پاسخ به سوالات متدوال درباره ارتودنسی

در اینجا سوالات متداول ارتودنسی و سوالات کلی که بیماران از متخصصین ما در کلینیک تخصصی ارتودنسی دکتر قریشی می‌پرسند ارائه شده است تا در حد امکان اطلاعاتی کسب کنید. با این حال اگر فکر می‌کنید که سوالات شما پاسخ داده نشده‌اند می‌توانید از طریق شماره ۰۲۱۲۲۰۷۳۷۸۵ و ۰۲۱۲۲۰۶۸۶۴۶ با ما تماس حاصل نمایید تا سوالات خود را بپرسید یا یک وقت مشاوره رزرو نمایید.

در ادامه سوالات متداول ارتودنسی که درباره‌ی بریس‌ها و مراقبت‌های ارتودنسی پرسیده می‌شوند، ارائه شده‌اند. در صورت داشتن سوالات بیشتر از دندانپزشک خود بپرسید یا با ما تماس بگیرید.

فهرست عناوین

چرا باید ارتودنسی را در نظر گرفت؟

ارتودنسی را می‌توان برای اصلاح چندین مشکل مربوط به بهداشت دهان و دندان و طرح لبخند استفاده کرد. بسیاری از افراد جهت بهبود ظاهر چهره‌ی خود به دنبال درمان ارتودنسی می‌باشند، اما در واقع چیزی بیشتر از آن است. اصلاح لبخند و وضعیت مناسب فک می‌تواند به بهبود بهداشت دهان و دندان کمک کند، خطر پوسیدگی دندان‌ها را کاهش دهد و حتی موجب تسکین درد مفصل گیجگاهی فکی شود.

چگونه می‌توان تشخیص داد که نیاز به درمان ارتودنسی داریم؟

بسیاری از بیماران از طریق پزشک خود متوجه می‌شوند که نیاز به درمان ارتودنسی دارند. هرچند خودتان نیز می‌توانید از روی برخی نشانه‌ها تشخیص دهید. این نشانه‌ها عبارتند از:

  • اوربایت (بیرون زدگی دندان‌های بالا در جلوی دندان‌های پایین)
  • اندربایت (بیرون زدگی دندان‌های پایین در جلوی دندان‌های بالا)
  • فاصله بین دندان‌ها
  • درد مفصل گیجگاهی فکی
  • فضای باز بین دندان‌ها هنگام بستن فک (اپن بایت)
  • مشکل در جویدن
  • شلوغی یا روی هم رفتن دندان‌ها

ما در کلینیک ارتودنسی دکتر قریشی یک تشخیص جامع از وضعیت دندان‌هایتان انجام داده و برنامه‌ی درمانی را برای شما تنظیم می‌کنیم تا به برطرف کردن این مشکلات یا سایر مشکلات ارتودنسی کمک کنیم.

یک کودک را چه زمانی باید نزد متخصص ارتودنسی برد؟

بیشتر متخصصین ارتودنسی توصیه می‌کنند که هر کودکی باید اولین بار در سن هفت سالگی به متخصص مراجعه کند و یا حتی اگر والدین یا یکی از پزشکان وی متوجه مشکلی شوند باید زودتر مراجعه کرد. درمان زودهنگام ارتودنسی در برخی موارد می‌تواند از درمان اساسی ارتودنسی در آینده جلوگیری کند. در برخی شرایط، کودکان نیاز به دو مرحله درمان ارتودنسی دارند. برای بسیاری از کودکان، درمان ارتودنسی را می‌توان به تعویق انداخت.

آیا اصلاح ارتودنسی در زمان وجود دندان‌های شیری قابل انجام است؟

برخی مشکلات ارتودنسی به قدری چشمگیر هستند که نیاز به مداخله زودهنگام دارند. هرچند در صورتی که بیمار آمادگی درمان را نداشته باشد، رشد وی تا زمان مناسب درمان تحت نظارت قرار می‌گیرد.

