شکستن سیم و براکت ارتودنسی

شکستن براکت ارتودنسی

 

شکستن سیم ارتودنسی از جمله مشکلاتی است که برای افراد در طول درمان ارتودنسی پیش می‌آید. در بیشتر مواقع شکستن براکت ارتودنسی تحت تاثیر رفتارهای اشتباه بیمار ایجاد شده که باید سریعا نسبت به ترمیم و اصطلاح آن اقدام شود.

علاوه بر این مورد شکستن سیم ارتودنسی بر اثر قرار دادن غیر اصولی این لوازم بر روی دندان بیمار رخ می‌دهد. عدم توجه به نکات مهم و توصیه شده در هنگام نصب براکت توسط ارتودنتیست و رعایت نکردن روش‌های مراقبتی از طرف بیمار هر کدام سهم پر رنگی در شکستن براکت ارتودنسی دارند.

رفع شکستن سیم ارتودنسی، لق شدن براکت ارتودنسی، شل شدن براکت ارتودنسی و در نهایت شکستن و افتادن براکت ارتودنسی به دلیل تاثیر مستقیم با روند درمان مشکلات دندانی در این روش از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این مقاله آموزشی دندانپزشکی و مشکلات ارتودنسی سعی داریم به بررسی علل شکستن براکت ارتودنسی و روش‌های جلوگیری و رفع شکستن سیم ارتودنسی بپردازیم.

شکستن براکت ارتودنسی

مشکلات ارتودنسی و شکستن سیم ارتودنسی

یکی از مشکلات طول دوره درمان ارتودنسی که ممکن است برای بیمار دردسرهایی را ایجاد کند، شکستن سیم ارتودنسی و براکت نصب شده بر روی دندان‌ها می‌باشد. این اتفاق به حدی برای بیماران ناراحت کننده بوده که همواره به دنبال راه حلی برای جلوگیری و رفع شکستن براکت ارتودنسی هستند.

حتما بارها قبل از انجام ارتودنسی با خود مرور کرده‌اید که اگر براکت دندان بشکند چه باید کرد؟ در پاسخ این سوال می‌توان گفت رعایت اصول مراقبتی در طول دوره درمان بهترین راهکار برای مواجهه نشدن با شکستن سیم ارتودنسی و یا شل شدن براکت ارتودنسی است.

در این بخش با بررسی دلایل شکستن براکت ارتودنسی و همین طور عوارض ناشی از آسیب وارده با سیم و براکت نصب شده بر روی دندان‌ها، شما را با نکات مراقبتی در این زمینه آشنا می‌کنیم.

 

شکستن سیم ارتودنسی

 

دلایل شکستن براکت ارتودنسی چیست؟

یکی از روش‌های موثر در جلوگیری از شکستن سیم ارتودنسی و مراقبت از براکت دندان شناخت دلایل بوجود آوردنده این عارضه است. کنده شدن براکت ارتودنسی چند دلیل اصلی دارد که به شکل نکات زیر به آنها اشاره خواهیم داشت:

 

قرارگیری نامناسب براکت و سیم ارتودنسی

قبل از قرار گرفتن براکت و سیم بر روی دندان‌ها باید شرایط آنها از نظر ارتودنتیست کاملا مساعد باشد. یک متخصص ارتودنسی قبل از اجرای ارتودنسی بر روی دندان باید حتما وضعیت دندان‌ها را مورد بررسی کامل قرار دهد.

تمیزی دندان قبل از نصب براکت، استفاده از چسب مقاوم در برابر بزاق و واکنش‌های ایجاد شده در دهان، وسواس بیش از حد و تغییر مداوم براکت برای نصب در جای مناسب و عدم توجه به مشکلات قابل پیش بینی در محل اتصال براکت به دندان‌ها در شکستن سیم ارتودنسی و افتادن براکت به مرور زمان تاثیر مستقیم دارند.

 

عادات رفتاری اشتباه بیمار در طول دوره ارتودنسی

عدم توجه به نکات مهم رفتاری و رعایت عادات غذایی خصوصا در ابتدای دوره درمان ارتودنسی و تداوم آن در طولانی مدت از دلایل اصلی شکستن سیم ارتودنسی می‌باشد. توصیه‌های ارتودنتیست در مورد مواد غذایی مجاز و غیر مجاز، نحوه تمیز کردن دندان‌ها و بریس‌ها در این زمان باید جدی گرفته شود.

مصرف غذاهای چسبنده و سفت، مسواک زدن نادرست با شدت بالا، استفاده خشن و سخت از خلال دندان و نخ دندان همگی در شکستن براکت ارتودنسی تاثیر مستقیم داشته و به رفتار بیمار بسیار وابسته است.

 

تاثیر وضعیت دندان‌ها بر روی براکت و سیم ارتودنسی

مینای ضعیف بعضی دندان‌ها قدرت کافی را برای نگهداشتن براکت بر روی دندان نداشته و همین امر در شکستن سیم ارتودنسی یا افتادن براکت ارتودنسی نقش بسزایی دارد. دندان‌های به ظاهر گچی با نقص‌های دیگر در قسمت اتصال براکت به دندان با مشکل مواجه هستند.

این عامل را می‌توان کم رنگ ترین دلیل شکستن سیم ارتودنسی و افتادن براکت ارتودنسی در نظر داشت. در این میان عادات رفتاری و عدم توجه کافی ارتودنتیست در هنگام نصب براکت و بریس بر روی دندان اثر گذار ترین موارد بر شکستن براکت ارتودنسی هستند.

 

عوارض شکستن سیم ارتودنسی

شکستن سیم ارتودنسی و یا انحراف در نحوه قرارگیری براکت بر روی دندان‌های ارتودنسی با بوجود آمدن مشکلات دندانی و کنده شدن روند مرتب سازی دندان‌ها در بیمار همراه است. علاوه بر این مورد دیگر عوارض شکستن براکت ارتودنسی را می‌توان در نکات زیر دسته بندی کرد:

  • بدترین تاثیر شکستن سیم ارتودنسی دندان به تعویض افتادن ۲ الی ۳ ماهه دوره درمان ارتودنسی است.
  • زخم‌های زبانی و دهانی ناشی از برخورد با سیم‌های شکسته و جدا شده در دهان از دیگر عوارض شکستن براکت ارتودنسی بوده که ممکن است با عفونت و درد زیاد همراه باشد.
  • امکان استفاده مجدد از براکت و سیم کنده شده وجود نداشته بنابراین پرداخت هزینه چسباندنبراکت ارتودنسی را نیز می‌توان به عوارض شکستن سیم ارتودنسی اضافه کرد.

عوارض شکستن سیم ارتودنسی

 

اقدامات لازم در هنگام شکستن سیم ارتودنسی

در هنگام مواجهه با شکستن سیم ارتودنسی و افتادن براکت ارتودنسی یک سری اقدامات مراقبتی و سریع می‌تواند در کاهش شدت آسیب‌های دیگر تاثیر داشته باشد. در این بخش با چند توصیه در هنگام شکستن براکت ارتودنسی با شما همراه هستیم.

  • اولین اقدام در هنگام شکستن سیم ارتودنسی که بهتر است توسط بیمار انجام شود مراجعه به کلینیک و مشورت با ارتودنتیست تخصصی است. برای جلوگیری از مشکلات دیگر مثل تعویض در روند درمان باید این اقدام در اولین فرصت و سریع صورت گیرد.
  • در صورت عدم دسترسی سریع به ارتودنتیست برای رفع نسبی این مشکل و جلوگیری از پیشرفت شکستگی و آسیب‌های دهانی نسبت به چسباندن براکت ارتودنسی در خانه اقدام کنید.
  • چک کنید که براکت هنوز به سیم ارتودنسی متصل است یا نه؟ اگر جدا شده براکت را برای جلوگیری از آسیب به لب و دندان در هنگام حرف زدن بردارید. در صورتی که به سیم متصل بوده و تنها شل شده به آن دست نزنید.
  • استفاده از موم ارتودنسی روی سیم ارتودنسی و کوتاه کردن لبه‌های سیم برای جلوگیری از خراش روی لب و زبان نیز یک روش موثر در هنگام شکستن سیم ارتودنسی است.
  • اگر هیچگونه واکس ارتودنسی در دسترس ندارد، به جای آن از یک توپ پنبه کوچک استفاده کنید. هر دوی اینها می‌توانند محافظت مناسبی را برای نقاط حساس تر دهان شما فراهم آورند.

چند نکته برای جلوگیری از افتادن براکت ارتودنسی

اگر نسبت به شل شدن براکت ارتودنسی شک دارید سعی کنید قبل از مسواک زدن حتما وضعیت براکت‌ها را چک کنید، در این وضعیت ممکن است براکت‌های شل شده تحت تاثیر مسواک زدن، کنده شوند. تا مدت زمان مشخص از غذاهای نرم استفاده کنید و تا جایی که می‌توانید به جای مسواک از دهانشویه برای تمیزی دهان و دندان استفاده کنید.

با رعایت نکات مراقبتی دندان در طول دوره درمان ارتودنسی بسیاری از مشکلات مثل شکستن سیم ارتودنسی قابل پیشگیری و درمان سریع است.

اقدامات لازم در صورت آسیب دیدن دهان بر اثر سیم

شما باید دهان خود را با استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال یا ترکیب آب و نمک بشویید. با شستن دهان با این محلول‌ها، شما می‌توانید با تمیز نگه داشتن ناحیه آسیب دیده از جرم‌ها و باکتری‌های مضر، از آن محافظت کنید. شستشوی دهان همیچنین به کاهش ناراحتی شما کمک می‌کند، به علاوه می‌توانید از مسکن‌هایی که بدون نسخه پزشک در دسترس هستند مانند انبسول نیز استفاده کنید. تایلنول یا ادویل نیز می‌تواند مسکن مناسبی باشد اما محلول موضعی می‌تواند تسکین بیشتری را به همراه داشته باشد.

اگر سیم ارتودنسی شکست چه کاری نباید انجام دهم؟

سعی نکنید خودتان سیم را قطع کنید. تلاش برای قطع کردن سیم شکسته می‌تواند باعث شود به صورت تصادفی قطعه‌ای را که جدا کرده‌اید ببلعید. همچنین قبل از درمان تخصصی در یک اورژانس دندانپزشکی، مواردی که در بالا ذکر شد را انجام دهید.

۴.۴/۵ - (۱۲۱ امتیاز)
قیمت ارتودنسی سرامیکی | هزینه ارتودنسی
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
aynaz
aynaz
1 سال قبل

سلام وقت بخیر.من دندونای پایینم دقیقا دوتا وسطی سمت راست،اون شل شده به ژوری که خیلی کم هم حتی برعکس میشه.یه ماه دیگه هم دقیقا میرم پیش دکتر.خواستم ببینم چیکار میتونم بکنم؟شلیه زیادی داره

ریحان حاجی زاده
ریحان حاجی زاده
1 سال قبل

سلام وقت شما به خوبی و خوشی من الان ردیف بالای دندان هام رو ارتودنسی کردم و سیمی که از بین اونها رد شده در آخر قسمتی که محل قرار گرفتن براکت ها به پایان رسیده کمی شکسته شده و کلا قسمت داخل دهان منو خراشیده و کلی زخم و درد برام آورده از اینها بگذریم میخواستم بدونم که اگه دکتر بخواد این سیمو درست کنه باید دوباره براکت هارو ورداره و هزینه پرداخت کنیم یا نه فقط قراره اون قسمت کوچیک بریده یا کنده بشه ؟
من دکترم چند وقتیه مسافرته برای همین نه میتونم از طریق تماس ازشون چیزی بپرسم نه میتونم حضوری راه حل مشکلم و بدونم میشه کمک کنید؟

Mahsa
Mahsa
پاسخ به  ریحان حاجی زاده
7 ماه قبل

سلام. ببخشید شما برای این مشکلتون چیکار کردید؟ منم الان دقیقا همین اتفاق واسم افتاده و همین سوال شمارو دارم.. ممنون میشم جواب بدید

Sahar
Sahar
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
من ۱ ماه هست که فک بالام رو ارتودنسی کردم و دو روزه که فک پایینم رو ارتودنسی کردم،امروز متوجه شدم که براکت دقیقا دندون جلوییم،فک پایینم شل شده و لق میزنه،مشکلی پیش میاد
میشه لطفا هزینه حدودی درست کردن براکتم رو بهم بگین که در جریان باشم و آمادگی داشته باشم؟؟؟

پارسا
پارسا
1 سال قبل

سلام من یکی از ارتودنسی های ته دندونم کنده شده چسبش و یه تیکه کوچیک از ته ارتودنسی هم (سیم)کنده شده
باید از اول پک ارتودنسی بگیرم؟

آرش
آرش
1 سال قبل

سلام
ببخشید شکستن براکت های اخری بد تره یا جلویی؟