اورجت یا جلو بودن دندان ها و فک بالایی

درمان خانگی جلو بودن فک بالا

جلو بودن فک بالا یا اورجت (overjet) یکی از مشکلات رایج و ناهنجاری‌های مربوط به فک و دندان است. جلو بودن دندان‌های بالا هنگامی رخ می‌دهد که فک و دندان‌های بالا بر فک و دندان‌های پایین، شدیداً همپوشانی دارند. اورجت در اصطلاح دندانپزشکی، به معنی جلو بودن دندان‌های بالاست و هنگامی به کار می‌رود که دندان‌های فک بالا جلوتر از مرز عادی تماس‌ با دندان‌های پایین قرار بگیرند.

عقب بردن دندان های جلو و درمان جلو بودن فک بالا توسط متخصص ارتودنسی در سنین مختلف می‌تواند انجام شود.

جلوبودن دندان‌های بالایی همچنین می‌تواند نشان دهنده‌ی مشکلات دیگر در دهان باشد. این وضعیت اغلب نشان دهنده‌ی انطباق نامناسب دندان‌های آسیاب (دندان‌های عقبی) است که بر جویدن مواد غذایی تاثیر گذاشته و موجب نابرابری در رشد فک می‌گردد.

اورجت فقط یک نوع نامرتبی و مال‌اکلوژن دندان‌هاست که در صورت تشخیص زودهنگام به طور مؤثری قابل درمان است. ما می‌توانیم ظهور دندان‌های کودک را هدایت کرده و از روند رشد طبیعی، برای اصلاح اورجت استفاده کنیم. اما اگر شما در دوران بزرگسالی به دنبال درمان اورجت هستید، ناامید نشوید. درمان ارتودنسی ما می‌تواند در هر سنی اورجت را بهبود بخشد.

علت اورجت و جلو بودن فک بالا چیست؟

عوامل بسیاری وجود دارد که می‌تواند باعث اورجت شود، اما شایع‌ترین علل آن این است که فک زیرین بیمار، نسبت به فک بالا کوتاه است و یا در مقایسه با فک بالا رشد کمتری یافته است. عادات دوران کودکی مانند مکیدن انگشت که تا زمان ظهور دندان‌های دائمی کودک ادامه یابد، در ایجاد اورجت و جلو آمدن دندان‌های بالا موثر است.

علل دیگر اورجت عبارتند از:

  • از دست رفتن زودهنگام دندان شیری یا دائمی
  • ترمیم و بازسازی نادرست دندان (برای مثال، پر کردن و یا روکش)
  • التهاب لثه (بیماری‌ لثه)
  • فشار بیش از حد بر روی دندانها و لثه‌ها
  • انحراف فک پس از یک وارد شدن یک ضربه
  • تومورهای دهان یا فک

 

 

مشکلات ناشی از اورجت یا جلوتر بودن دندان‌های بالایی

اورجت مانع از آن می‌شود که شما به راحتی لب‌های خود را ببندید. همچنین دندان‌های شما را بیشتر مستعد صدمات ناشی از ضربه می‌سازد. رابطه‌ی نامطلوبی بین میزان اورجت و افزایش صدمات ناشی از ضربه به دندان‌ها وجود دارد.

در کودکانی که اورجت بیشتر از ۳ میلی‌متر دارند، احتمال صدمات ناشی از ضربه به دندانهای جلو در حدود دو برابر است. زیرا اورجت دندان‌های جلو باید کمتر از ۳ میلی‌متر باشد. بنابراین هر چه میزان اورجت بیشتر باشد، احتمال خطر بیشتر است.

انواع جلو بودن فک بالا

به صورت کلی، جلو بودن فک بالا، از نظر متخصصین سه حالت مختلف دارد که در ادامه به بررسی هر سه نوع و نحوه درمان آنها خواهیم پرداخت:

۱. جلو بودن فک بالا

در این حالت، فک هم به سمت جلو و هم به سمت پایین رشد می‌کند و در موارد نادری هم فقط فک به سمت جلو حرکت می‌کند. که درمان آنهم با توجه به سن فرد کاملا متفاوت است، که در ادامه به توضیح ان خواهیم پرداخت.

۲. جلو بودن لثه ها

جلو بودن لثه ها که اصطلاحا به آنها لبخند لثه‌ای هم گفته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که در واقع فک هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی رشد کرده و به جلو امده است. که برای درمان آن روش های مختلفی از جمله، بوتاکس لثه، جراحی فک بالا، جراحی با لیزر و استفاده از ارتودنسی است، که بعد از مراجعه به متخصص و بررسی وضعیت و شدت ناهنجاری هر فرد بهترین درمان به او پیشنهاد می‌شود.

۳. جلو بودن دندان های فک بالا

گاهی اوقات مشکل بیمار فقط جلو بودن دندانهای فک بالا است نه خود فک، که در چنین شرایطی میزان مشکل کمتر است و متخصص با کشیدن دندان از فک بالا، فضا را برای جابه جایی دندانها آماده می‌کند و سپس از طریق درمان ارتودنسی، باعث ایجاد نظم در دندانها می‌شود.

درمان جلو بودن فک بالا در بزرگسالان

یکی از متداول‌ترین سوالات این است که روند درمان جلو بودن فک در بزرگسالان به چه صورت است؟ در جواب نحوه درمان را از سنین کودکی توضیح میدهیم. درمان کودکان به دلیل اینکه در سن رشد هستند، بسیار راحت تر و ساده تر است. در این سنین برای رفع این ناهنجاری از دستگاه خارج دهانی به اسم هدگیر استفاده می‌شود.

اما بعد از دوران بلوغ و کامل شدن رشد افراد، دیگر امکان درمان جلوزدگی فک بالا با هدگیر نیست ؛ در چنین شرایطی متخصصین تا ۱۷-۱۸ سالگی صبر می‌کنند و بعد اقدام به جراحی فک می کنندو در نهایت به کمک ارتودنسی دندان درمان را تکمیل می‌کنند.

انواع درمان جلو بودن فک بالا

آیا شما و یا فرزندتان دارای مشکل اورجت هستید و به دنبال یافتن بهترین گزینه‌ی درمانی برای اصلاح آن هستید؟ در این کلینیک، ما با انجام یک ارزیابی کامل شامل یک مجموعه کامل از عکس و تصاویر دیجیتال اشعه X ، یک برنامه‌ی درمانی مناسب برای رفع نیازهای فردی شما تهیه می‌کنیم. لطفاً برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.

سن و نیازهای منحصر به فرد ارتودنسی بیمار، روش درمان را تعیین می‌کند. روش‌های درمان می‌تواند شامل ابزار اصلاح نامرتبی دندان‌ها، بریس و دستگاه‌های متحرک، کشیدن دندان و یا حتی عمل جراحی باشد.

در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد انواع مختلف درمان که برای اصلاح این وضعیت استفاده می‌شود، به شما ارائه می‌کنیم.

ابزار Herbst

این یک ابزار ثابت است، به این معنی که بیماران نمی‌توانند آن را از دهان خود خارج کنند. این ابزار نتایج بسیار قابل پیش‌بینی را ارائه می‌کند.

ارتودنتیست برای جلو راندن فک پایین که اغلب در موارد اورجت لازم است، از ابزار Herbst به عنوان یک ابزار قدرتمند استفاده می‌کند. جلو آوردن فک زیرین، فاصله‌‌ای را که دندان‌های جلویی فک بالا با فک زیرین دارند را کاهش می‌دهد.

ابزار Herbst برای کودکانی که نیاز به تغییرات دندانی و اسکلتی برای بهبود اورجت دارند، استفاده می‌شود. این ابزار همچنین می‌تواند با ابزارهای اضافی مانند پیچ اتساع اورتودنسی برای گسترش قوس دندان مجهز شود.

 

 

هدگیر

هدگیر شاید ظاهری مضحک داشته باشد، اما شکی نیست که در بهبود اورجت در بیمارانی که با آن سازگار هستند و برای مدت معینی استفاده می‌کنند، مؤثر است.

نتایج استفاده از هدگیر مشابه با نتایج ابزار Herbst است. در بیمارانی که از ابزار Herbst و سپس از بریس استفاده می‌کنند و کسانی که تحت درمان با هدگیر، بریس و کش قرار می‌گیرند، میزان موفقیت نزدیک به ۹۳ درصد است.

 

هدگیر برای رفع جلوزدگی فک بالا

 

کش‌های ارتودنسی

این کش‌ها در رنگهای مختلف و طبق سلیقه‌ی بیماران استفاده می‌شوند، اما این کش‌های لاستیکی کوچک در خدمت هدفی بزرگتر از اِعمال سلیقه هستند. این کش‌ها در طول‌های مختلف و برای اِعمال نیروهای اضافی به دندان و جابجایی دندان‌های مورد نظر استفاده می‌شود.

ما از کش‌های اورتودنسی برای اتصال براکت‌های ویژه با قلاب به برخی از دندان‌ها استفاده می‌کنیم. این کش‌ها باید بر روی قلاب‌ها ثابت شوند. به عنوان مثال: بهبود اورجت گاهی اوقات توسط اتصال کش از دندان‌های پیشین بالایی به دندان‌های آسیاب پایین حاصل می‌شود. این ترتیبات به کاهش سرعت رشد فک بالا کمک می‌کند و در عین حال با تقویت رشد فک در بخش پایینی به سمت جلو، موجب کاهش فاصله‌ی بین دندان‌های جلویی فک بالا و پایین می‌گردد.

 

درمان جلو بودن فک بالا

 

ابزار Twin Block

برای درمان مشکل جلو بودن فک بالا، در واقع از این ابزار به مدت ۹ تا ۱۲ ماه استفاده می‌شود تا فک پایین رشد کند. ابزار Twin Block  متشکل از پلیت‌ آرواره‌های بالا و پایین است و معمولاً برای کودکانی که هنوز در حال رشد هستند، استفاده می‌شود. این ابزار همچنین دارای یک پیچ است که به صورت هفتگی برای اصلاح موقعیت فک جلو تنظیم می‌شود. این ابزار ممکن است به عنوان مرحله‌ی اول درمان استفاده ‌شود، یعنی قبل از آنکه فرزند شما از بریس استفاده کند.

 

درمان فک جلو

 

بریس‌های ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی با بریس های متحرک (شفاف) مورد علاقه‌ی بیمارانی است که به دنبال گزینه‌های درمان زیبایی هستند. اما پیشرفت‌های فن‌آوری آن را به یک ابزار قدرتمند در درمان نامرتبی دندان‌ها و انواع مشکلات و ناهنجاری‌های دندان در نوجوانان و بزرگسالان تبدیل کرده است.

این سیستم با استفاده از یک اورتودنسی متحرک از جنس پلاستیک شفاف و با استفاده از اِعمال نیروی مناسب به دندان‌های خاص، اورجت جزئی را درمان می‌کند.

درمان فک بالا با بریس نامرئی

کشیدن دندان

در برخی از موارد، کشیدن برخی از دندان‌ها گزینه‌ی مناسبی برای اصلاح اورجت است. این راه‌حل برای بزرگسالان متداول‌تر است. مثال‌هایی از کاربرد این روش درمان عبارتند از:

  • فک بالای بیمار برای جا دادن به تمام دندان‌های دائمی، به اندازه کافی بزرگ نیست.
  • فک زیرین بیمار به دلیل یک دندان از دست رفته و یا عدم رشد کافی، دارای قوس کوتاه‌تری است.

ممکن است شما را برای کشیدن دندان به دندانپزشک خانوادگی خود و یا یک جراح دهان و دندان ارجاع دهیم. سپس از فضای اضافی ایجاد شده برای عقب راندن دندان‌هایی جلوی فک بالا به منظور کاهش میزان اورجت استفاده خواهیم کرد.

جراحی ارتودنسی

ناهماهنگی رشد فک در برخی از بیماران نمی‌تواند با درمان ارتودنسی فک بالا یا پایین به تنهایی اصلاح شود. در مواردی که فک پایین یک بیمار بزرگسال به اندازه کافی رو به جلو رشد نکرده باشد، جراحی فک یا جراحی ارتوگناتیک برای رسیدن به نتیجه‌ی مورد نظر ممکن است لازم باشد. این جراحی همچنین برای کودکانی که دارای مشکلات رشد فک هستند، ممکن است لازم باشد.

ارتودنسی جبرانی یا کامفولاژ یکی از دیگر روش های موجود برای درمان اورجت است. کاموفلاژ واژه کلی است که به استفاده از بریس‌های ارتودنسی و دیگر مدالیته‌های درمانی به منظور حرکت دادن دندان‌ها و رفع مشکلات استخوانی فک اشاره دارد.

سخن آخر

در این محتوا سعی کردیم تا ارتودنسی فک بالا را به طور کامل برای شما شرح دهیم و شما را با انواع آن و روش های درمان هرکدام آ؛شنا کنیم. اگر شما هم برای درمان جلو بودن فک بالا نیاز به یک متخصص ارتودنسی هستید، می‌توانید به مطب دکتر سعید قریشی مراجعه کنید.

۲.۹/۵ - (۲۰۹ امتیاز)
دکتر ارتودنسی
اشتراک در
اطلاع از
guest

10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهار
بهار
2 سال قبل

سلام من ۱۵ سالمه و فک بالم جلو هستش میخواستم بدونم بهترین زمان برای ارتودنسی در چه سنی هستش؟؟

دکتر سعید قریشی
پاسخ به  بهار
23 روز قبل

با سلام
هر زمانی می شود برای اتودنسی اقدام کرد. این مطلب مرتبط به سوال شما:
https://drsaeedghorashi.com/what-is-the-best-age-to-get-braces/

نازنین زهرا زمانی
نازنین زهرا زمانی
2 سال قبل

سلام من وقتی دهانم را می بندم دندان های بالا و پایین روه هم نیستند یعنی روز هم قرار نمی گیرند باید چکار کنم و چند هزینه کنم

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من ۳۶ سالمه و مشکل اورجت دارم البته زمانیکه ۲۰ ساله بودم ارتودنسی انجام دادم ولی بازم فک میکنم فک بالا جلوتره.چه راهکاری پیشنهاد میدید آیا با ارتودنسی درست میشه?

مجتبی
مجتبی
پاسخ به  فاطمه
1 سال قبل

خیر ۳۶ سال باهاش ساختی ۳۶ سال دیگه هم باهاش بساز

سمیرا
سمیرا
11 ماه قبل

سلام خسته نباشید
من در طول ارتودنسی متوجه شدم که فک بالام جلوزدگی پیداکرده قبل ارتودنسی اینجوری نبود
ب نظرتون الان بایدچیکارکنم دکترمم قبول نمیکنن

مائده
مائده
11 ماه قبل

سلام من وقتی کودک بود با دهان روی زمین افتادم و دو دندان جلو در فک بالا شکست و وقتی دندان های ثابت رشد کردند ، به طرف جلو بودن و فک بالا هم به طرف جلو آمد
آیا جراحی فک لازمه یا با ارتودنسی درست میشه ؟
۱۸ ساله هستم

امیررضا
امیررضا
9 ماه قبل

سلام خوب هستید لطفا اگر امکان داره به سوال من جواب بدید.
من الان تقریبا ۱۵ سالمه و مشکل جلو بودن فک بالا دارم خواستم سوال کنم آیا من باید جراحی کنم یا با ارتودنسی درست میشه ؟ اگر میشه هزینه اش رو هم بگید

میثم شادمانی
میثم شادمانی
پاسخ به  امیررضا
8 ماه قبل

سلام و درود. ترجیحا با ارتودنسی این مشکل رو برطرف کنید بهتره چون عوارض جراحی رو به همراه نداره اما برای بررسی دقیق به کلینیک مراجعه کنید.

زهره
زهره
5 ماه قبل

سلام‌من ۴۲ سالمه مشکل جلو بودن فک بالا دارم ایا روشی هست برا درمان و هزینه اش چقدره