درمان ارتودنسی برای بزرگسالان چگونه است؟

درمان ارتودنسی تقریباً در هر سنی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. بیشتر افراد به دنبال ظاهری بهتر از جمله داشتن لبخندی زیباتر هستند. بین ۲۰ تا ۲۵ درصد بیماران ارتودنسی بزرگسالان می‌باشند.

چه بریس‌هایی وجود دارند؟

امروزه بریس‌ها از تنوع زیادی برخوردار می‌باشند. گاهی اوقات به جای استفاده از بریس‌های فلزی متداول می‌توان از بریس‌های جدیدتری استفاده کرد. بریس‌های بدون کش نگهدارنده‌ی سیم که نیازی به استفاده از کش‌های الاستیک ندارند می‌توانند تعداد دفعات مراجعه به متخصص را کاهش دهند. انواع مختلفی از بریس‌های نامرئی نیز وجود دارند. برخی از آنها شفاف هستند اما مانند بریس‌های فلزی متداول عمل می‌کنند. علاوه بر این، چندین نوع محافظ دهان وجود دارند که بیماران می‌توانند جهت خوردن یا تمیز کردن آنها را جدا کنند. انتخاب نوع مورد استفاده بستگی به وضعیت نامرتبی دندان‌ها دارد.

در اولین جلسه چه انتظاری باید داشت؟

در جلسه اول دوره‌ی درمان تعیین شده و هزینه‌های درمان تخمین زده می‌شود. اگر تصمیم به انجام درمان بگیرید، تصویربرداری از دندان‌ها انجام شده و جلسه‌ی بعدی جهت ادامه‌ی درمان تعیین می‌گردد.

تعداد دفعات مراجعه به متخصص ارتودنسی

جلسات مراجعه به متخصص با توجه به نیازهای هر بیمار تنظیم می‌شوند. بیشتر بیماران هر پنج تا ده هفته باید به متخصص مراجعه نمایند. اگر شرایط خاصی وجود داشته باشد که نیاز به نظارت بیشتر باشد، بر اساس آن جلسات معاینه تنظیم می‌گردند.

طول درمان چقدر است؟

طول درمان ارتودنسی بسته به شدت مشکل و همکاری بیمار متغیر است. گاهی اوقات تکنولوژی‌های جدید، تشخیص صحیح و برنامه‌های درمانی می‌توانند طول درمان را کوتاه‌تر کنند. معمولاً در موارد جامع که نیاز به ست کامل سیم‌کشی دندان‌ها است، درمان بین ۱۸ تا ۲۷ ماه طول می‌کشد. مراجعه منظم به متخصص، پیروی از دستورالعمل‌های پزشک، نگهداری از بریس‌ها و رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان بهترین روش جهت اتمام درمان در موعد خود و در برخی موارد زودتر از موعد می‌باشد.

آیا سیم‌کشی دندان‌ها همراه با درد است؟

کش‌ها و براکت‌های جدید جهت به حداقل رساندن هرگونه درد و ناراحتی طراحی شده‌اند. هرچند دهان معمولاً در چند روز اول پس از قرار گرفتن بریس‌ها و یک یا دو روز پس از هر بار تنظیم آنها، دچار درد می‌شود. این درد برای هر بیمار متفاوت است. اگر دچار دردی شوید که فروکش نمی‌کند، پزشک خود را در میان بگذارید تا دلیل مشکل مشخص شود. همچنین مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی مانند آسپرین یا ایبوپروفن یک ساعت پیش از درمان، می‌تواند موثر باشد.

بریس‌ها ممکن است در ابتدا باعث درد شوند. یک تکه موم نرم را می‌توان بر روی بریس یا سیم‌هایی که موجب درد می‌شوند قرار داد. شستن دهان با آب نمک گرم نیز اغلب مفید خواهد بود.

آیا در هفته اول یا پس از آن باید کار خاصی انجام داد؟

در طول دوره‌ای که به بریس‌ها عادت می‌کنید، باید غذاهای نرم مصرف کنید. مهم‌تر از آن صرف زمان بیشتر برای تمیز کردن دندان‌ها و بریس‌ها می‌باشد.

از چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

از مصرف مواد غذایی سخت، چسبنده یا ترد باید پرهیز کنید. اگر غذایی بیش از حد سخت باشد، می‌تواند موجب شل شدن، خم شدن یا شکستن بریس‌ها گردد. مواد غذایی مغذی مانند سبزیجات و میوه‌ها را باید پیش از مصرف برید و قطعه قطعه کرد.

آیا می‌توان با وجود بریس‌ها آدامس جوید؟

جویدن آدامس در طول درمان ارتودنسی توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند به بریس‌ها بچسبد. علاوه بر این، قند موجود در بیشتر آدامس‌ها می‌تواند موجب پوسیدگی دندان‌ها گردد. هرچند برای استفاده از آدامس‌های غیر چسبنده بدون قند نیز با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید.

آیا با وجود بریس‌ها باید بیشتر مسواک زد؟

در طی درمان ارتودنسی باید بهداشت دهان و دندان را با پشتکار بیشتری رعایت کرد زیرا بریس‌ها و سیم‌ها باقیمانده مواد غذایی را بیشتر به خود جذب می‌کنند. پس از هر وعده غذایی از خمیردندان فلوراید و پیش از خواب نیز از ژل فلوراید استفاده نمایید. نخ دندان کشیدن یا روش‌های دیگر برای تمیز کردن فضای بین دندان‌ها و بریس‌ها می‌تواند برای جدا کردن باقیمانده مواد غذایی گیر افتاده اهمیت زیادی داشته باشد.

آیا می‌توان فعالیت‌های ورزشی انجام داد؟

بله هرچند جهت محافظت از دندان‌ها بهتر است از محافظ دهان استفاده شود.

آیا بریس‌ها در نواختن آلات موسیقی خللی ایجاد می‌کنند؟

خیر، با این حال ممکن است در ابتدا نیاز به انجام اصلاحاتی باشد و برای مدتی نیاز به استفاده از کاور بریس باشد (می‌تواند بصورت یک توده موم نرم باشد).

در صورت بیرون آمدن براکت چه باید کرد؟

این مورد یک وضعیت اضطراری که نیاز به مراقبت فوری دارد نمی‌باشد. در این شرایط، دور براکت شل شده را تمیز کنید یا آن را از سیم جدا نمایید. متخصص ارتودنسی یک براکت دیگر را جای آن قرار خواهد داد.

آیا در حین استفاده از بریس‌ها باید به دندانپزشک عمومی مراجعه کرد؟

بله شما باید هر شش ماه یک بار جهت تمیز کردن دندان‌ها و معاینه‌ی آنها به دندانپزشک عمومی خود مراجعه کنید.

آیا نیازی به استفاده از نگهدارنده است؟

بله نگهدارنده‌ها پس از خارج کردن بریس‌ها، دندان‌ها را صاف نگه می‌دارند. بدون استفاده از آنها، دندان‌ها حرکت کرده و می‌تواند کل درمان را به خطر بیاندازد. بطور معمول استفاده از نگهدارنده برای کل عمر توصیه می‌شود.

هزینه‌های درمان چقدر است؟

هزینه درمان ارتودنسی بستگی به عوامل زیادی از جمله شدت مشکل، پیچیدگی آن و طول درمان دارد. همکاران ما هزینه‌ی درمان را برای شما تعیین کرده و روش‌های پرداخت هزینه نیز پیش از شروع درمان برایتان توضیح داده خواهد شد. بیماران متوجه می‌شوند که بریس‌ها امروزه مقرون به صرفه‌تر از همیشه هستند.

۵/۵ - (۵ امتیاز)
ارتودنسی چیست؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها