نحوه تنظیم سیم ارتودنسی زمان تعویض آن ها

تنظیم سیم ارتودنسی

بعد از نصب بریس‌های ارتودنسی برای اولین بار، ارتودنتیست زمان مراجعات بعدی شما را مشخص می‌کند. بررسی وضعیت بریس‌ها، حرکت دندان‌ها و تنظیم سیم ارتودنسی اقداماتی هستند که دندانپزشک در این جلسات انجام می‌دهد. اگر اولین بار است که برای محکم کردن سیم ارتودنسی به دندانپزشک مراجعه می‌کنید و می‌خواهید بدانید چه اتفاقاتی در انتظار شما است، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چرا دندانپزشک سیم ارتودنسی را محکم می‌کند؟

هدف از نصب براکت‌ها و ابزار‌های ارتودنسی مرتب کردن دندان‌های بهم ریخته و درمان ناهنجاری‌های فک و دندان است. بریس‌ها و سیم ارتودنسی با اعمال فشار ملایم به دندان‌ها، آن‌ها را به آرامی و به صورت کنترل شده به سمت موقعیت صحیح خود هدایت می‌کنند. از آنجایی که حرکت دندان‌ها معمولا زمان زیادی طول می‌کشد لازم است فرد به مدت طولانی دستگاه ارتودنسی را در دهان خود داشته باشد.

در طی دوره درمان وضعیت دندان‌ها و تجهیزات ارتودنسی باید به طور مرتب توسط دندانپزشک مورد ارزیابی قرار گیرد. لذا بیمار باید در زمان‌های مشخص شده به مطب ارتودنتیست مراجعه نماید.

یکی از اقداماتی که دندانپزشک در این جلسات انجام می‌دهد محکم کردن سیم ارتودنسی است. به عبارت دیگر تنظیم سیم ارتودنسی بخشی از مراحل درمان به حساب می‌آید. با حرکت دندان‌ها سیم‌‌های ارتودنسی شل شده و کارآیی خود در اعمال فشار به دندان‌ها را از دست می‌دهند. از این رو لازم است ارتودنتیست مرتبا سیم‌ها را تنظیم کند تا فشار کافی برای ادامه حرکت به دندان‌ها وارد شود.

زمان نیاز به تنظیم سیم ارتودنسی

در پایان جلسه اول نصب بریس‌ها دندانپزشک زمان مراجعات بعدی را برای شما مشخص می‌کند. تا زمانی که براکت‌های ارتودنسی در دهان شما قرار دارد هر ۴ تا ۶ هفته یکبار باید به پزشک خود مراجعه کنید.

در زمان ویزیت دندانپزشک با بررسی شرایط دندان‌ها، میزان و نحوه حرکت آن‌ها تشخیص می‌دهد که زمان نیاز به تنظیم سیم ارتودنسی فرا رسیده است یا خیر. در صورت نیاز سیم ارتودنسی تنظیم و محکم خواهد شد.

 

زمان نیاز به تنطیم سیم ارتودنسی

 

ممکن است دندانپزشک برای شما از سیم‌های فعال شونده با حرارت استفاده کند. این سیم‌ها تا زمانی که خنک بوده و در دمای پایینی قرار دارند، نرم و پلاستیکی هستند. اما با افزایش دما و دریافت گرما، سفت می‌شوند. دندانپزشک سیم ارتودنسی حرارتی را زمانی که سرد است روی دندان نصب و تنظیم می‌کند. حرارت داخلی دهان باعث سفت شدن سیم و اعمال فشار دندان خواهد شد.

در صورت استفاده از این نوع سیم کشی دندان نیازی به سفت کردن مرتب سیم‌ها وجود ندارد. در نتیجه تعداد جلسات ویزیت کمتر شده و در هر جلسه نیز تنظیمات اندکی انجام می‌شود.

مراحل تنظیم سیم ارتودنسی

هنگامی که برای تنظیم سیم ارتودنسی به دندانپزشک مراجعه می‌کنید مراحل زیر برای شما انجام می‌شود:

  • برداشتن کش‌های الاستیک که براکت‌ها را به سیم ارتودنسی وصل کرده‌اند.
  • برداشتن سیم ارتودنسی
  • ارزیابی وضعیت قرارگیری دندان‌ها و میزان حرکت آن‌ها
  • نصب مجدد سیم ارتودنسی روی براکت‌ها و جای گذاری الاستیک‌های جدید برای نگه‌داشتن سیم ارتودنسی

تعویض سیم ارتودنسی

هنگامی که ارتودنتیست وضعیت دندان‌ها را بررسی می‌کند ممکن است تشخیص دهد که شما به سیم جدیدی نیاز دارید. در این وضعیت سیم قدیمی کنار گذاشته شده و سیم جدید جایگزین آن می‌شود. سیم جدید ممکن است بزرگتر یا سفت‌تر باشد. نیاز به تعویض سیم ارتودنسی کاملا به تشخیص دندانپزشک شما بستگی دارد.

نحوه تعویض سیم ارتودنسی کاملا شبیه به مراحل تنظیم آن است. با این تفاوت که به جای سیم قدیمی سیم جدید روی براکت‌ها قرار داده می‌شود.

بعد از تعویض یا تنظیم سیم ارتودنسی اگر احساس می‌کنید انتهای سیم قسمت داخلی گونه و دهان شما را آزار می‌دهد حتما به پزشک خود اطلاع دهید. این مساله به سادگی با کوتاه کردن سیم‌ها قابل رفع است. اما اگر برطرف نشود می‌تواند باعث ایجاد زخم دهان برای شما شود.

 

نحوه تعویض براکت و سیم ارتودنسی

 

آیا محکم کردن سیم ارتودنسی درد دارد؟

فرآیند محکم کردن سیم ارتودنسی به نظر دردناک می‌آید اما این درد بسیار کمتر از چیزی است که تصور می‌کنید. زمانی که برای اولین بار سیم ارتودنسی برای شما تنظیم می‌شود ممکن است هنگام نصب و قرار دادن کش‌های الاستیک کمی احساس درد و ناراحتی داشته باشید. این درد در جلسات بعدی تنظیم براکت‌ها و سیم‌ها کمتر خواهد بود. زیرا با پیشرفت مراحل ارتودنسی، فشار وارده به دندان‌ها به تدریج کمتر می‌شود.

درد ناشی از سفت کردن سیم ارتودنسی گاهی تا چند روز ادامه دارد و حتی ممکن است فرد را عصبی کند. فکر کردن به نتیجه درمان و به دست آوردن لبخندی زیبا تحمل درد ارتودنسی را برای شما راحت‌تر می‌کند. برای تسکین درد در این روز‌ها می‌توانید با مشورت پزشک خود از مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوبروفن یا استامینوفن استفاده کنید.

همچنین اگر جویدن غذا برایتان دشوار و دردناک است، در این چند روز غذاهای نرم مانند سوپ و پوره سیب زمینی مصرف کنید.

اگر بریس‌ها و سیم ارتودنسی محکم نشوند چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر در زمان‌های تعیین شده به دندانپزشک مراجعه نکنید و تنظیم سیم ارتودنسی را جدی نگیرید باعث مختل شدن روند درمان خود خواهید شد. نتیجه اینکار طولانی شدن دوره ارتودنسی است. در هر جلسه مراجعه ارتودنتیست علاوه بر محکم کردن سیم‌ها وضعیت لثه، دندان‌ها و بریس‌ها را نیز بررسی می‌کند. به این ترتیب اگر مشکلی پیش آمده باشد زودتر تشخیص داده شده و آن را برطرف می‌کند. این کار موجب صرفه جویی در زمان و هزینه درمان ارتودنسی برای شما خواهد شد.

اگر طول دوره درمان و تعداد جلسات مراجعه برایتان مهم است قبل از شروع درمان از دندانپزشک خود بپرسید که با توجه به شدت ناهنجاری شما ارتودنسی چقدر طول میکشد؟ همچنین می‌توانید برای کوتاه کردن زمان درمان و تعداد جلسات مراجعه مورد نیاز، با مشورت ارتودنتیست از روش ارتودنسی دیمون استفاده کنید تا به صورت خودکار تنظیم شود.

تعویض براکت ارتودنسی

همانطور تنظیم سیم ارتودنسی و تعویض آن امری ضروری است، براکت‌های ارتودنسی نیز برای اینکه عملکرد صحیحی داشته باشند باید به طور مرتب مورد بررسی قرار گرفته و تنظیم شوند. تنظیم بریس‌ها معمولا هر ۴ تا ۱۰ هفته یکبار انجام می‌شود. دندانپزشک با توجه به شدت و نوع مال اکلوژن بریس‌ها را جوری تنظیم می‌کند که فشار مناسب در جهت صحیح به دندان وارد شود تا به سمت موقعیت درست خود حرکت کند.

علاوه بر این گاهی ممکن است با حرکت دندان‌ها براکت ارتودنسی دچار آسیب و شکستگی شود. براکت آسیب دیده نمی‌تواند به صاف کردن دندان‌های کج و هم راستا کردن آن‌ها کمک کند و درمان ارتودنسی مختلف خواهد شد. لذا در صورت شکستن براکت ارتودنسی راهی به جز تعویض آن‌ وجود ندارد.

 

تعویض براکت ارتودنسی

 

اگر تعویض براکت ارتودنسی را جدی نگرفته یا حتی با تاخیر آن را انجام دهید ممکن است آسیب‌های دندانی دیگر برای شما پیش آید. لذا در صورت مشاهده هر گونه آسیب دیدگی در بریس‌ها با دندانپزشک خود تماس گرفته و یک نوبت فوری بگیرید. البته در برخی موارد شکستگی بریس به راحتی قابل مشاهده نیست و تنها در جلسات ویزیت، ارتودنتیست می‌تواند آن را ببیند. در این حالت معمولا در همان جلسه تعویض براکت ارتودنسی صورت خواهد گرفت.

کلام آخر

طول درمان ارتودنسی و مدت زمان قرار گیری دستگاه ارتودنسی در دهان به طور متوسط حدود یک ۱۸ ماه است. درمان ارتودنسی زمانی به پایان می‌رسد که ناهنجاری فک و دندان‌ها رفع شده و دندان‌ها به صورت منظم و هماهنگ در موقعیت صحیح خود قرار بگیرند. برای اینکه درمان ارتودنسی موفقیت آمیز باشد و در مدت کوتاه‌تری به اتمام برسد، لازم است تنظیم سیم ارتودنسی و براکت‌ها در زمان مناسب انجام شده و در صورت نیاز تعویض شوند. چنانچه مراجعه منظم به دندانپزشک را به طور جدی پیگیری نکنید نه تنها طول دوره درمان طولانی‌تر خواهد شد، بلکه ممکن است مشکلات دندانی دیگری نیز برای شما پیش آید.

 

۴/۵ - (۷ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها