، تراشیده خواهد شد.

 

تراشیدن دندان در ارتودنسی

 

در صورتی که به سراغ یک دندان‌پزشک ماهر و مجرب برای دریافت خدمات در این زمینه نرفته بوده و سطح مینای دندان شما به خوبی پولیش نخورده و صیقلی نشود، احتمال تجمع پلاک دندانی در این ناحیه وجود دارد. به صورت کلی این فرایند یکی از اقدامات بی‌خطر و کم ریسک در دندانپزشکی محسوب می‌شود و شما این امکان را دارید که با اطمینان خاطر و کمترین میزان نگرانی در این زمینه، به تراشیدن دندان خود برای ارتودنسی بپردازید.

 

سخن پایانی

اغلب افراد به دنبال راه‌ها و روش‌هایی هستند که از طریق آن‌ها بتوانند دندان‌های صاف، یکدست و خط لبخند مرتب داشته باشند. ارتودنسی دندان یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها در این زمینه است که شما می‌توانید برای داشتن چنین دندان‌هایی از آن استفاده کنید. یکی از اولین اقداماتی که در برخی از مواقع برای این روش درمانی باید انجام دهید، تراش دندان برای ارتودنسی است. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به بررسی دلایل، نحوه انجام این کار و همچنین عوارضی که در برخی از مواقع ممکن است به دنبال داشته باشد پرداختیم.

۴.۶/۵ - (۹ امتیاز)
ارتودنسی چیست؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها